کد خبر: 629003
تاریخ انتشار :

امیرعبدالهیان و یک ابهام بزرگ

​یک کارشناس مسایل منطقه گفت: ایران برای برقراری ثبات و امنیت مسئولانه در منطقه بدون دخالت خارجی آمادگی دارد؛ امنیت خریدنی و وارداتی نیست، این دخالت های بیگانگان است که صلح و ثبات را به خطر انداخته است.

امیرعبدالهیان و یک ابهام بزرگ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره معرفی حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی جهت تصدی پست وزارت امور خارجه با بیان این که شناختی خوبی از او دارم، گفت: او دیپلماتی با ذکاوت و سیاست‌دان است که مراتب کارشناسی در وزارت امور خارجه را طی کرده است و به تدریج پیشرفت و در سمت های بالاتر جای گرفت و ضمن کار مراتب دانشگاهی را طی کرده است. رییس ستاد عراق و مدیرکل و معاون وزیر امور خارجه بودند و پرونده موفقیت های او کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: امیرعبداللهیان معتقد به کار جمعی و اهل مشورت است و بدنه وزارت خارجه چون با او کار کرده و آشناست برند وزارت خارجه ای او را قبول دارند و ماموریت های حساسی هم به عهده داشته است که در آنجا هم موفق بوده است.

دستمالچیان با بیان اینکه اصل کار در وزارت امور خارجه مبتنی بر کار کارشناسی است و آقای امیرعبداللهیان در این رابطه کارنامه خوبی دارد اظهار کرد: ظرفیت کارشناسی وزارت امور خارجه بزرگترین ظرفیت کارشناسی کشور است و او از این ظرفیت به خوبی می تواند استفاده کند.

این سفیر پیشین کشورمان تصریح کرد: امیدواریم با توجه به سوابق درخشانی که آقای امیرعبداللهیان داشته است، گام های بلندی را در سیاست خارجی به نحو احسن بردارد. سیاست خارجی در طراز انقلاب اسلامی باید در دوره او ارایه شود. دولت ابراهیم رئیسی با سایر دولت های دیگر متفاوت است و با معیارهای امام و رهبری شکل می گیرد و باید سیاست ها و رویکردهایش را متمایز ارایه دهد که این مساله کار او را سخت می کند، اما با توجه به افرادی که در اطراف او هستند و نخبگانی که در وزارت امور خارجه است و ظرفیت های پیشکسوتی که داریم، می تواند مانیفست سیاست خارجی در چارچوب انقلاب اسلامی را تبیین کند.

وی درباره چالش ها و برنامه های آتی که باید در اولویت سیاست خارجی کشور قرار گیرد گفت: رسیدن تمام عیار به امور همسایگان از اقدامات مهم است و همواره در اولویت جمهوری اسلامی ایران نیز بوده است. علاوه بر این توجه به گفتمان صلح و دوستی و گفت‌وگو و امنیت پایدار باید مورد توجه باشد. برخلاف تصورات واهی دشمنان، ایران همیشه آماده گفت‌وگو و صلح بوده است. اگر شهید سلیمانی علیه تکفیری های داعش می جنگید به خاطر این بود که آنها ناامنی را در منطقه ایجاد کردند و ایران دنبال برقراری صلح بوده است و حضور مستشاری ایران در منطقه برای این است که عوامل برهم زننده ناامنی را سرکوب کند.

دستمالچیان گفت: هم چنین مبارزه با تروریسم را باید به دنیا اعلام کنیم و حتی میزبان کنفرانسی در این زمینه از سراسر دنیا باشیم. ایران از قربانیان تروریسم است. ایران برای همکاری بین المللی علیه تروریسم آمادگی دارد.

وی تاکید کرد: اگر کشورهای منطقه آمادگی داشته باشند، با توجه به مسئولیت بزرگی که بر عهده ایران است می‌توان در یک همکاری دسته جمعی به گفتمان صلح  و امنیت رسید تا این منطقه صلح و امنیت را به خود ببیند.

این کارشناس مسایل منطقه گفت: برجام هم یک معاهده بین المللی است و تا وقتی دیگران به آن پایبند باشند، ایران هم پایبند است و اگر آنها ناقض تعهدات باشند، دلیلی برای ادامه اجرای تعهدات نیست. طرف هایی اروپایی و آمریکایی باید به تعهداتشان عمل کنند و راستی آزمایی شود و بعد برجام می تواند فاعلیت خود را به دست آورد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها