کد خبر: 691304
تاریخ انتشار :

انگلیس در شوک: اسطوره منچستریونایتد از دنیا رفت

سر بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلیس و باشگاه منچستریونایتد، امروز در سن 86 سالگی درگذشت.

انگلیس در شوک: اسطوره منچستریونایتد از دنیا رفت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، با اعلام رسانه‌های انگلیس و باشگاه منچستریونایتد، سر بابی چارلتون، اسطوره شیاطین سرخ که یکی از مهره‌های کلیدی قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966 بود، در سن 86 سالگی از دنیا رفت.

چارلتون 106 بازی ملی برای انگلیس انجام داد و 49 گل ملی به ثمر رساند که رکوردی برای کشورش در آن زمان بود. او در طول 17 سال حضور در یونایتد، سه قهرمانی لیگ، یک جام باشگاه‌های اروپا و یک جام حذفی را به دست آورد. او از بازماندگان آن سانحه هوایی معروف بود که باعث مرگ بسیاری از ستاره‌های وقت یونایتد شد.

خانواده چارلتون گفتند که او در ساعات اولیه صبح شنبه در آرامش از دنیا رفت.

آغاز فوتبال اسطوره: سر بابی در 15 سالگی و در حالی که هنوز دانش آموز بود، راهی تیم جوانان منچستر یونایتد شد، تیمی که هدایت آن را "سر مت بازبی" به عهده داشت و هنوز هیچ نشانی از افتخار و شکوه در آن دیده نمی‌شد. در اولین مسابقه‌ای که برای بزرگسالان یونایتد در لیگ به میدان رفت، علی‌رغم مصدومیتی که از ناحیه مچ پا داشت، دوبار دروازه چارلتون اتلتیک را گشود تا شروعی درخشان در جمع شیاطین سرخ داشته باشد. 

بابی 19 ساله، عضوی از تیم رویایی فصل 57-1956 بود که توانست قهرمانی لیگ را به دست آورد. او که چندان فرصت بازی در ترکیب اصلی را به دست نمی‌آورد، در ژانویه 1958 اولین هت تریک خود را برابر بولتون ثبت کرد و خود را به ترکیب اصلی بازبی تحمیل کرد. 

روز سیاه: یک ماه بعد از این درخشش، سیاه‌ترین روز تاریخ باشگاه اتفاق افتاد: «من هنوز در صندلى نشسته بودم، اما هواپیما حدود شصت مترى از من فاصله داشت. با نگاهى به اطراف متوجه شدم که گریگ در کنار من قرار گرفته است. او گفت که من ده دقیقه‌اى بیهوش بوده‌ام!»

این جملات بابی چارلتون 20 ساله، عمق فاجعه را به خوبی نشان می‌دهند. روز ششم فوریه سال 1958 بازیکنان باشگاه منچستریونایتد بعد از کسب تساوى 3-3 مقابل تیم ستاره سرخ بلگراد که با گلزنی چارلتون و راهیابى به دیدار نیمه نهایى لیگ قهرمانان اروپا همراه شد، قرار بود طبق برنامه از طریق مونیخ به انگلیس بازگردند، اما هواپیماى حامل آنها در فرودگاه ریم شهر مونیخ هنگام برخواستن از زمین دچار حادثه و آتش سوزى شد و 23 نفر از 43 سرنشین هواپیما در چنین اتفاق ناگوارى از دنیا رفتند که هشت نفر از قربانیان این حادثه از بازیکنان باشگاه منچستریونایتد بودند.

بابی جوان و هرى گریگ دروازه‌بان منچستریونایتد که اهل ایرلند شمالى بود، با نجات دادن برخى از هم تیمى‌ها و مسافران حاضر در هواپیماى سانحه دیده خود را به قهرمان این روز تبدیل کردند و بعدها به همین دلیل مورد تقدیر قرار گرفتند. مت بازبى سرمربى تیم نیز با مصدومیت بسیار زیاد از هواپیماى آتش گرفته بیرون آورده شد.

بازگشت یونایتد و فتح اروپا با سر بابی: مدت زیادى طول کشید تا شیاطین سرخ بتوانند از چنین اتفاق وحشتناکى خارج شود، اما پنج سال بعد منچستریونایتد دوباره به پا خواست و مت بازبى، شیاطین سرخ جدید را با محوریت بابى چارلتون شکل داد تا سال 1963 موفقیت به اولدترافورد بازگردد، هنگامی که شیاطین سرخ توانستند جام حذفی را در این سال فتح نمایند.

در سال‌هاى 1965 و 1967 این تیم همچنین فاتح رقابت‌هاى لیگ جزیره شد و در سال 1968 لیگ قهرمانان اروپا را فتح نمود. 

قهرمانی جهان: چارلتون از عوامل اصلی قهرمانی انگلیس در جام جهانی 1966 نیز بود. پیش از شروع مسابقات، به عنوان بهترین بازیکن جهان به انتخاب انجمن نویسندگان فوتبالی معرفی شد و کمی بعدتر، به عنوان بهترین بازیکن فوتبال اروپا نایل آمد، در طول مسابقات نیز با بریس مقابل پرتغال در نیمه نهایی، انگلستان را به فینال رساند.

چارلتون در 106 بازی ملی خود، 49 گل به ثمر رساند. وین رونی و چارلتون با 253 و 248 گل، به ترتیب رتبه‌های اول و دوم بهترین گلزنان تاریخ منچستر یونایتد را در اختیار دارند. رکورد چارلتون تا 35 سال دست نخورده باقی ماند.

بابی چارلتون از معدود بازیکنان تاریخ است که توانسته جام جهانی، لیگ قهرمانان و توپ طلا را به دست آورد.

خداحافظی از فوتبال: او تا سال ۱۹۷۳ که از فوتبال خداحافظی کرد، در یونایتد، توپ می‌زد. پس از آن، دو سال به عنوان مربی و مربی بازیکن در “پرستون نورٍث اند” کار کرد و تا آگوست ۱۹۷۵ که استعفا داد، در این باشگاه ماند. او همچنین برای مدتی کوتاه، در واترفورد جمهوری ایرلند بازی کرد و پس از آن در هیئت مدیره ویگان اتلتیک شغل گرفت؛ جایی که پس از مدتی به عنوان سرپرست در فصل ۱۹۸۲-۱۹۸۳ کار کرد. 

در ژوئن ۱۹۸۴، چارلتون به عنوان عضو هیئت مدیره به منچستریونایتد بازگشت. او همچنین در سال ۱۹۹۴، لقب شوالیه‌ای را دریافت کرد و بابی چارلتون، تبدیل به سربابی چارلتون شد. او همچنین سفیر افتخاری برای منچستریونایتد، فوتبال انگلیس و تمام فوتبال جهان بود. جایگاه جنوبی ورزشگاه اولدترافورد به نام سر بابی چارلتون نام گذاری شده است و پله (اسطوره فوتبال برزیل) نیز نام او را در جمع 100 فوتبالیست برتر تاریخ قرار داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها