کد خبر: 658147
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مصباحی‌مقدم

کاهش تورم و ثبات قیمت‌ها اتفاق می‌افتد اما نه تا آذر و دی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شاهد رو به ثبات رفتن قیمت‌ها خواهیم بود اما اینکه تا دی ماه این موضوع به نتیجه برسد، من چنین پیش‌بینی ندارم.

کاهش تورم و ثبات قیمت‌ها اتفاق می‌افتد اما نه تا آذر و دی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: تورم رکورد زد. مرکز آمار ایران از نرخ تورم خرداد ۱۴۰۱رونمایی و اعلام کرد که نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ۲.۱۳واحد درصد افزایش یافته و به این ترتیب خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین ۵۲.۵درصد بیشتر از خرداد سال گذشته برای خرید سبد کالاها و خدمات مصرفی‌شان هزینه کرده‌اند. این در حالی است که رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از کاهش نرخ تورم در آینده نزدیک خبر داده بودند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با نامه نیوز درباره وعده دولت برای کاهشی شدن نرخ تورم در آینده نزدیک گفت: تورم عوامل متعددی دارد. رشد هزینه ها از جمله این عوامل است. وقتی حقوق کارگران 38 تا 57درصد افزایش پیدا می کند، به طبع این مسئله روی نرخ تورم اثر می گذارد.

وی افزود: «رشد پایه پولی ناشی از رشد نقدینگی» دیگر عامل افزایش نرخ تورم است. رشد نقدینگی هم از دو طریق «استقراض دولت از بانک مرکزی» و «استقراض بانک ها از بانک مرکزی» حاصل می شود. دولت سیزدهم از ابتدای کار تا کنون از بانک مرکزی استقراض نداشت و حتی تنخواه آغاز سال 1401 را نیز مورد استفاده قرار نداد. استقراض بانکها از بانک مرکزی نیز توسط مصوبه مجلس مهار شده است و دیگر شرایط مثل قبل نیست چون بانک ها باید اوراق مالی دولتی را نزد بانک مرکزی تودیع کنند و معادل آن بانک مرکزی به آنها اعتبار کوتاه مدت بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: عامل سوم تورم نیز انتظارات تورمی است یعنی در وضعیتی که مردم انتظار رشد تورم را داشته باشند خود این مسئله موجب افزایش نرخ تورم می شود چون خریدهای شان را جلو و فروش های خود را به تأخیر می اندازند؛ متأسفانه آثار این عامل همچنان در جامعه دیده می شود چون اذهان عمومی پیش بینی تورم می کنند و البته برخی تحلیل های غلط نیز به تشدید این مسئله کمک می کند. این عامل هیچگونه قابل کنترل نیست مگر آنکه دولت با اطلاع رسانی درست مانع افزایش اثرگذاری این عامل باشد.

وی با اشاره به افزایش نرخ تورم بر اثر رشد قیمت ارز، افزود: جهش های ارزی نیز گرچه خود معلول نرخ تورم است اما از عوامل افزایش تورم به حساب می آید. این عامل در دولت سیزدهم تا حدودی مهار شده است چون چندی پیش که نرخ ارز شروع به جهش کرد، بانک مرکزی با ورود به موقع توانست موضوع را مهار کند و روند کاهشی شد ولو اینکه قیمت ارز به نقطه قبلی نرسید. همین شرایط در سال 1397 رخ داد و مشاهده کردیم قیمت ارز از 4200 تومان به 32هزار تومان رسید.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: کسانی که می گویند نرخ ارز رو به افزایش است لابد غافل از این هستند که ارز نیز مانند هر کالای دیگری تحت تأثیر نرخ تورم قرار می گیرد و طبعا ارزش ارز به نسبت افزایش تورم باید افزایش پیدا کند ولی ما شاهد این افزایش نیستیم چون با نسبت کمتری قیمت ارز دارد افزایش می کند. در مجموع با نگاهی به چهار عامل تورمی معتقدم روند نرخ تورم کاهشی می شود.

مصباحی مقدم درباره وعده عضو هیأت رئیسه مجلس برای پایان یافتن سختی های اقتصادی تا پایان دی ماه، افزود: البته ما شاهد رو به ثبات رفتن قیمت‌ها خواهیم بود اما اینکه تا دی ماه این موضوع به نتیجه برسد، من چنین پیش‌بینی ندارم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها