کد خبر: 641515
تاریخ انتشار :

استقبال سازمان ملل از مذاکرات میان آمریکا و ناتو با روسیه

سخنگوی سازمان ملل از دیدار و مذاکرات آتی مقامات روسیه با آمریکا و ناتو استقبال و ابراز امیدواری کرد که این دیدارها به کاهش تنش ها منجر شود.

استقبال سازمان ملل از مذاکرات میان آمریکا و ناتو با روسیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

استفان دوجاریک روز دوشنبه به وقت محلی در مورد تنش میان روسیه و اوکراین به خبرنگاران گفت که ما نگران تنش ها میان اوکراین و روسیه بوده ایم و از تماس های تلفنی سطح بالا استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه  نمی خواهیم شاهد اقدام نظامی خصمانه در اوکراین باشیم، ابراز امیدواری کرد که  این گفت و گوها و تماس ها با وجود تنش ها ادامه یابد.

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه ما همیشه از گفت و گو حمایت کرده و آن را تشویق می کنیم، ابراز امیدواری کرد که  نتیجه دیدارهای مقامات آمریکایی و روسی، روسیه و ناتو و سایر دیدارها به کاهش تنش ها منجر شود.

 قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا  ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه دوم ژانویه سال جدید میلادی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت و گو کرد و در این گفت و گوی تلفنی که نخستین تماس دو رهبر در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ است، گفت که در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد.

همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفت و گوهای امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه  ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

این دومین تماس میان رهبران آمریکا و روسیه  در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و  پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها