کد خبر: 625688
تاریخ انتشار :

پرونده ویژه «نامه نیوز»؛ پایان برجام؟/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمد مهاجری

توقف مذاکرات به دلیل اختلاف دولت با مجلس و شورای عالی امنیت ملی

محمد مهاجری گفت: برخی می‌خواهند برجام در دولت بعدی اجرایی شود و امتیازات بسیار بیشتری هم می‌دهند تا به توافق برسند.

توقف مذاکرات به دلیل اختلاف دولت با مجلس و شورای عالی امنیت ملی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سرنوشت برجام مشخص نیست؛ از یک سو خبرگزاری رویترز خبر از توقف مذاکرات در وین داده است و از سوی دیگر گفته می‌شود اگر مصوبه مجلس درباره برجام اجرا شود، عملا امکان به نتیجه‌رسیدن مذاکرات وجود ندارد و این در حالی است که اخیرا سید احمد علم‌الهدی گفته است که دولت بعد باید به مصوبه مجلس درباره برجام پایبند باشد. حالا شرایط پیچیده‌تر از گذشته شده است و باید دید که آیا با پایان برجام مواجهیم؟

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «واقعیت این است که دوستان می‌خواهند برجام در دولت بعدی اجرایی شود و اینکه اکنون مذاکرات برجامی در وین متوقف مانده است علاوه بر گزاره پیشین به دلیل اختلافاتی است میان مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی وجود دارد».

او ادامه داد: «مجلس باور دارد مصوبه‌ای که گذرانده باید عینا اجرا شود و دولت با محوریت شخص آقای روحانی، ظریف و عراقچی معتقدند که اگر آن مصوبه اجرا شود، عملا مذاکرات بی‌معنا می‌شود و باید از پایان مذاکرات سخن بگوییم و در نهایت شورای عالی امنیت ملی هم بیشتر گرایش به نظر مجلس دارد».

این فعال سیاسی درباره اظهارات اخیر سید احمد علم‌الهدی که گفته بود دولت آینده باید درباره برجام به مصوبه مجلس عمل کند، بیان کرد: «آقای علم‌الهدی سعی می‌کنند به واسطه نسبت خویشاوندی که با آقای رئیسی دارد، در موضوع برجام فشار وارد کند تا خواسته خودش محقق شود».

او همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر در دولت بعد مذاکرات اخیر هسته‌ای به نتیجه برسد، آیا با شرایط تازه‌ای روبه‌رو خواهیم بود، اظهار کرد: «من واقعا نگران توافقاتی هستم که دولت بعد با آمریکا و کشورهای 1+5 می‌کند و تصور می‌کنم آن شرایط جدید بسیار بدتر از آن چیزی باشد که همین نیروهای منتقد به آن انتقاد می‌کردند و شرایط هم شفاف اعلام نمی‌شود و هر کاری از دستشان برآید می‌کنند تا به توافق برسند و مردم هم متوجه نخواهند شد که شد و چه شرایط تازه‌ای وضع شد».

مهاجری در پایان درباره اینکه آیا با نهایی‌شدن مذاکرات شاهد رفع تحریم‌ها و آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران خواهیم بود یا خیر، گفت: «به هر حال برجام دو طرف دارد؛ یک طرف ایران است و طرف دیگر کشورهای 1+5 است. حتما آن شش کشور سرِشان را پایین نمی‌اندازند و بگویند هرچه شما می‌خواهید اجرا شود؛ آنها هم انتظاراتی دارند، همان طور که ما انتظاراتی داریم. مذاکره همین است و هر دو طرف باید تلاش کنند که منافع بیشتری به دست بیاورند اما در این بین من تصور نمی‌کنم تیم دیپلماسی دولت آقای رئیسی و مشخصا تیم مذاکره‌کننده دولت بعد به قدرت مذاکره‌کنندگان دولت فعلی و آقایان ظریف و عراقچی باشند. تصور من این است که در نهایت با دادن امتیازات بالایی در دولت بعد مذاکرات نهایی می‌شود و در آخر هم اسم همه امتیازدادن‌ها، انقلابی‌گری گذاشته می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها