کد خبر: 637999
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه نیوز با هدایت الله خادمی

فقط رئیسی می‌دود، وزرا نشسته‌اند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: در این وضعیت فقط آقای رئیسی آبرو وسط گذاشته است. آقای رئیسی باید به قول معروف شلاق بردارد و از وزرا بخواهد آمار، عدد و رقم ارائه کنند.

فقط رئیسی می‌دود، وزرا نشسته‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: 4 ماه از آغاز کار دولت سیزدهم می گذرد و امروز بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی در جریان اصولگرا معتقدند «این دولت نتوانسته انتظارات را برآورده کند و رئیس جمهور باید با رویکردی متفاوت وزرا را به کار وادار کند».

هدایت الله خادمی در گفتگو با نامه نیوز درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: آقای رئیسی صادقانه وارد عرصه اجرایی کشور شد، علاقه دارد بتواند مشکلات کشور را حل کند، به همین دلیل شبانه روز در حال تلاش است تا کاری برای کشور انجام دهد و این وضعیت بد اقتصادی کشور را بهبود ببخشد.

وی افزود: بررسی عملکرد اقتصادی دولت در 4 ماه گذشته نشان می دهد که فقط شخص رئیس جمهور دویده است تا مشکلات کشور حل شوند. انتظار است کابینه اعم از وزرا و معاونان و دستیاران رئیس جمهور نیز تحرکی از خود نشان دهند. خیلی از این افراد زمان انتخابات یا کاندیدا بودند یا مدعی بودند که می شود با تدابیری مشکلات را حل کرد بنابراین انتظار است امروز که در جایگاه مسئولیت هستند اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم نتیجه آن شعارها را ببینند.

این نمایند ادوار مجلس اظهار کرد: آقای رئیسی تنها رئیسی جمهوری است که به افرادی که زمان انتخابات رقیب او بودند یا حتی برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند اما ردصلاحیت شدند، فرصت داد، در مسئولیت اجرایی قرار بگیرند و کمک کنند تا مشکلات کشور شود. حالا نوبت آنهاست که پاسخ اعتماد آقای رئیسی را بدهند اما آنها در سه ماه گذشته چنین نشانه هایی را از خود بروز نداده‌اند که برنامه مشخصی برای حل مشکلات دارند. امروز در حوزه نفت، صنعت، نیرو و کشاورزی همین وضعیت را شاهد هستیم.

وی افزود: امروز آقایان وزرا حرف هایی را می زنند که خیلی عجیب است مثلا یک وزیر با وجودی که می داند در چه وضعیتی مسئولیت گرفته است، می گوید «ما نیاز به 200 میلیارد دلار اعتبار داریم تا فلان کار را شروع کنیم». اگر به فرض این پول هم موجود باشد و همین الان تخصیص یابد، این وزیر تا 15 سال آینده هم نمی تواند آن را جذب کند. جا دارد رئیس جمهور از این آقای وزیر بخواهد تا قراردادهای بسته شده برای جذب این مقدار اعتبار را بیاورد و نشان دهد.

هدایت الله خادمی بیان کرد: این آقایان وزرا که آمدند در مسئولیت های اجرایی قرار گرفتند، امیدواریم برای آقای رئیسی مشکلی درست نکنند چون آن اقدامات و تلاش هایی که انتظار داریم از آنها ببینیم، دیده نمی شود. یک سئوال هم آن است که چرا مجلس به این موضوع ورود نمی کند. زمانی که نماینده مجلس بودم وقتی وزیری در جلسه اعتماد برنامه می داد بعد از یکی دو ماه عملکرد او را با برنامه هایش تطابق می دادیم و از او درباره مصادیق انحراف از برنامه پاسخ می خواستیم و اگر پاسخی نداشت برخورد می کردیم، خودم بانی آن بودم که چند وزیر برکنار شدند.

وی ادامه داد: شاید مجلس فعلا ملاحظه دارد که چون همه اصولگرا هستند قدری تحمل کنند اما این موضوع به ضرر آقای رئیس جمهور است. بهترین کمک مجلس به آقای رئیسی نظارت خوب و دقیق بر عملکرد وزرا است. بالاخره بعد از 3-4 ماه باید نشانه هایی از اثربخشی فعالیت ها دیده شود. امروز شاهد هستیم که وزرای آقای رئیسی طبق برنامه جلو نمی روند، دل شان هم نمی سوزد چون در انتخابات آبرویی وسط نگذاشتند بنابراین ضرر هم نمی کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: برخی وزرا حتی سازمان خود را نچیده اند. شاید این تصور شود که شاید می خواهند با همان مدیران دولت گذشته کار کنند اما این طور نیست، زیرمجموعه ها می دانند که دیر یا زود تغییر می کنند بنابراین کار نمی کنند. با این اوصاف وضعیت در برخی سازمان ها به ویژه شرکت های عملیاتی خوب نیست.

وی افزود: برخی وزرا نشان دادند در سطح دولت آقای رئیسی نیستند و این پیش بینی می شد. آقای رئیسی شبانه روز می دود اما برخی وزرا نشسته اند. آقای رئیسی رئیس جمهور است تیمی که امروز اطراف او هستند باید کار کنند. وقتی وزیری می گوید «200 میلیارد دلار می خواهم» معنی حرف اش آن است «آقای رئیسی از من چیزی نخواه»، در حالیکه این حرف پایه درستی ندارد. این وزرا وضعیت را دارند به یک سمتی می برند که آقای رئیسی خودش به آنها بگوید «چه کار کنند چه کار نکنند»، اگر قرار به این کار بود که چه لزومی به انتخاب وزیر بود.

هدایت الله خادمی گفت: برخی وزرا به جای آنکه گزارش و آماری از اقدامات شان بدهند دائم می گویند «ما فسادستیز و انقلابی هستیم». جا دارد آقای رئیسی به آنها بگوید «شخصا مسئولیت فسادستیزی را دنبال می کند وزران به کارهای اصلی خودشان بپردازند» چون هیچ کدام آنها در مقایسه با آقای رئیسی نه فسادستیزتر هستند نه انقلابی تر. فلان وزیر یا فلان مدیرعامل کار نمی کند اما دائم می گوید «فسادستیز هستم». اینها جملات کیفی و غیرقابل اندازگیری هستند.

وی افزود: امروز وزرا باید با عدد و رقم صحبت کنند، بگویند قیمت تخم مرغ وقتی مسئولیت گرفتند چند بود الان چند است؟ تولید و صادرات نفت چقدر بود الان چقدر است؟ تولید و صادرات خودرو چقدر بود الان چقدر است؟ و غیره. اگر وزرا اجازه پیدا کنند فقط با جملات کیفی سخن بگویند کار مملکت می خوابد و بعد هم آنها پاسخگو نخواهند بود.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: در این وضعیت فقط آقای رئیسی آبرو وسط گذاشته است. آقای رئیسی باید به قول معروف شلاق بردارد و از وزرا بخواهد آمار، عدد و رقم ارائه کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها