کد خبر: 625892
تاریخ انتشار :

واکنش روحانی به مشکلات خوزستان ، وضعیت آب و برق و گرانی

قیمت بسته بندی ها گران است؛ به وزارت خانه های مربوط توصیه می کنم قیمت گوشت و بسته بندی ها را ارزان تر در اختیار مردم قرار دهند

واکنش روحانی به مشکلات خوزستان ، وضعیت آب و برق و گرانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی رئیس جمهور با بیان اینکه امسال ما شرایط سختی را بخاطر خشکسالی می‌گذرانیم و در ۵۰ سال گذشته هم بی نظیر است، گفت: برای همین هم در زمینه آب و برق دچار مشکل شدیم و دامشان و کشاورزیشان دچار مشکل شد. مردم هر چه ناراحت باشند حق دارند. دولت لحظه‌ای نیست به فکر مردم نباشد. ما با همه توان در خدمت مردم هستیم. برای ما هیچ فرقی نمی‌کند که در هفته آخر هستیم و یا هفته اول؛ ما تا لحظه آخر مسئول هستیم و بعد از آن مسئولیت با دولت بعدی است و همه باید دولت بعدی را کمک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در هشتاد و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی ۵۸۵ طرح تولیدی و زیربنایی در زمینه تولید محصولات غذایی زراعی و آبزیان و نیز صنایع تبدیلی را در سراسر کشور صادر کرد.

مهمترین بخش اظهارات حسن روحانی به شرح زیر است:

* کارنامه دولت در کشاورزی قابل قبول است.

*  امروز مصرف کنندگان از هزینه بالای بسته بندی گلایه دارند.

* اگر بتوانیم با کمک و همکاری دستگاه های مربوطه و بخش خصوصی کار کنیم که بسته بندی مواد غذایی با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار گیرد ارزشمند است.

* وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت همه تلاش خود را انجام دهند تا مواد غذایی با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار گیرد.

*  افتتاح امروز ما 82 مین افتتاح بود با سرمایه گذاری بیش از 11 هزار میلیارد تومان در استان های مختلف در زمینه تحول در آب و خاک و آبزیان.

* در بحث کشاورزی خاک جایگاه مهمی دارد و نعمت بزرگی است که در طول میلیون ها سال این خاک برای ما آماده شده و حفظ خاک برای ما مهم است. 

* در ساخت مسکن نباید خاک کشاورزی را از بین ببریم.

* حفظ خاک حائز اهمیت است و تلاش های خوبی در زمینه جنگل کاری و زراعت چوب در این دولت انجام گرفته است.

* از لحاظ بذر و کانال کشی و زه کشی در برخی محصولات در سال نرمال، خودکفا هستیم.

* در برنج و گندم اگر شرایط آب و هوایی ما خوب باشد خودکفا هستیم و در زمینه شکر هم اگر کشور در شرایط نرمال آب و هوایی باشد، می توانیم خودکفا باشیم. 

* اگر سدها به اندازه کافی آب داشت دچار تنش نمی شد محصولات ما دیمی است و نیازمند باران است.

* کشور در شرایط خاصی است و در 50 سال گذشته، چنین خشکسالی کم نظیر است و 52 درصد، کاهش بارندگی داریم به همین  دلیل در زمینه آب و برق دچار مشکل شدیم مثل استان خوزستان. 

* به مردم خوزستان توصیه کردیم برنج کاری نشود اما انجام می دهند و این موضوع مزید بر علت شد.

* مصوبات خوبی در دولت برای مردم خوزستان داشتیم تا جبران خسارت کنیم.

* مردم حق دارند ناراحت باشند.

* وقتی مسئول دامپروری می بیند دام پیش چشم آن غذا و اب ندارد و درخت باغ آن خشک می شود این بحث مالی نیست این مثل این است که جان او از دست می رود.

* دولت لحظه ای نیست که به فکر مردم نباشد. 

* اگر جایی زلزله سیل و خشکسالی هست همه توان خود را بکار می گیریم اما گاهی توان ما به اندازه خسارت مردم نیست.

* ما تا آخرین ساعت مسئولیم.

*  شهرک های کشاورزی از کارهای ارزشمندی است که در دولت یازدهم و دوازدهم شروع شده و امروز شهرک های زیادی را افتتاح کردیم.

* ماهیان در دریا در دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری شد و از شرکت های خارجی کمک گرفتیم و امروز خودکفا شدیم.

* ماهیان زینتی یکی از صادرات بسیار خوب ما است.

* آب در اختیار ما محدود است و باید با دقت بهره برداری کنیم.

* قیمت محصولات کشاورزی در ایام کرونا 60 درصد در دنیا افزایش یافته است.

* کار در بخش کشاورزی و تولید محصولات برای ما مهم است و این روند در دولت سیزدهم ادامه خواهد داشت.

