کد خبر: 703984
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسن بهشتی‌پور

گروسی برای حل 2 موضوع باقی‌مانده به تهران می‌آید

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آقای گروسی زیاده خواهی می‌کند و می‌خواهد نظارت‌های بیشتری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام داشته باشد اما این امکان پذیر نیست چون طرف مقابل تعهدات برجامی‌ش را انجام نمی‌دهد.

گروسی برای حل 2 موضوع باقی‌مانده به تهران می‌آید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها ابراز تمایل به سفر در ایران کرده به تهران سفر کند که این سفر در حال برنامه ریزی است.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره سفر مدیرکل آژانس به تهران گفت: در آستانه نشست شورای حکام هستیم بنابراین آقای گروسی می خواهد با مقام های ایرانی بر سر حل 2 موضوع باقی مانده مذاکره کند. از نظر آژانس این دو سئوال هنوز پاسخ داده نشده اند اما تهران می گوید «پاسخ های خود را کاملا مستدل به آژانس داده است».

وی با بیان اینکه آژانس پاسخ های تهران را قانع کننده ندیده، افزود: اگر آقای گروسی با این نیت به تهران می خواهد سفر کند که زمینه ای برای پاسخ به 2 سئوال و بسته شدن موضوعات فراهم شود، این گشایش خوبی بین همکاریهای تهران و آژانس ایجاد می کند. متنها آقای گروسی تمایل به اتخاذ مواضع سیاسی دارد که خیلی دور از جایگاه او به عنوان مدیرکل آژآنس است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مصاحبه علی اکبر صالحی درباره توانایی ایران در ساخت بمب هسته ای اظهار کرد: بعد از این مصاحبه، آقای گروسی موضع گرفت و اعلام کرد «ایران فعالیت های مشکوک دارد»، در حالیکه هیچ سندی ارائه نکرد. انتظار تهران از آژانس این است که وارد بازی های سیاسی نشود و موضوعات را با نگاه فنی دنبال کند.

وی ادامه داد: مدیرکل آژانس باید طبق اساسنامه این نهاد بین المللی بی طرف باشد، از موضعگیری سیاسی له یا علیه کشورها خودداری کند و فقط گزارش فنی خودش را به شورای حکام بدهد اما ما با مدیرکل آژانسی طرف هستیم که موضعگیری سیاسی می کند که این خودش در مسیر حل مسائل ایجاد اشکال می کند.

بهشتی پور بیان کرد: آقای گروسی انتظار دارد ایران در چارچوب برجام عمل کند، در حالیکه ایران می گوید «مادامی که طرف های مقابل تعهدات برجامی شان را انجام نمی دهند، من هم در چارچوب پیمان ان پی تی با آژانس همکاری می کنم». هر چند نظارت های آژانس محدود شده است و دیگر مثل زمان اجرای برجام نیست اما همچنان وجود دارد.

وی افزود: آقای گروسی زیاده خواهی می کند و می خواهد نظارت های بیشتری بر فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب برجام داشته باشد اما این امکان پذیر نیست چون طرف مقابل تعهدات برجامی اش را انجام نمی دهد. حالا باید منتظر ماند و دید در سفر آقای گروسی به تهران آیا دو طرف به راه حل های جدیدی برای پاسخگویی به 2 سئوال باقی مانده می رسند یا خیر. این 2 دو سئوال بهانه ای برای فشار غرب به تهران شده است و امیدواریم این مسئله حل شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها