کد خبر: 665845
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با کریمی اصفهانی

مضیقه ارزی داریم اما میلیاردها دلار زیر تشک مردم است

فعال سیاسی اصولگرا گفت: در کنار کمک مردم، راه حل اساسی برای حل مشکل نوسان قیمت ارز، عادی سازی صادرات است تا ارز کافی در اختیار دولت قرار گیرد.

مضیقه ارزی داریم اما میلیاردها دلار زیر تشک مردم است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: بازار ارز روزهای مه آلودی را پشت سر می گذراند، از طرفی دولت با اعتماد به نفسی مثال زدنی از در اختیار داشتن نبض بازار سخن می گوید و از طرف دیگر عموم مردم نگران از تجربه دلار 50 هزار تومانی هستند. حال این سئوال مطرح می شود که آیا داریم به سوی یک انفجار قیمتی پیش می رویم یا آنکه ساحل آرامش پیش روی ماست.

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با نامه نیوز درباره نوسان قیمت ارز و وضعیت اقتصادی پیش روی گفت: گاهی به صورتی شایعه پراکنی می شود که خود آن شایعه می تواند روی اصل موضوع اثر بگذارد. مسئله ارز در ایران مبنای آنچنانی ندارد. هم اکنون مشکل اصلی سختی نقل و انتقال ارز است.

وی افزود: بیگانگان از سال 98 تصمیم گرفتند در حوزه تحریم ها طوری با ایران رفتار کنند که کشور ما در مضیقه ارزی قرار بگیرد چون این وضعیت به گرانی کالا در ایران دامن خواهد زد و گرانی نیز به نارضایتی مردم می انجامد. بر اثر نارضایتی مردم نیز تمرکز دولت برای پیگیری صحیح و شایسته مسائل با چالش جدی مواجه می شود.

دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار با اشاره به حوادث اخیر ایران اظهار کرد: کسانی که در اغتشاشات بودند، مقصر اصلی را شناسایی نمی کردند. وقتی کشور با محدودیت فروش نفت و نقل و انتقال ارز مواجه است و نمی توانیم اقلام صادراتی مان را مطلوبی به بازار جهانی برسانیم، طبیعتا کمبود ارز پیدا می کنیم که یکی از دلایل گرانی محسوب می شود.

وی ادامه داد: همان عوامل اغتشاشات شایعه می کنند که ارز به 40 هزار تومان و بالاتر خواهد رسید، متأسفانه یک عده ساده لوح هم در کشور ارز را به عنوان یک کالا خریداری می کنند به این امید که قیمتش بالاتر برود. جالب آنکه این افراد تجربه لازم را نیز ندارد و بلافاصله وقتی قیمت ارز نزولی می شود، ارزهای خود را حتی با ضرر سریع می فروشند.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه تأکید کرد: افراد عادی نباید دلار را به عنوان یک کالا نگاه کنند، به این معنا که وقتی پول دارند برای خرید ارز اقدام کنند. به نظر می رسد بر اثر تحمیل استکبار، زیر تشک ها و تاقچه های خانه های مردم میلیاردها دلار امروز ارز وجود دارد.

وی با اشاره به فواید همکاری مردم با دولت برای کنترل قیمت ارز افزود: یک زمان دولت ترکیه اعلام کرد مردم طلاهای شان را برای کمک به بازار عرضه کنند، مردم ترکیه این کار را کردند و همین مسئله آرامشی به بازار داد. امروز نخریدن ارز کمک بزرگی به ایجاد آرامش در بازار خواهد کرد.

کریمی اصفهانی گفت: در کنار کمک مردم، راه حل اساسی برای حل مشکل نوسان قیمت ارز، عادی سازی صادرات است تا ارز کافی در اختیار دولت قرار گیرد و بتواند به تمام تقاضاها برای خرید ارز پاسخ دهد. در آن صورت قیمت ارز در بازار پایین خواهد آمد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها