کد خبر: 628157
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی «نامه‌نیوز» با حسین کنعانی مقدم؛

چالش اعلام کابینه؛ مخبر درباره وزرا نظر دارد، پایداری هم فشار می‌آورد

فعال سیاسی اصولگرا گفت: این بد است برای آقای رئیسی که دولتش در همان ابتدا قربانی کشمکش های سیاسی داخل جریان اصولگرایی شود.

چالش اعلام کابینه؛ مخبر درباره وزرا نظر دارد، پایداری هم فشار می‌آورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: یک هفته مانده به برگزاری تنفیذ اعلام شد که سیدابراهیم رئیسی می خواهد اسامی وزرای پیشنهادی را در روز تحلیف تقدیم مجلس کند اما از روز برگزاری مراسم تحلیف یک هفته گذشت و خبری از لیست وزرای پیشنهادی نشد. برخی علت این تأخیر را بالاگرفتن اختلافات برای تعیین ترکیب اعضای کابینه می دانند.

حسین کنعانی‌مقدم در گفتگو با نامه نیوز درباره علت به تعویق افتادن چندباره معرفی وزرای پیشنهادی گفت: برای آنکه همه وزرای پیشنهادی بتوانند در همان مرحله اول از مجلس رأی اعتماد بگیرند، دولت باید با فراکسیون اکثریت و کمیسیون های تخصصی چانه زنی هایش را انجام دهد و نگذارد کار به صحن علنی مجلس بکشد چون امکان دارد بروز اختلاف نظرها در صحن علنی باعث ایجاد فضای متشنج در مجلس شود که این مسئله می تواند روی نگاه جامعه درباره دولت اثر بگذارد.

وی افزود: عقلایی آن است که پیش از معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، چانه زنی ها بین پاستور و بهارستان انجام شود تا وزرای پیشنهادی بتوانند به راحتی رأی اعتماد را از مجلس بگیرند. البته معتقدم روشی که برای تعیین اعضای کابینه دنبال شد درست نبود. قاعد آن است که وقتی وزرای پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد گرفتند، معاون اول و رئیس دفتر مشخص شوند چون وزیران می خواهند با آنها کار کند بنابراین باید نظر دهند چه کسی معاون اول باشد و چه کسی رئیس دفتر رئیس جمهور.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در دولت سیزدهم نخست، معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور مشخص شدند، اظهار کرد: اکنون اختلاف نظری بین آقای مخبر و کارگروه تعیین وزرای اقتصادی وجود دارد و این ممکن است کار را بین «انتخاب آقای رئیسی»، «انتخاب آقای مخبر» و «انتخاب فراکسیون اکثریت در مجلس» به مشکلات خاص خودش بکشاند.

وی افزود: البته آقای مخبر معاون رئیس جمهور الان روی همه وزرا نظر دارد چون می خواهد با آنها کار کند. اگر تیم دولت یکدست برای همکاری با همدیگر نباشند قطعا معاون اول در هماهنگی آنها با یکدیگر برای پیشبرد امور به مشکل بر می خورد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: چانه زنی ها و لابی ها در مجلس نیز نهایی نشد و بخشی می ماند تا در صحن علنی مجلس تصمیم گیری شود بنابراین احتمال بروز کشمش های سیاسی در روز رأی اعتماد وجود دارد. الان پایداری ها نیز معتقدند که باید به نظر آنها در تعیین ترکیب کابینه اهمیت داده شود بنابراین فشار می آورند تا این اتفاق بیفتد.

کنعانی مقدم یادآور شد: پایداری در موضوع هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از فضای مجازی در واقع خواست وزن سیاسی خود را در مجلس نشان دهد به این معنا که قابلیت آن را دارد، درباره رأی اعتماد به وزرا تلاش اثرگذاری انجام دهد و موافقت یا مخالفت خودش را به کرسی بنشاند. معتقدم این بد است برای آقای رئیسی که دولتش در همان ابتدا قربانی کشمکش های سیاسی داخل جریان اصولگرایی شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها