کد خبر: 672729
تاریخ انتشار :

ایران از روسیه چه می خواهد؟

فارس: وبگاه خبری-تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شد که ایران به دنبال خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس-۴۰۰» از روسیه است.

ایران از روسیه چه می خواهد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بلومبرگ در این گزارش نوشته است علی‌رغم آن‌که روسیه آشکاراً از قصد خود برای فروش سامانه‌های اس-۴۰۰ به ایران خبر نداده است اما از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در سال گذشته میلادی، روابط میان مسکو و تهران بسیار نزدیک‌تر از قبل شده است.

طبق این گزارش، راه‌اندازی و عملیاتی شدن سامانه‌های اس-۴۰۰ کمتر از دو سال زمان نیاز دارد.

تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه موجب نگرانی غرب بویژه ایالات متحده شده است به طوریکه در مناسبات مختلف به طور علنی از چنین رابطه‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند.

اخیراً «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری ضمن ابراز نگرانی از گسترش روابط روسیه و ایران تصریح کرد که روسیه به ایران پیشنهاد «همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی» داده است و ممکن است جنگنده به تهران ارائه دهد.

طبق گزارش بلومبرگ، تاکنون کرملین و وزارت دفاع روسیه به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده‌اند.

بر اساس این گزارش، «النا سوپونینا» کارشناس مسائل غرب آسیا مستقر در مسکو در خصوص روابط ایران و روسیه گفت: روسیه روابط بسیار خوبی با ایران دارد و تهران به دنبال حمایت بیشتر است».

پیش‌تر مقام‌های آمریکایی درباره احتمال ارائه جنگنده از سوی روسیه به ایران هشدار داده بودند و برخی از تحلیلگران گفته‌اند برنامه‌های ایران برای دریافت حدود ۲۵ جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه و همچنین سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ می‌تواند بازدارندگی نظامی آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران را دچار پیچیدگی کند.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها