کد خبر: 625887
تاریخ انتشار :

پرونده ویژه «نامه نیوز»: ایران جدید

سلیمی‌نمین: روابط جریان‌ها اصلاح‌ می‌شود

سلیمی‌نمین گفت: شاید زود باشد که انتظار تحقق یک جریان جدید را داشته باشیم اما اصلاح روابط بین طیف‌ها با قوت بیشتری دنبال خواهد شد.

سلیمی‌نمین: روابط جریان‌ها اصلاح‌ می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – انتخابات 1400 را به جرات می‌توان نقطه عطفی در فضای سیاسیی ایران دانست. آنچه در فرآیند این انتخابات گذشت و نتیجه‌ای که حاصل شد، نوید یک ایران جدید می‌دهد؛ حداقل در عالم سیاست. مختصات این ایران جدید اما هنوز مشخص نیست. باید منتظر ماند و دید که آیا شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر، آن هم بعد از آن همه اختلاف نظر و درگیری‌های درون جریانی که داشتند، موجب حذف این جریان می‌شود؟ یا قادر هستند که در کوتاه مدت آنطور که می‌خواهند به بازسازی خود پرداخته و فرصت حضور دوباره در رقابت‌های سیاسی را داشته باشند؟ باید منتظر ماند و دید که در نتیجه فضای سیاسی به‌وجود آمده بعد از انتخابات ریاست جمهوری مورد بحث، یک جریان سیاسی جدید شکل خواهد گرفت؟ وضعیت اصولگرایان نیز قاعدتا مورد بررسی است. باید دید که همسویی قوای مختلف و تسلط این جریان سیاسی بر آن موجب تقویت اصولگرایان می‌شود یا بروز اختلاف؟ 

پاسخ این سوالات به مرور زمان مشخص خواهد شد اما همین حالا نیز پیش‌بینی‌هایی می‌شود. فعالان و تحلیل‌گران سیاسی هر یک از زاویه دید خود به وضعیت موجود نگریسته و آینده‌ای را تصور می‌کنند. مثلا عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصولگرا از قرار گرفتن در مسیری که شاید موجب شکل‌گیری جریان سیاسی جدید باشد، می‌گوید.

او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» می‌گوید: « قطعا انتخابات اخیر در حوزه ریاست جمهوری موجب تغییراتی در جریانات سیاسی خواهد بود. یعنی صف‌بندی‌های درون طیفی و همچین بین طیف‌ها تغییر خواهد داد. این تغییرات هم اینک هم آغاز شده است و در زمینه‌هایی به صورت محسوس مشاهده می‌شود».

این فعال سیاسی اصولگرا گمانه حذف اصلاح‌طلبان از فضای سیاسی کشور را به جد رد می‌کند و می‌گوید: «هیچ طیف سیاسی بعد از شرکت در این انتخابات حذف نمی‌شود. کما اینکه در گذشته هم وقتی یک طیف سیاسی شکست خورد و حتی خطاهای جدی را مرتکب شد، هرگز نظام به سمت حذف او نرفت. این بار که عملکرد رجال و چهره‌های شاخص اصلاح طلب نه تنها منفی نبود، بلکه مثبت هم بود. تندروها را نمی‌گویم اما افرادی مثل آقای خاتمی و کروبی که دعوت به مشارکت کرده و در برابر نیروهای تندرو حتی در برابر میرحسین موسوی ایستادند، عملکرد مثبتی را نشان دادند که با سال 88 کاملا متفاوت بود. اما حتی در سال 88 هم نظام حذف اصلاح‌طلبان را نپذیرفت و غیرعاقلانه دانست. بنابراین حذف اصلاح طلبان کاملا منتفی است».

وی از گام دیگری که بعد از این برداشته خواهد شد، سخن گفت و افزود: «گام دیگری که برداشته می‌شود اصلاح روابط بین تمام کسانی است که صندوق رای را مبنای توسعه سیاسی می‌دانند. روابط این‌ها بهتر خواهد شد و از دعوت‌های دو رئیس قوه جدید می‌توان این را فهمید. آنان از کسانی برای همفکری سیاسی دعوت کرده‌اند که قبلا توسط نیروهای تندرو اصولگرا مطرود بودند اما اکنون از آنان برای همفکری و همصدایی برای حل مشکلات دعوت شده است. بنابراین علاوه بر نشانه‌هایی که از گذشته در این باره داشتیم، در سطوح پایین تر که روسای قوا هستند، هم شاهد نمود این تمایل هستیم».

سلیمی‌نمین ادامه داد: «همانطور که رهبری در برابر نیروهای تندرو جبهه پایداری گفتند، حذف یک جریان سیاسی نه عاقلانه است و نه ممکن. بنابراین فکر می‌کنم شاهد گامی درست در برابر این رویکرد هستیم. تمایلاتی در این باره نیز بین نهادهای مدنی و همچنین نهادهای رسمی و حاکمیتی وجود دارد که بر مبنای آن باید برای حل مشکلات از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به اینکه آیا این به معنی شکل‌گیری یک جریان جدید سیاسی است؟ گفت: «شاید زود باشد که انتظار تحقق یک جریان جدید را داشته باشیم اما اصلاح روابط بین طیف‌ها با قوت بیشتری دنبال خواهد شد. قبلا به دلیل ترس از جو سازی نیروهای تندرو افراد کمتر این ضرورت را مطرح می‌کردند اما امروز فکر میکنم که این ضرورت را شفاف تر بیان خواهند کرد و در مسیر آن گام برخواهند داشت. قبلا  این تمایل توسط شخصیت‌هایی مثل مرحوم عسکراولادی مطرح شد اما به خاطر هجمه‌هایی که به وی شد، عقب نشست اما الان زمینه فراهم است که از همه ظرفیت‌های نظام استفاده کنیم».

سلیمی‌نمین تاکید کرد: «این بحث را جدی بگیریم که آنانی که بحث توسعه سیاسی را در مسیر درست دنبال کرده و برای آن هزینه می‌دهند باید محترم شمرده شوند. این در راستای سیاست نظام است. وقتی رهبری در آستانه انتخابات تاکید می‌کنند آنهایی که نظام را قبول ندارد و دلش برای ایران می‌تپد بیایند و در انتخابات شرکت کنند، یعنی جریان سیاسی که نظام را قبول دارد و فقط گفتمان متفاوتی دارد به طریق اولی در چارچوب تعریف می‌شوند و باید گرایش آنان به پیوند را محترم شمرد».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها