موج گرمای بیسابقه تولید راکتور هستهای فرانسه را کاهش داد
موج گرمایی که اروپای غربی را فرا گرفته است، روز چهارشنبه باعث کاهش تولید برق هستهای فرانسه شد؛ زیرا دمای بسیار بالا در سراسر این کشور دسترسی به آب موردنیاز برای خنکسازی راکتورهای هستهای را محدود کرده است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: بر اساس دادههای شرکت برق فرانسه میزان تولید برق هستهای حدود ۴.۱ گیگاوات کاهش یافت که معادل ۷ درصد از کل تقاضای برق فرانسه است.
دمای هوا در فرانسه به ۴۰ درجه سلیسیوس (۱۰۴ درجه فارنهایت) در برخی از مناطق این کشور رسیده که به همراه کاهش سرعت باد قیمت عمده فروشی برق را افزایش داده است.
الساندرو آرمِنیا تحلیلگر مؤسسه کلپر در این زمینه گفت: تغییرات آب و هوایی نشان می دهد که چگونه گرمای شدید میتواند به اندازه جهش قیمتهای انرژی در زمستان ــ که بر اثر سرمای شدید و کاهش تولید انرژیهای تجدیدپذیر رخ میدهد ــ اختلالآفرین باشد.
وی افزود: شاید اکنون از این وضعیت غافلگیر شده باشیم، اما باید انتظار داشته باشیم که تابستانهای آینده نیز با شرایط مشابهی روبهرو شویم؛ زیرا واقعیت تغییرات اقلیمی را دیگر نمیتوان نادیده گرفت.
رویترز نوشت: این اتفاق نشان میدهد که حتی نیروگاههای هستهای نیز در برابر تغییرات اقلیمی و موجهای گرمای شدید آسیبپذیر هستند. راکتورهای هستهای برای خنکسازی به حجم زیادی آب از رودخانهها یا دریا نیاز دارند. هنگامی که دمای هوا و آب بالا میرود یا سطح آب کاهش مییابد، نیروگاهها ناچار میشوند تولید خود را کاهش دهند تا از گرم شدن بیش از حد تجهیزات و آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.
در سالهای اخیر، فرانسه بارها در دورههای گرمای شدید با محدودیت مشابه در تولید برق هستهای مواجه شده است؛ موضوعی که چالش جدیدی برای کشوری محسوب میشود که بخش عمده برق خود را از انرژی هستهای تأمین میکند.
گرمای شدید باعث کاهش تولید برق در راکتورهای سن-آلبان ۲ (Saint-Alban ۲) و بوژه ۳ (Bugey ۳) در کنار رودخانه رون در شرق فرانسه شده است. همچنین راکتور نوژان ۲ در کنار رودخانه سن، در جنوب شرقی پاریس، نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.
راکتور گولفش ۲ (Golfech ۲) در کنار رودخانه گارون در جنوب غربی فرانسه نیز اواخر دوشنبه شب به دلیل گرمای هوا از مدار خارج شد. طبق مقررات زیست محیطی فرانسه، شرکت EDF فرانسه موظف است هنگامی که دمای آب رودخانه از حد مشخصی بالاتر می رود، تولید نیروگاه های هسته ای خود را کاهش دهد. هدف از این محدودیتها، حفاظت از اکوسیستمهای محلی است، زیرا تخلیه آب گرمشده از نیروگاهها میتواند به حیات آبزیان و محیط زیست رودخانهها آسیب برساند.
دیدگاه تان را بنویسید