مشروح اظهارات رئیس جمهور به شرح زیر است:

رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی قبل از صدور فرمان افتتاح طرح های آب و خاک در شهرستان کامیاران استان کردستان با ابراز امیدواری به اینکه همه مسوولان کشور در دولت بعدی بتوانند در کار بسیار مهم کشاورزی گام های بیشتری بردارند، گفت: در این دولت هم بحمدالله کارنامه، کارنامه قابل قبولی است که امروز به مردم ارائه می‌شود .

رئیس جمهور با اشاره به آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی در زمینه اقدامات انجام شده در این حوزه، افزود: این گزارش نشان می‌دهد که کشاورزان محترم، مسوولین کشاورزی، مهندسین عزیز و همه تلاشگران هم در بخش کشاورزی هم در بخش آب (وزارت نیرو) در مجموع کار عظیم و بزرگی را به انجام رساندند که محصول آن را مردم عزیز کشور در زندگی خود و در خودکفایی‌ها و خود اتکایی هایی که امروز هست مشاهده می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: امروز تولید ما هم در برنج هم در شکر هم در زمینه روغن و نباتاتی که از آن روغن استخراج می‌کنیم هم در گندم و هم در آبزیان محصولات ما قابل ملاحظه است و می‌توانیم با هشت سال پیش مقایسه کنیم و این نشانگر تلاش همه عزیزان برای امنیت غذایی مردم بسیار خوب کشورمان است .

رئیس جمهور ادامه داد: از کشاورزانی که با دست پاک و پرتلاش و پینه بسته‌شان کشور ما را از لحاظ مسائل غذایی خودکفا کرده و از 55 درصد خودکفایی به 80 درصد رساندند و این آمار نشانگر کار و تلاش بی وقفه همه عزیزان ما است، تشکر می کنم.

روحانی همچنین در آیین افتتاح 443 طرح صنایع تبدیلی و غذایی در دماوند با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی و غذایی در زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی و غذایی، گفت: در این دولت حرکت خوبی در این زمینه انجام شده است.

رئیس جمهور در ادامه به گلایه مصرف کنندگان از قیمت بالای مواد غذایی و محصولات بسته بندی شده، اشاره کرد و گفت: امروز مصرف کنندگان از هزینه بالای بسته بندی گلایه دارند، اگر بتوانیم با کمک و همکاری دستگاه های مربوطه و بخش خصوصی کار کنیم که بسته بندی مواد غذایی با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار گیرد ارزشمند است.

روحانی به وزیران جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت توصیه کرد همه تلاش خود را انجام دهند تا مواد غذایی با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد تومانی انجام شد، اظهار کرد: مسئله آب و خاک برای ما خیلی مهم است. مردم فکر می‌کنند فقط بحث آب مهم است، در حالی که درست است آب مایه حیات و بقای ماست، اما حفظ خاک هم بسیار مهم است و ما نباید در امر کشاورزی با ساختمان‌سازی در مناطق حاصلخیز، زمین کشاورزی را از بین ببریم.

وی افزود: تلاش‌های بسیاری در این دولت در زمینه جنگل‌کاری و زراعت چوب انجام شده که بسیار مهم است. مدیران کشاورزی ما در این دولت خدمات مهمی در زمینه کشاورزی انجام دادند چه زمان آقای حجتی که وزیر بسیار کوشایی بودند و به امر کشاورزی علاقه داشتند و حتی در زمانی که در دولت دوازدهم می‌خواست وزارت کشاورزی را قبول نکند، در دلایل نپذیرفتن آن می‌گفت می‌خواهم به خوزستان بروم و کار کاشت درختانی که برای جلوگیری از پخش ریزگردها کاشته‌ایم را پیگیری کنم.

رییس جمهوری با اشاره به خودکفایی کشور در برخی محصولات کشاورزی اظهار کرد: در برخی زمینه‌ها ما به خودکفایی رسیدیم و اگر شرایط نرمال باشد و دچار خشکسالی نشویم در بیشتر محصولات در یک سال نرمال خودکفا هستیم. در گندم خودکفا هستیم اگر شرایط آب و هوایی نرمال باشد

 در برنج هم تقریبا در این شرایط خودکفا هستیم و در شکر هم تا اندازه زیادی خودکفا هستیم، اگر که شرایط نرمال باشد.

گفتنی است؛ 3 طرح آب و خاک به مساحت 66 هزار هکتار در اراضی سطح کشور، 443 طرح صنایع تبدیلی و غذایی ، 118 واحد گلخانه ای و 7 طرح زیربنایی در شرکت شهرک های کشاورزی کشور و همچنین 14 طرح آبزی پروری و زیربنایی شیلات در استان های هرمزگان، بوشهر ،قزوین و سیستان و بلوچستان از جمله طرح ها و پروژه هایی است که امروز با فرمان رئیس جمهور در سراسر کشور بهره برداری رسمی آن آغاز شد

برای اجرای این ۵۸۵ طرح و پروژه ملی‌ که امروز بهره‌برداری رسمی از آنها آغاز می‌شود، ۱۱ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

همچنین با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۲۴ هزار و ۱۳۴ نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها