کد خبر: 652152
تاریخ انتشار :

سینه‌زنی نوباوه برای ریاست نادران!

بیژن نوباوه گفت: ضرورت دارد تغییراتی در هیات‌رئیسه مجلس صورت بگیرد و با توجه به اینکه افراد کاملا باتجربه‌ای که می‌توانند خیلی مفیدتر باشند، این‌ها واقعا جایشان در هیات‌رئیسه مجلس خالی و حضورشان ضروری است.

سینه‌زنی نوباوه برای ریاست نادران!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فرهیختگان: حدود دوهفته تا سومین انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی مانده است. در این فاصله هم افرادی مانند الیاس نادران اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. البته گمانه‌ها برای کاندیداتوری محمدباقر قالیباف قطعی است. با این حال، برای بررسی اینکه چه طیف‌ها و احزابی در مجلس از کاندیدا‌های هیات‌رئیسه حمایت می‌کنند، با یکی از نمایندگان مجلس گفتگو کرده‌ایم که در ادامه گفت‌وگو با بیژن نوباوه‌وطن، نماینده مجلس یازدهم را می‌خوانید.

همان‌طور که مستحضرید انتخابات ریاست مجلس نزدیک است. فکر می‌کنید با توجه به فضایی که در مجلس وجود دارد، چند نفر اعلام کاندیداتوری می‌کنند؟

هیات‌رئیسه مجلس درواقع مرکزیت مدیریت مجلس است، هرچند مترتب قوانین است و قوانین مترتب بر این هیات‌رئیسه است، اما شاخص حضور افراد باتجربه بسیار نقش اساسی دارد. هرچند ما دو سال را تجربه کردیم، به نظر می‌رسد ضرورت دارد تغییراتی در هیات‌رئیسه صورت بگیرد و با توجه به اینکه افراد کاملا باتجربه‌ای که می‌توانند خیلی مفیدتر باشند، این‌ها واقعا جایشان در هیات‌رئیسه مجلس خالی و حضورشان ضروری است. بسیاری از نمایندگان به فکر این هستند که افرادی را انتخاب کنند که بیش از این دوسال گذشته، درواقع توانستند موثر واقع شوند. هرچند دوستان‌مان در هیات‌رئیسه زحمت‌های زیادی کشیدند و فعالیت‌های خوبی داشتند. به نظر من، نیاز است که ما بهتر از این عمل کنیم و این امکان فراهم هست. به همین دلیل، در هیات‌رئیسه به نظر می‌رسد ما شعار جوان‌گرایی داریم که خوب است، ولی جوان‌گرایی نباید باعث این شود که از تجربیات بسیار ارزشمند در هیات‌رئیسه غافل شویم. به نظر می‌رسد الان جریانی در داخل خود مجلس هست؛ یک جریان فکری که نمایندگان شدیدا به‌دنبال این هستند که بتوانند از وجود افراد باتجربه، البته درکنار جوان‌هایی که می‌آیند تجربه کسب کنند، استفاده بیشتری شود. این درمورد هیات‌رئیسه است. درمورد خود ریاست مجلس، باز افرادی هستند که مانند نادران و چند نفر دیگر، به‌دنبال این هستند که اعلام‌موجودیت بکنند و کردند یعنی به‌اصطلاح برنامه‌هایشان را به اطلاع نمایندگان رسانده‌اند. به‌نظرم، اگر به این‌ها در رویکردی منطقی نگاه شود، می‌توانند شانس خوبی برای برعهده‌گرفتن ریاست مجلس داشته باشند.

به نظر می‌رسد این‌بار یعنی سومین انتخابات هیات‌رئیسه، از شور و هیجان به نسبت بیشتری برخوردار است و با توجه به مسائل، اتفاقات و رویداد‌هایی که این اواخر صورت گرفته و در جامعه مردم هم می‌بینند، امروز رویکرد تغییرات و تحولات نسبت به دوسال گذشته مجلس یازدهم بیشتر شده است.

الان افراد مختلف از احزاب متفاوت جناح اصولگرایان در مجلس حضور دارند، امکان این وجود دارد که هرکدام از این احزاب، یک کاندیدا در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس داشته باشند؟

الان اکثر مجلس طیف اصولگراست. هیچ تعارضی ندارد یعنی همه این‌ها اصولگرا هستند.

 

زانو درد داری؟! به هیچ وجه جراحی نکن | درمان فوری با «اسپیلا» 

پیشنهاد امروز

 

درست است، اما بالاخره اصولگرایان هم یک‌سری تفاوت دیدگاه دارند.

من متوجه هستم شما چه می‌گویید، بله این هست و ممکن است. طیف‌هایی هستند که دوست دارند کاندیدایی که به اهداف کلان کشور نزدیک‌تر است، رای بیاورد و طبیعی است. مهم این است که منویات رهبری و اساس اهداف انقلاب اسلامی و وظایفی که برعهده مجلس هست، به‌خوبی انجام شود وگرنه افرادی که هستند، هیچ‌کدام خارج از طیف اصولگرایی نیستند و اگر قرار باشد در مجلس رقابت نباشد، کار قشنگ نمی‌شود یعنی اساسا اینکه ما فکر می‌کنیم حتما این به اصطلاح متمرکز بر یک فرد است، کار صحیحی نیست. اینکه قبل از انجام انتخابات، فکر شود که حتما آقای ایکس رئیس می‌شود، این کار قشنگی نیست. اصلا از تجربه‌ای که در مجلس نهم و دهم داشتیم، راضی نبودیم و نتیجه برجام را هم که دیدیم، به‌خاطر تسلط فعل منطقی رئیس وقت مجلس بود و همه‌چیز را با افکار و اندیشه‌های خودش هماهنگ می‌کرد و رایزنی‌های بسیار گسترده‌ای را که با افراد خودش داشت، انجام می‌داد و نتیجه‌اش هم منفی بود. به نظر می‌رسد حتما باید با یک تضارب فکری منطقی منتها با حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب و وظایف مجلس به استقبال این انتخابات برویم.

به‌عنوان سوال آخر؛ اخیرا که الیاس نادران برای ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کرده، از جانب طیف خاصی در مجلس حمایت می‌شود؟

طبیعی است. بالاخره هرکسی خودش را کاندیدا می‌کند، حتما دارای یک‌سری طرفدار هست. بله، با توجه به اینکه ایشان، در نامه‌ای که منتشر کردند، کاملا اهداف خودشان را ذکر کردند و خیلی خوب خودشان را معرفی کردند، سابقه‌ای هم که ایشان دارد، سابقه خوبی است یعنی رئیس کمیسیون تلفیق بوده‌اند و سابقه انقلابی و تدریس در دانشگاه هم دارند، یعنی جزء افرادی است که می‌تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد و قواره‌اش، قواره ریاست مجلس است. بالاخره خوبی‌اش هم همین است که هرکسی فکر می‌کند می‌تواند حرکتی بکند، اسمش را به‌عنوان کاندیدا اعلام می‌کند. چرا؟ ایشان [الیاس نادران]حتما تعداد قابل‌توجهی طرفدار دارد و افرادی به ایشان رای می‌دهند. من فکر می‌کنم رای‌گیری این‌بار متفاوت باشد یعنی قطعا مردم تغییراتی را در مجلس حس خواهند کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها