کد خبر: 636050
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با احمد سالک

گرانی دستپخت روحانی بود، نه رئیسی

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: گرانی امروز معلول دستپخت دولت آقای روحانی است. برای آنکه آقای رئیسی بتواند این مشکل را حل کند باید از استقراض از بانک مرکزی پرهیز کند.

گرانی دستپخت روحانی بود، نه رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت سیدابراهیم رئیسی 3 ماه است که مسئولیت اجرایی کشور را به عهده گرفته است. در این میان برخی معتقدند این دولت نتوانسته روند افزایشی کالاها و خدمات را تحت کنترل درآورد. اما آیا واقعا دولت رئیسی مسئول گرانی ها است؟

احمد سالک در گفتگو با نامه نیوز درباره عملکرد دولت رئیسی در کنترل گرانی و تورم کالاها و خدمات گفت: اگر امروز گرانی و تورم است لحظه ای به وجود نیامده بلکه عوامل مختلفی داشته است. معتقدم با برنامه های گوناگونی که در دولت آقای روحانی تنظیم و دنبال شد وضعیت کنونی به وجود آمده است.

وی افزود: استقراض از بانک مرکزی خود به خود ایجاد تورم و گرانی می کند، پس نمی توانیم بگوییم آقای رئیسی توانسته است گرانی را کنترل کند یا خیر؟ بلکه باید بگوییم آقای رئیسی برای کنترل گرانی ها باید برنامه جدیدی طراحی کند.

عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: یادمان نمی رود در مردادماه سال 1400 وقتی جلسه هیأت دولت با حضور آقای رئیسی تشکیل شد، بحث پرداخت حقوق کارمندان مطرح شد، آقایان که همان اعضای کابینه دولت آقای روحانی بودند گفتند «پول نداریم پس باید از بانک مرکزی قرض کنیم» اما آقای رئیسی با این مسئله مخالفت کرد.

وی افزود: آقای رئیسی از مردادماه تاکنون از بانک مرکزی برای حل مشکل حقوق کارمندان قرض نگرفته است که اگر استقراض می کرد و تسلیم افکار دولت آقای روحانی می شد، شاید حالا وضعیت بدتر می بود. معتقدم گرانی امروز معلول دستپخت دولت آقای روحانی است. برای آنکه آقای رئیسی بتواند این مشکل را حل کند باید از استقراض از بانک مرکزی پرهیز کند.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: برنامه ریزی برای فروش نفت کرده و دلار را به انحای مختلف وارد کشور کرده است. در کل روند حل معضل گرانی کالاهای اساسی به چند مقوله بستگی دارد. نقدینگی باید به بخش تولید هدایت شود تا تولید کشور به سرعت رشد واقعی پیدا کند. ثانیا موانع رشد تولید ملی باید برطرف شود. از جمله این موانع بانک ها هستند که بنگاه دار شدند و مدام دارند کارخانه های تولیدی را می خوابانند و بعد به ثمن بخس در معرض فروش قرار می دهند. ثالثا تولید ملی باید به قیمت تمام شده خودش در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد بنابراین باید نظارت و کنترلی بر پتروشیمی های کشور انجام شود. رابعا باید گمرکات باز شود تا ما دموراژ کشتی روی دریاها نپردازیم و کالا به مجردی که وارد بندرگاه ها شد تخلیه شود و در اختیار جامعه و مردم قرار بگیرد.

سالک اظهار امیدواری کرد: مجموعه این برنامه ها حرکتی را به وجود آورد که امیدواریم آثار وضعی اش در آینده نزدیک با مدیریت اقتصادی آقای رئیسی نمایان شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها