کد خبر: 670936
تاریخ انتشار :

در گفتگو با رادیو انقلاب مطرح شد؛

مقامات باکو سرعقل بیایند

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مقامات باکو باید سرعقل بیایند و بدانند اگر رابطه شان با ایران را خراب کنند این به ضرر خودشان تمام می شود.

مقامات باکو سرعقل بیایند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یازدهمین برنامه جام انقلاب امروز دهم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده، امین صبحی و امید کرمانی‌ها به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. از موضوعاتی که مورد بحث و بررسی قرار گرفت، رفتار نامتعارف باکو بعد از حادثه‌ای است که در تهران برای سفارت جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد و فردی به دلایل شخصی به این سفارت حمله کرد که در جریان این حمله یک کارمند سفارت کشته شد.

به گزارش امین صبحی دبیر سیاسی برنامه، با وجود پیگیری سریع تهران و اطلاع رسانی شفاف رسانه ای در قبال این حادثه، باکو حادثه یادشده را تروریستی خواند و به همین بهانه سفارتش را در تهران تعطیل کرد اما کنسولگری‌اش را در تبریز فعال نگه داشت. همچنین نایب رئیس مجلس جمهوری آذربایجان از حمله ریزپهپادها به یک مرکز صنایع دفاع در اصفهان استقبال کرد و گفت «اسرائیل انتقام ما را از ایران گرفت.»

این مواضع باکو در حالی اتخاذ می شود که طبق گزارش وزارت اطلاعات عامل اصلی اقدام تروریستی که پاییز امسال در شاه چراغ اتفاق افتاد، از باکو به تهران آمد و هنوز دولت جمهوری آذربایجان پاسخی به این مسئله نداده است. همچنین خبرها حکایت از آن می کند که دولت جمهوری آذربایجان فشارهای زیادی را بر گروه های شیعی در کشور وارد می آورد و برخی افراد را به بهانه جاسوسی برای ایران دستگیر می کند.

نکته قابل تأمل آنکه در قبال این رویکرد نامتعارف باکو، دستگاه دیپلماسی اقدام متناسبی تا به حال انجام نداده است؛ در موارد مشابه هر بار ایران محکم و مقتدر با طرف مقابل رفتار کرده، موجب عقب نشینی آنها شده است.

بخش تکمیلی این موضوع اعضای تحریریه جام انقلاب به این نکته اشاره کردند که عوامل دشمن پیش از حمله ناموفق به مرکز صنایع دفاع در اصفهان، عملیات های دیگری را هم ترتیب داده بودند که با پاسخ مناسب پدافند این عملیات ها شکست خوردند بنابراین رسانه ای نشدند.

در همین رابطه حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر میهمان برنامه جام انقلاب بود و در واکنش به رفتار این روزهای دولت باکو گفت: بعد از اتفاق حمله آن فرد به سفارت آذربایجان، دستگاه های مختلف بلافاصله موضوع را پیگیری کردند و ایران رسما آن حادثه را محکوم کرد و حتی من و نماینده ولی فقیه استان آذربایجان شرقی نیز در محکومیت این اتفاق بیانیه دادیم اما متأسفانه شاهد این رفتارهای جمهوری آذربایجان هستیم.

وی افزود: مقامات باکو تحت تأثیر صهیونیست ها هستند که از برهم خوردگی روابط حسن میان دو کشور همسایه سود می برند. امروز صهیونیست ها در جمهوری آذربایجان تحت پوشش کارهای عمرانی فعالیت هایی دارند اما در عمل اقداماتی را علیه ایران انجام می دهند بنابراین نوعی تهدید برای ما محسوب می شوند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه برخی مقامات باکو وابسته هستند و منافع منطقه و اسلام را زیر پا می گذارند. اخیرا جمهوری آذربایجان سفارتش را در سرزمین های اشغالی افتتاح کرد که مغایر رویکرد مسلمانان در قبال رژیم صهیونیستی است. دولت باکو باید به عاقبت حاکمانی همچون انورسادات از جهان اسلام که سعی کردند با رژیم صهیونیستی رابطه عادی برقرار کنند، بنگرد و عبرت بگیرد.

وی افزود: ایران هیچ گاه اجازه نمی دهد علیه سفارتخانه های کشورها در تهران اقدام تروریستی انجام شود. اتفاقی که در سفارت جمهوری آذربایجان رخ داد یک موضوع شخصی بود بنابراین مقامات باکو نباید به بهانه آن اتفاق به سمت رژیم صهیونیستی بروند چون مسئله خیلی روشن و واضح است و می توان از کانال های حقوقی همه ابعاد آن را روشن کرد. مقامات باکو باید سرعقل بیایند و بدانند اگر رابطه شان با ایران را خراب کنند این به ضرر خودشان تمام می شود.

میرتاج الدینی درباره وضعیت فساد در زمان رژیم پهلوی گفت: برای پاسخ به این سئوال باید مقایسه ای بین سران حاکم بر جامعه انجام دهیم گرچه نمی توان جایگاه و شخصیت معنوی امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نزد ملت ایران را با جایگاه رضاشاه و محمدرضا شاه منفور مقایسه کرد اما رجوع به چند مصداق عمق فساد را در رژیم پهلوی مشخص می کند.

وی افزود: وقتی شاه از ایران رفت 34 میلیارد دلار از پول ملت ایران را به حساب های شخصی اش در کشورهای غربی منتقل کرد و وقتی یک سال بعد مُرد، نشریات غربی فرزند او یعنی رضا پهلوی را ثروتمندترین جوان در جهان معرفی کردند یا مشهور است رضا شاه زمین های مرغوب ایران را به نام خود سند می زد اما امام خمینی وقتی از دنیا رفت میزان ثروتش نسبت به قبل انقلاب کم شده بود چون ایشان یکسری زمین های آبا و اجدادی در خمین داشت که بعد از انقلاب میان مردم تقسیم کرد. حضرت آیت الله خامنه ای نیز بیش از 33 سال رهبر انقلاب هستند و ساده زیستی ایشان و فرزندان شان برای همگان مشخص و معلوم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران ماهیت ضد فساد دارد و دستگاه های نظارتی هر فسادی را به قوه قضائیه گزارش می دهند و دستگاه قضا نیز بدون ملاحظه به پرونده های ارجاعی رسیدگی می کند اما در زمان شاه فساد میان خانواده پهلوی و درباریان آنقدر اوج گرفته بود که دیگر کسی حتی خود شاه نیز نمی توانست جلوی آن را بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها