کد خبر: 689368
تاریخ انتشار :

ارزیابی وزیر کشور از نتایج پیش ثبت­ ‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارزیابی وزیر کشور از نتایج پیش ثبت­ ‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پنج ماه دیگر دوازدهمین دور از رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود تا تکلیف 290 کرسی نمایندگی زیر هرم پارلمان مشخص شود. این انتخابات، با تغییرات جدیدی همراه بود که در این گزارش می‌خوانید:

احمد وحیدی وزیرکشور گفت: نتایج پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی حکایت از این دارد که همه گروه های سیاسی برای حضور در انتخابات پیش رو اعلام آمادگی کرده اند.

وحیدی افزود: پیش ثبت نام فرصت خوبی برای شورای نگهبان و همچنین متقاضیان است تا حقی تضییع نشود.

وزیر کشورهمچنین از ثبت نام ۴۹ هزار نفر  در نخستین مرحله انتخابات مجلس خبر داد و افزود: :« انتخابات ۱۱ اسفند ماه بر اساس چهار راهبرد تعیین ­شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی یعنی رقابت، مشارکت، سلامت و امنیت برگزار خواهد شد.»

«پیش ثبت ­نام انتخابات»، تازه‌­ترین تغییر اجرایی در روند رقابت‌های پارلمان است. بر اساس قانون جدید، ثبت­ نام های مجلس به صورت الکترونیک و زودتر از ادوار گذشته آغاز شده و داوطلبان در یک بازه زمانی یک ­هفته‌­ای، آمادگی خود را برای حضور در رقابت‌ها اعلام می‌­کنند. قانون جدید ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، سازمان امور استخدامی و وزارتخانه های علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه  را موظف کرده مدارک این افراد را بررسی کرده و اعلام نظر کنند.

آنگونه که مسئولان وزارت کشور اعلام کرده‌­اند، در فاصله روزهای ۱۶ تا ۲۲ مرداد ماه قریب ۴۹ هزار نفر با مراجعه به سامانه الکترونیکی اعلام ­شده و بارگذاری مدارک خود و اخذ شناسه رهگیری در انتخابات مجلس نام نویسی کردند. داوطلبانی که مدارک آنان به تایید نهادهای مسئول برسد، می‌­توانند ثبت نام اصلی را از تاریخ ۲۷ مهرماه الی ۳ آبان‌ انجام دهند. در یک هفته یادشده، روز اول ۷۷۰۰ نفر، روز دوم ۶۲۴۷ نفر، ۵۲۰۱ نفر در روز سوم، ۴۳۴۹ نفر برای روز چهارم، ۴۲۶۵ نفر روز پنجم، ۷۸۸۲ نفر در روز ششم و ۱۳۲۳۴ نفر در آخرین روز نام نویسی کردند. بر اساس امار، به‌طور متوسط روزانه حدود ۶۰۰ نفر برای حضور در انتخابات مجلس آینده و مشارکت در روند قانون‌گذاری کشور اعلام آمادگی کردند.

بعد از پایان مهلت پیش‌ثبت‌نام، نام نویسی حدود ۴۹ هزار نفر (۸۶ درصد آقایان و ۱۴ درصد خانم‌ها) رکورد جدیدی در اعلام آمادگی داوطلبان ثبت کرد که این آمار بیش از سه برابرِ دوره پیشین مجلس است. در جریان انتخابات مجلس یازدهم، ۱۶ هزار نفر ثبت نام کرده بودند.

مجلس شورای اسلامی دارای ۲۹۰ کرسی نمایندگی است که با این حساب، برای هر یکی از صندلی‌های خانه ملت ۱۶۸ نفر اسم نوشته‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی قصد داشتند تعداد کرسی های نمایندگی در بعضی از حوزه ها ی انتخابی را افزایش دهند لیکن در نشست علنی روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه مجلس شورای اسلامی باتفاق آراء بر مسکوت ماندن این  طرح تاکید کرد.

یکی دیگر از تغییراتی که قانون جدید ایجاب کرده است، تعیین سن نمایندگی است. بر این اساس حداقل سن نامزدی برای نمایندگی مجلس ۳۰ و حداکثر آن برای داوطلبان ورود به مجلس ۷۵ سال تعیین شده است. این قانون شماری از نمایندگان اسبق و سابق را که در گمانه‌زنی‌های انتخاباتی همواره در فهرستها بودند را از گردونه حذف کرد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار است روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شود.

منبع: نورنیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها