کد خبر: 673282
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمدحسن جمالی

تهران و ریاض خیلی از توافق‌شان مراقبت کنند

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: توافق ایران و عربستان دشمنانی هم در منطقه و هم در داخل هر دو کشور دارد بنابراین تهران و ریاض باید خیلی از این توافق مراقبت و محافظت کنند تا شیطنت ها تأثیری بر این توافق نگذارند.

تهران و ریاض خیلی از توافق‌شان مراقبت کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: توافق ایران و عربستان یک هفته بعد از توافق تهران و آژانس پالس های امیدوارکننده ای برای حل دیپلماتیک چالش هسته ای تحلیل و تفسیر می شود.

محمدحسن جمالی در گفتگو با نامه نیوز درباره توافق تهران و ریاض گفت: قطع رابطه هفت ساله آسیب های زیادی را به دو کشور وارد کرد و منطقه نیز از این وضعیت ضرر و زیان هایی دید. خوشبختانه رویکرد جمهوری اسلامی برای رفع سوءتفاهم‌ها و تقویت بسترهای همکاری با همسایگان به نتیجه رسید و این توافق حاصل شد.

وی با بیان اینکه زمینه ها و ظرفیت های همکاری تهران و ریاض بسیار زیاد است، افزود: بعد از این توافق می توانیم شاهد حل و فصل خیلی از مسائل منطقه ای مثل درگیری ها در یمن، لبنان، سوریه و حتی برخی مشکلات در عراق باشیم. گرچه نباید انتظار داشت خیلی سریع بعد از برقراری رابطه دیپلماتیک، مشکلات میان دو طرف حل شود و تهران و ریاض بتوانند در زمان کوتاه همه دیوارهای بی اعتمادی بین خودشان را فرو بریزند اما این شروع خوبی خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: کشورهای منطقه نیز از توافق تهران و ریاض استقبال کردند و این نشان می دهد که قطع رابطه ایران و عربستان منافع همه کشورها را تحت تأثیر قرار داده بود و برقراری مجدد این رابطه می تواند برای آنها امید به آینده ای بهتر تلقی شود.

وی با اشاره به تأثیر همکاری ایران و عربستان بر معادلات بین المللی ادامه داد: این دو کشور با همکاری یکدیگر می توانند نقش مهمی بر ارتقای جایگاه سازمان همکاری کشورهای اسلامی و اپیک داشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: بالاخره سالیان سال همسایه دریایی بودند بنابراین بخش گردشگری مذهبی بین دو کشور می تواند دوباره از سر گرفته شود. شیعیان عربستان برای سفر به شهرهای قم و مشهد و ایرانی ها برای به جا آوردن مراسم حج و عمره همچون گذشته اقدام کنند که این موضوع می تواند نتایج مثبتی بر اقتصاد دو کشور داشته باشد.

وی افزود: توافق ایران و عربستان دشمنانی هم در منطقه و هم در داخل هر دو کشور دارد بنابراین تهران و ریاض باید خیلی از این توافق مراقبت و محافظت کنند تا شیطنت ها تأثیری بر این توافق نگذارند چون در صورت وقوع این اتفاق وضعیت بین دو کشور بغرنج تر خواهد شد.

جمالی با اشاره به نفوذ و تأثیرگذاری عربستان بر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: پیش بینی می کنم در نیمه اول 1402 به دنبال این توافق ما شاهد بهتر شدن روابط ایران و آن کشورها خواهیم بود. معتقدم انرژی سیاسی و اقتصادی ایران و عربستان دیگر مثل قدیم هرز نخواهد رفت و قدرت های فرامنطقه ای کمتر می توانند از این موضوعات به نفع خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مسائل امنیتی منطقه بهبود خواهد یافت، افزود: شبکه های تحت پوشش مالی عربستان فتیله شان پایین کشیده خواهد شد. از طرفی در یک محیط امن پیشرفت اقتصادی بهتر خواهد بود. با امضای یک توافق شاهد هستیم که قیمت دلار در بازار ایران افت معنی داری کرد و این خیلی می تواند بر آرامش ذهنی مردم تأثیر بگذارد. در مجموع باید با احتیاط و خوشبینانه به این موضوع نگاه کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها