کد خبر: 668832
تاریخ انتشار :

آماتورها سکاندار وزارت خارجه

ایزدی گفت: «شاید چاره‌ای هم نباشد جز اینکه این اقتدار برگردد و وزارت خارجه حالت حرفه‌ای‌تری به خود بگیرد تا به همان مسیر خود بازگردد و بتواند کار سیاست خارجه را پیش ببرد.»

آماتورها سکاندار وزارت خارجه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نعمت‌الله ایزدی در گفت و گو با «انتخاب» در ارزیابی خود از عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم، گفت: «عملکرد دیپلماسی دولت سیزدهم بحث مفصلی است و شاید به این راحتی نتوان آن را تحلیل کرد ولی به اعتقاد من در یک جمله کلی شاید بتوان گفت همین اتفاقاتی که رخ داد، موضوع پهپادها و اظهارات ضد و نقیضی که وجود داشت و مسائلی که در این دوره مطرح شد، نشان می‌دهد که عملکرد وزرات خارجه ما در این دوره از حالت حرفه‌ای‌گری فاصله گرفته است.»

این دیپلمات پیشین افزود: «دو اتفاق در این رابطه افتاد؛ یکی این است که از نیروهای کارآمدتر و حرفه‌ای‌تر و مجرب‌تر در وزارت خارجه، به دلایل مختلف که شاید گرایش‌های سیاسی دولت هم در آن دخیل بوده، کمتر استفاده شده است.»

ایزدی در نقد دوم خود به عملکرد وزارت خارجه دولت سیزدهم، تصریح کرد: «اتفاق دوم هم این است که با آمدن دولت جدید و وزیر جدید، وزارت خارجه مقداری اقتدار خود را برای اعمال دست‌کم تصمیمات سیاست خارجی از دست داده است. این اعمال سیاست خارجی به جز وزارت خارجه در جاهای دیگری هم دارد اتفاق می‌افتد. این اتفاق حتما ضربه خود را هم وارد می‌کند چراکه از حالت تک صدایی و با قدرت عمل کردن خارج می‌شود.»

سفیر پیشین ایران در روسیه خاطرنشان کرد: «ما در قضیه فروش پهپادها به روسیه دیدیم که بخش‌هایی آن را تایید و بخش‌هایی آن را رد می‌کردند. خود وزیر امور خارجه هم گویی در یک حالت بلاتکلیفی به سر می‌برد چون وقتی می‌گفت ما پهپادی ندادیم، از آن طرف کسی حرف دیگری می‌ زد. بعد هم مجبور شدند بگویند که قبل از اینها داده‌ایم. به نظر من این از جمله اتفاقاتی بود که اقتدار وزارت خارجه را زیر سوال برد.»

وی در پایان تاکید کرد: «شاید چاره‌ای هم نباشد جز اینکه این اقتدار برگردد و وزارت خارجه حالت حرفه‌ای‌تری به خود بگیرد تا به همان مسیر خود بازگردد و بتواند کار سیاست خارجه را پیش ببرد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها