کد خبر: 649491
تاریخ انتشار :

اوکراین در یک قدمی عضویت در اتحادیه اروپا | قربانیان جنگ به سه هزار و ۹۰۰ نفر رسید

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

اوکراین در یک قدمی عضویت در اتحادیه اروپا | قربانیان جنگ به سه هزار و ۹۰۰ نفر رسید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین از احتمال پایان جنگ اوکراین تا چند روز آینده خبر داده و گفته است: مقامات روسیه امیدوارند عملیات ویژه در اوکراین در آینده نزدیک، چه از طریق مذاکره یا از طریق ابزار نظامی، تکمیل شود. او مدعی شد «هدف اقدامات روسیه در اوکراین پیشگیری از یک درگیری در سطح جهانی (جنگ سوم جهانی) و استفاده از سلاح هسته ای» بود.

روز گذشته سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد که در نتیجه اصابت موشک به ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک دست‌کم ۳۹ نفر غیر نظامی کشته‌شده اند. ۴ نفر از قربانیان کودک هستند.

همچنین شرکت راه آهن دولتی اوکراین اعلام کرد در پی اصابت دو موشک روسی به ایستگاه راه آهن کراماتورسک در شرق این کشور، بیش از ۳۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

از سوی دیگر وزیر انرژی اوکراین گفت: ۷۵ سرباز روسی پس از آنکه در معرض تشعشعات اتمی چرنوبیل قرار گرفتند، در بلاروس در حال سپری کردن مراحل درمان هستند.

و از همه مهمتر اینکه سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای اذعان کرد که روسیه «تلفات قابل‌توجهی» را متحمل شده است و آن را یک «تراژدی بزرگ» خواند. دیمیتری پسکوف از احتمال پایان جنگ اوکراین تا چند روز آینده خبر داد و گفت: مقامات روسیه امیدوارند عملیات ویژه در اوکراین در آینده نزدیک، چه از طریق مذاکره یا از طریق ابزار نظامی، تکمیل شود. او مدعی شد «هدف اقدامات روسیه در اوکراین پیشگیری از یک درگیری در سطح جهانی (جنگ سوم جهانی) و استفاده از سلاح هسته ای» بود.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

تجمع هزاران نیروی روسی در نزدیکی خارکف

یک مقام دفاعی آمریکا گفت نیروهای روسیه در حال تجمع در نزدیکی شهر خارکف هستند.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا ادعا کرد هزاران نیروی روسی در نزدیکی شهر خارکف در شمال شرق اوکراین تجمع کرده اند.

به گفته این مقام، تعداد واحدهای تاکتیکی در نزدیکی شهر مرزی بلگورود روسیه از ۳۰ به ۴۰ واحد افزایش یافته است. این واحدها معمولاً از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سرباز تشکیل شده اند.

این مقام دفاعی آمریکایی گفت که روسیه احتمالا بیش از ۶۰ هزار سرباز را در این منطقه مستقر خواهد کرد.

اوکراین به عضویت در اتحادیه اروپا نزدیک شد

در حالی‌که اتحادیه اروپا پنجمین بسته تشدید محدودیت‌ها علیه روسیه را تصویب کرد، رئیس کمیسیون اروپا پرسشنامه پیوستن به اتحادیه اروپا را به رئیس جمهوری اوکراین تحویل داده و گفت: اکنون کی‌یف راه نزدیکی برای ورود به خانواده اروپا باید طی کند.

"اورسولا فون درلاین"، رئیس کمیسیون اروپا، پرسشنامه‌ای را به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تسلیم کرد که پس از تکمیل آن، کمیسیون اروپا مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را آغاز می‌کند.

وی شب گذشته، جمعه دریک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگو با رهبر اوکراین با اعلام این مطلب، یادآور شد: «اینجا ما جاده‌های متقاطع داریم، راه شما به اتحادیه اروپا آغاز می‌شود، این راه نزدیک است. من پوشه این پرسشنامه را به شما می‌دهم که حاوی سؤالاتی است که شما باید به آن‌ها پاسخ دهید. این‌ها توصیه‌های رسمی برای پیوستن به اتحادیه اروپا هستند.»

این مقام اروپایی تاکید کرد که در خانواده اتحادیه اروپا جایی برای اوکراین وجود دارد و قول داد که روند بررسی چند هفته طول بکشد و نه چند سال، همانطور که معمولاً اتفاق می‌افتد. رئیس کمیسیون اروپا این پرسشنامه را گامی بسیار مهم برای تبدیل شدن به عضوی از خانواده اروپا و مبنای مباحثات در هفته‌های آینده خواند.

رئیس جمهوری اوکراین نیز با قدردانی از این فرصت، گفت: «این یک ارسال علامت بسیار قوی است که اوکراین و اتحادیه اروپا در کنار یکدیگر هستند، با هم کار خواهیم کرد و مهمترین چیز آن است که ما ارزش‌های یکسانی داریم که برای آن‌ها مبارزه خواهیم کرد.»

پنتاگون: می‌خواهیم شاهد شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین باشیم

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که گمانه‌زنی روسیه درباره عدم دخالت در حمله به ایستگاه قطار در شرق اوکراین غیر قابل قبول است.

وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، گفت: «به ارائه اطلاعات به ارتش اوکراین برای دفاع از کشورش ادامه خواهیم داد».

کربی گفت: «آمریکا خواستار آن است که شاهد شکست پوتین و ارتش روسیه در اوکراین باشد».

وی با اشاره به عدم مداخله آمریکا درباره پیوستن کشور‌ها به ائتلاف ناتو گفت: «آمریکا در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در اروپا دارد».

بایدن قانون ممنوعیت واردات نفت از روسیه و پایان روابط تجاری عادی را امضا کرد

بایدن قانون پایان دادن به واردات نفت روسیه که به طور قانونی واردات محصولات نفتی از روسیه را ممنوع می کند و قانون تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس که روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق در می آورد، امضا کرد.

آمریکا سامانه موشکی پاتریوت را در اسلواکی مستقر می‌کند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ضمن تشکر از اسلواکی برای ارائه سامانه موشکی اس-۳۰۰ به اوکراین گفت که برای اطمینان از ادامه امنیت اسلواکی، سامانه موشکی پاتریوت را در این کشور مستقر خواهد کرد.

گرجستان: اوکراین از ما خواست جبهه دوم علیه روسیه ایجاد کنیم؛ مخالفت کردیم

شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان گرجستان ادعا کرد که اوکراین از این کشور خواسته است جبهه دوم علیه روسیه ایجاد کند و گرجستان با این درخواست مخالفت کرده است.

پیش از این یک مقام ارشد دفاعی آمریکا ادعا کرده بود که روسیه برای پشتیبانی نیروهای خود در اوکراین در حال انتقال نیروهای نظامی مستقر در گرجستان به اوکراین است.

روسیه از سال ۲۰۰۸ در گرجستان نیرو مستقر کرده است.

قربانیان جنگ به سه هزار و ۹۰۰ نفر رسید

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون، سه هزار و ۹۰۰ غیر نظامی در این کشور کشته و زخمی شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها