کد خبر: 651540
تاریخ انتشار :

تونی بلر: ناتو حمله کند و پوتین را شکست دهد

​ایرنا: نخست وزیر اسبق انگلیس خواستار مداخله نظامی ناتو در جنگ اوکراین شد و افزود که غرب باید ولادیمیر پوتین را شکست دهد و او را از تجاوز بیشتر منصرف کند.

تونی بلر: ناتو حمله کند و پوتین را شکست دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«تونی‌ بلر» در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» به طور مفصل در مورد اوضاع اوکراین و روابط غرب با روسیه بحث و ادعا کرد که ولادیمیر پوتین "از واقعیت دور شده" و گسترش ناتو در اروپا را اشتباه درک کرده است.

این سیاستمدار اسبق انگلیس که بمدت ۱۰ سال، از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ سکان دولت را برعهده داشت گفت: "من فکر می کنم هدف ما باید این باشد که تجاوز روسیه در اوکراین را شکست دهیم و عقب نشینی روسیه را برای کاری که انجام داده تضمین کنیم."

وی حوادث اوکراین را یک اقدام تجاوزکارانه غیرعادی، در نزدیکی مرزهای اتحادیه اروپا دانست و افزود: به نفع غرب است که مطمئن شود پوتین تمایل به تکرار این کار ندارد.

بلر مدعی شد هنگامی که نخست وزیر انگلیس بود، به پوتین گفته که غرب هیچ گونه سوء قصدی علیه روسیه ندارد و وی را تشویق کرده است «از منابع وسیعی که در اختیار دارد برای ساختن کشوری قوی استفاده کند».

به گفته نخست‌وزیر اسبق انگلیس، پوتین تا سال ۲۰۰۵ وسواس پیدا کرده بود که غرب علیه روسیه است.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا از نظر او حمله سال ۲۰۰۳ بریتانیا و آمریکا به عراق سابقه‌ای برای حمله پوتین به اوکراین ایجاد کرده است مدعی شد: «حتی اگر شما کاملاً مخالف کاری باشید که ما در عراق یا در واقع در افغانستان انجام دادیم... صدام حسین دو جنگ منطقه ای را آغاز کرد، هزاران نفر را کشت... مردمش قطعاً می خواستند از شر او خلاص شوند.»

وی افزود: این مانند این نیست که به کشوری بروید که هرگز برای همسایگانش مشکلی ایجاد نکرده، رئیس جمهور منتخب دموکراتیک داشته باشد، و سعی کنید آن را سرنگون کنید. این دو موقعیت به هیچ شکلی شبیه هم نیستند.

بلر همچنین رهبران اروپایی را به دلیل اتخاذ اقداماتی برای محدود کردن وابستگی انرژی به روسیه تحسین کرد، اما هشدار داد که تغییر سریع از منابع روسیه منجر به مشکلات اقتصادی خواهد شد.

وی گفت: ما باید بعد از ماجرای الحاق کریمه به روسیه وابستگی انرژی به روسیه را متوقف می کردیم. یادم می آید که در آن زمان با افرادی در دولت باراک اوباما در این زمینه بحث می کردم... اما بعد، همانطور که در سیاست اتفاق می افتد، همه چیز ادامه پیدا کرد و موضوع فراموش شد.

نخست وزیر اسبق انگلیس سپس توضیح داد: بسیاری از کشورهای اروپایی - برخی از آنها بیش از ۵۰ درصد - به انرژی روسیه وابسته هستند. بنابراین، آنها به دنبال بازارهای جدید با سرعتی باورنکردنی هستند... اما شما تقریباً در سراسر اروپا با بحران افزایش هزینه زندگی و تورم روبرو هستید.

وی افزود که اروپا باید گام‌های بیشتری را برای کاش وابستگی به روسیه بردارد اما «کاری که آنها تا کنون انجام داده اند، نمایش بسیار چشمگیر همبستگی بوده است.»

او در مورد مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز گفت که اعتماد کمی به اوضاع سیاسی فلسطین دارد و مدعی شد: راهی وجود ندارد که روند صلح اسراییل و فلسطین از هر نوع معناداری به وقوع بپیوندید. «بلر» بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی ادعا کرد که صلح در این منطقه در گرو ظهور رهبری در فلسطین است که طرفدار «دولت اسرائیل» باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها