کد خبر: 631511
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیگر/ گفتگوی «نامه‌نیوز» با مهرداد لاهوتی

مردم وقتی به دولت اعتماد می‌کنند که آثار وعده‌ها ببینند

فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: حضور رئیس جمهور در بین مردم باید همراه با تصمیم گیری های درست باشد این طور نباشد که معادلات کارشناسی را به هم بریزد.

مردم وقتی به دولت اعتماد می‌کنند که آثار وعده‌ها ببینند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی فردا: گرچه دولت حسن روحانی نیز در شرایط سختی آغاز به کار کرد اما یک امیدی در جامعه برای حل مسائل وجود داشت اما سیدابراهیم رئیسی در وضعیتی دوره ریاست جمهوری اش را آغاز کرده همان امید نیز در لایه های اجتماعی دیده نمی شود.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با نامه نیوز درباره راهکار دولت سیدابراهیم رئیسی برای احیای سرمایه اجتماعی گفت: زمانی اعتماد و باورعمومی احیا می شود که مردم آثار رو به بهبود اقتصاد را در زندگی خودشان حس کنند. در زمان دولت اول آقای روحانی همین اتفاق افتاد که دوباره مردم سال 96 به آقای روحانی با آرای بالاتر رأی دادند. نمونه بارزش تک رقمی شدن تورم بود.

وی با بیان اینکه امروز یک ناباوری در همه جامعه وجود دارد، افزود: در انتخابات حرف هایی زده شد، زمانی باور و اعتماد عمومی تقویت می شود که مردم آثار عملیاتی شدن آن حرف ها را در زندگی شان احساس کنند.

فعال سیاسی اعتدالگرا اظهار کرد: دولت آقای رئیسی باید در قالب برنامه کوتاه مدت به وضعیت طبقات محروم جامعه رسیدگی کند چون آنها نیاز فوری دارند تا آثار بهبود وضعیت اقتصادی را زودتر حس کنند. در هر جامعه ای دهک‌هایی هستند که اگر دولت برای آنها نسخه ای نداشته باشند زندگی شان خیلی به سختی می افتد.

وی افزود: امروز معادلات اقتصادی به معادلات سیاسی گره خورده است و ناگزیر باید این گره ها رفع شوند. هرچند باید اتکا به توان داخلی و حفظ ارزش ها را مدنظر قرار دهیم اما پیش از تحریم ها ما 3 تا 3.5 میلیون بشکه نفت صادر می کردیم که سالانه رقمی حدود 120 میلیارد دلار می شد. اگر این درآمد برگردد در زندگی مردم موثر خواهد بود. در غیر این صورت تبعات و دردسرهایی به دنبالش به وجود خواهد آمد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه مردم انتظار ندارند ظرف یک سال همه احوال اقتصاد کشور خوب می شود، بیان کرد: همین اینکه جامعه احساس کند فضای اقتصادی رو به بهبود است تحمل می کنند مثلا تورم 10 درصد کم شود، قطعا آثارش را مردم در زندگی خودشان می بینند. در مجموع چنین گام هایی اعتمادساز خواهد بود.

وی درباره شبیه سازی سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده سیدابراهیم رئیسی به اقدامات دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد گفت: امروز مردم نمی پذیرند که مسئولان در اتاق های در بسته تصمیم گیری کنند. این در همه جای دنیا وجود دارد که رئیس دولت وقت می گذارد و در بین مردم حضور پیدا می کند. حالا اگر این حضور منشأ اثر هم باشد مطلوب است.

لاهوتی تأکید کرد: یکی از اقدامات خوب زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تشکیل جلسات هیأت دولت در استان ها بود که آثار مثبتی داشت. همه مصوبات هم ارتباطی به مباحث مالی نداشت، مثلا صدور مجوز برای احداث شهرک صنعتی بود. اگر این کار نیز در دولت آقای رئیسی با یکسری اصلاحاتی انجام شود خوب است. در کل حضور رئیس جمهور در بین مردم باید همراه با تصمیم گیری های درست باشد این طور نباشد که معادلات کارشناسی را به هم بریزد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها