کد خبر: 667776
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با حسین کنعانی مقدم

اشتباه است بگویم ایران نگاه به شرق دارد

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ناگزیریم در معادلات بین المللی جایگاه خودمان را هم در سطح مناسبات با شرق و هم در سطح مناسبات با غرب بر پایه تأمین منافع ملی تعریف کنیم.

اشتباه است بگویم ایران نگاه به شرق دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: چین در بیانیه های جداگانه با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس مواضعی درباره ایران اتخاذ کرد که برخی کارشناسان آن را مغایر با شعارهای شرق‌گرایانه دولت سیدابراهیم رئیسی تحلیل کردند.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با نامه‌نیوز درباره به چالش خوردن سیاست نگاه به شرق دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: این حرف اشتباه است که بگویم ایران نگاه به شرق دارد. قطعا ایران برای تحقق شعار نه شرقی و نه غربی چاره ای ندارد جز آنکه برای تأمین منافع ملی در معادلات سیاست خارجی خودش مستقل عمل کند.

وی افزود: هم اکنون یک دوره گذار از جهان تک قطبی به جهان چند قطبی را تجربه می کنیم بنابراین ناگزیریم در معادلات بین المللی جایگاه خودمان را هم در سطح مناسبات با شرق و هم در سطح مناسبات با غرب بر پایه تأمین منافع ملی تعریف کنیم. شرق و غرب برای حفظ قدرت و هژمونی خودشان نیازمند تعامل سیاسی و اقتصادی با ایران هستند،

وی با اشاره به نیاز چین به انرژی افزود: چین امروز به این نتیجه رسیده است که براساس نقشه راه «یک کمربند و یک جاده» دو طرف خلیج فارس را برای حفظ امنیت تأمین انرژی مورد نیازش داشته باشد. به عبارت دیگر پکن معتقد است فقط با ایران نمی تواند تأمین انرژی خود را تضمین کند بلکه با عربستان و سایر شیخ نشینان نیز باید همکاری اقتصادی داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی چرخش چین به سمت توسعه همکاریها با کشورهای عربی را مقابله با نفوذ غرب در خلیج فارس خواند و اظهار کرد: این به منزله این نیست که چین نقش ایران را در معادلات خود نادیده گرفته است بلکه به نظر می رسد به جنگ انرژی با آمریکا رفته و می خواهد از اهرم عربستان در این راه استفاده کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها