کد خبر: 673353
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با جمشید عدالتیان

دولت روی دلار 38 هزار تومانی نظر دارد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از صحبت های مقامات دولت رقم 38 هزار تومان را برای قیمت دلار در تالار معاملات ارزی شنیدم بنابراین اگر این کشف قیمت در تالار معاملات ارزی اتفاق بیفتد، می توان پیش بینی کرد که قیمت ارز در بازار آزاد حدود 40 تا 42 هزار تومان نوسان کند.

دولت روی دلار 38 هزار تومانی نظر دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 محمد طاهر شیرازی - گروه اقتصاد نامه نیوز: بازار ارز بعد 2 توافق «تهران و آژانس» و «تهران و ریاض» برعکس چند ماه گذشته روند نزولی را طی می کند، برخی از کارشناسان معتقدند «چون هنوز نتایج این توافق ها مشخص نشده، این کاهش قیمت ارز روانی و موقتی است» اما در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که می گوید «2 توافق سیاسی یادشده دست دولت را برای تقویت ارزش پول ملی باز خواهد کرد و می توان انتظار داشت که بیش از این حباب بازار ارز تخلیه شود».

جمشید عدالتیان در گفتگو با نامه نیوز درباره میزان واقعی بودن تخلیه حباب بازار ارز گفت: بازار نشانه هایی را از فضای سیاسی می گیرد و این نشانه ها بر معادلات قیمت گذاری ها اثر می گذارد. امکان دارد آثار این نشانه ها موقت یا طولانی مدت باشد که آن را در تغییر سطح عرضه و تقاضا مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: سئوال این است که آیا دولت قدرت مالی کافی دارد تا نیاز ارزی بازار را تأمین کند؟ اگر حجم تقاضا در بازار ارز کاهش پیدا کند و تأمین ارز توسط دولت به اندازه کافی باشد، سوداگران از بازار خارج می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امسال متوسط قیمت دلار 33 هزار تومان بود، اظهار کرد: وقتی ما تورم 50 درصد نسبت به سال 1400 داریم، از نظر اقتصادی منطقی ندارد که قیمت ارز ثابت بماند. براساس منطق اقتصاد، تورم داخلی (50 درصد) منهای تورم جهانی (6درصد) می شود رقمی که نقطه تعادل قیمت ارز خواهد بود یعنی حدود 45 هزار تومان.

وی با اشاره به ارقام تالار معاملات ارزی افزود: این تالار دارد جایگزین ارز نیمایی می شود، وقتی رقم ارز در تالار معاملات ارزی حدود 41 هزار تومان است، در بازار آزاد 2 تا 3 هزار تومان بالاتر ارز به فروش می رسد. حالا اگر دولت قدرت کافی برای عرضه ارز به بازار داشته باشد، می توان پیش بینی کرد که ارزش ریال باز هم تقویت شود.

عدالتیان با بیان اینکه قیمت واقعی ارز به تمایل دولت بستگی دارد، یادآور شد: باید دید دولت از این پس چه سیاستی را دنبال می کند. از صحبت های مقامات دولت رقم 38 هزار تومان را برای قیمت دلار در تالار معاملات ارزی شنیدم بنابراین اگر این کشف قیمت در تالار معاملات ارزی اتفاق بیفتد، می توان پیش بینی کرد که قیمت ارز در بازار آزاد حدود 40 تا 42 هزار تومان نوسان کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها