کد خبر: 625678
تاریخ انتشار :

خبرهای تازه رئیس جمهور درباره واکسن کرونا و بازگشایی مدارس

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه بیش از 7 میلیون واکسن تزریق شده است و 2 میلیون دیگر هم توزیع شده و به تدریج تزریق می شود، گفت: 6 یا 7 میلیون دز دیگر این هفته وارد کشور می شود و 10 میلیون دز طی دو هفته آینده تزریق می شود.

خبرهای تازه رئیس جمهور درباره واکسن کرونا و بازگشایی مدارس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین بخش اظهارات حسن روحانی به شرح زیر است:

* ویروس انگلیسی از غرب کشور در نوروز وارد کشور شد و ویروس هندی برای ماه های اخیر است و از شرق و جنوب، وارد کشور شد و به سمت عمق کشور می آید. 

* برخی استان ها در زمینه بستری شدن شرایط خوبی ندارند مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان و تا حدی تهران.

* این ویروس فشار زیادی را بر جامعه و مردم وارد کرده است.

*  از شرایط ایده آل آموزش فاصله گرفتیم.

* فکر می کردیم که شرایط به سمت آرام شدن است که همزمان با بحث انتخابات و عید فطر و سفرهای تابستانی و ورود ویروس هندی از مرزهای شرقی و جنوبی، کار سخت شد.

* امروز با خیز صعودی در سراسر کشور تقریبا مواجه هستیم.

* ما تلاش می کنیم مرز را کنترل کنیم که در سرعت ورود، موثر است اما هر چقدر تلاش کنیم باز ویروس وارد کشور می شود.

* برای اینکه بتوانیم از این ویروس فاصله بگیریم بهترین راه این است که خودمان از ویروس فاصله بگیریم و در اجتماعات شرکت نکنیم و تردد را کم و از وسایل حفاظتی و بهداشتی استفاده کنیم.

* امروز به طور متوسط در کشور 48 درصد به پروتکل عمل می شود.

* هرچه بیشتر واکسن وارد کشور کنیم می تواند موثر باشد.

* بیش از 7 میلیون واکسن تزریق شده است و 2 میلیون دیگر هم توزیع شده و به تدریج تزریق می شود.

* 6 یا 7 میلیون دز دیگر این هفته وارد کشور می شود. 

* 10 میلیون دز طی دو هفته آینده تزریق می شود.

* در برخی استان ها 60 ساله ها و 50 ساله ها از واکسن استفاده می کنند.

* واکسن برای معلمین و اساتید مدنظر قرار گرفته است.

*  امیدواریم شرایطی فراهم شود که مدارس در مهرماه بازگشایی شود.

* عشایر هم از واکسن استفاده خواهند کرد.

* یکی از واکسن های ما وارد بازار شده و انشاالله مابقی هم وارد می شود.

* واکسن لزوما جلوی ابتلا را نمی گیرد.

* بسیاری از کشورها که پس از واکسن پروتکل ها را کنار گذاشتند پشیمان شدند.

* اگر قادر باشیم همه مردم را واکسینه کنیم یعنی همه 18 سال به بالاها را و اگر در کشورهای منطقه و اطراف و جهان،  کرونا باشد باز هم سرایت خواهد کرد.

* مصونیت زمانی است که واکسیناسیون در همه جهان صورت بگیرد.

* همه باید به پروتکل ها عمل کنیم.

* زمان مصونیت از این بیماری زمانی است که کل مردم جهان واکسینه شوند.

* باید برای زندگی در شرایط کرونایی و برای مدت طولانی، خود را آماده کنیم.

مشروح اظهارات رئیس جمهور به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان را در ادامه بخوانید:

 حجت الاسلام والسملمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: حدود ۱۷ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، ویروسی که به شکل‌های مختلف در کشور خود را نشان داد و امروز به صورت ویروس هندی درآمده و از شرق کشور وارد شده و مرز‌های کشور را فرا گرفت و به سمت عمق کشور در حال حرکت است.

روحانی افزود: امروز برخی استان‌ها از نظر تعداد بستری‌های کرونایی شرایط مناسب ندارند و بستری‌های آن‌ها رو به افزایش است و باید بیشتر مراقبت کنیم.

وی ادامه داد: در ۱۷ ماه گذشته، این ویروس فشار زیادی در حوزه‌های اقتصادی و مشاغل وارد کرده؛ همچنین در مواردی مانند ورزش، آموزش و مناسک دینی، مشکلاتی را وارد کرده است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: انتخابات، مناسک عید فطر، سفر‌های تابستانی و ورود ویروس هندی از شرق کشور، کار را برای ما سخت کرد، به صورتی که امروز با خیز دیگر این بیماری در کشور مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از این ویروس فاصله بگیریم باید همه کشور‌های دنیا از این ویروس فاصله گرفته باشند و استان‌های ما از این ویروس پاک شوند، که اگر این اتفاق رخ ندهد، بالاخره ویروس وارد کشور خواهد شد.

روحانی عنوان کرد: برای اینکه از ویروس کرونا فاصله بگیریم، بهترین راه این است که خود ما از ویروس فاصله بگیریم؛ یعنی در اجتماعات شرکت نکنیم و از ابزار بهداشتی و ماسک استفاده کنیم.

رئیس جمهور گفت: امر‌وز ۴۸ درصد مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند که این عدد پایین است و توقع ما این است که تا ۹۰ درصد مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند؛ چراکه ویروس هندی شیوع پیدا کرده و اگر اجتماعات زیاد شکل بگیرد مشکلات متعددی برای مردم ایجاد خواهد شد.

وی درباره واکسیناسیون کرونا گفت: بیش از ۷ میلیون واکسن کرونا تزریق شده است؛ همچنین ۲ میلیون دیگر نیز توزیع شده و به تدریج تزریق خواهد شد؛ افزون بر این در طول این هفته ۶ تا ۷ میلیون دز واکسن وارد کشور می‌شود؛ در مرداد ماه حدود ۱.۵ میلیون دز واکسن داخلی به دستمان جهت تزریق می رسد.

روحانی اظهار کرد: در دو هفته آینده ۱۰ میلیون دز واکسن در دست داریم که ظرف ۲۰ روز تزریق خواهد شد.

وی گفت: وعده‌ای که به مردم دادیم که افراد ۶۵ سال و بیماران خاص تا پایان دولت واکسینه می‌کنیم را عملی کردیم؛ در برخی از استان‌ها ۶۰ سال به بالا و برخی از استان‌ها ۵۰ سال به بالا و حتی برخی از استان‌ها ۱۸ سال به بالا واکسینه شدند.

روحانی افزود: واکسن برای آموزش و پرورش و معلمان و استادید دانشگاه و عشایر نیز در نظر گرفته شده و آنها به زودی واکسن نیز دریافت خواهند کرد. تزریق واکسن به این معنا نیست که مردم دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند، واکسن به معنای کاهش مرگ و میر است، اما میزان ابتلا را کاهش نمی‌دهد. بسیاری از کشور‌ها بعد از تزریق واکسن دستورالعمل‌ها را دیگر رعایت نکردند اما اکنون مجدد مردمشان را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه می‌کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: اگر ما تمام مردم را واکسینه کنیم و در کشور‌های اطراف ما کرونا شایع باشد باز هم ممکن است کرونا وارد کشور شود؛ پس مصونیت کافی برای زمانی است که واکسیناسیون در سراسر کشور‌ها انجام شود بسیاری از کشور‌های اروپایی واکسیناسیون را انجام دادند، اما به دلیل اینکه کشور‌های اطرافشان واکسن دریافت نکردند مجدد بیماری در آن کشور‌ها شایع شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها