کد خبر: 696614
تاریخ انتشار :

بارسا از ژاوی می‌گذرد - یک احتمال کاملا جدی!

شکست سنگین مقابل خیرونا در هفته پانزدهم لالیگا دوباره این بحث را پیرامون بارسا جدی کرد که آیا ژاوی هرناندس تا پایان این فصل در راس کار باقی خواهد ماند یا نه.

 بارسا از ژاوی می‌گذرد - یک احتمال کاملا جدی!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، باخت سنگین مقابل خیرونا در دربی کاتالان‌ها بارسا را از کورس قهرمانی لالیگا خارج کرد. بارسا می‌توانست بعد از تساوی رئال مادرید مقابل بتیس با برد در این مسابقه خانگی به دو امتیازی رئال رسیده و البته فاصله خود با خیرونا را هم کمتر کند تا عملا در کورس بماند اما حالا 7 امتیاز کمتر از خیرونای صدرنشین و 5 امتیاز پائین‌تر از رئال مادرید دارد و بعد از اتلتیکو مادرید در رتبه چهارم جدول قرار گرفته است.

این شکست و کیفیت پائین بارسا در فاز دفاعی دوباره تردیدهایی درباره آینده کاری ژاوی هرناندنس در بارسا به وجود آورده و بحث اخراج او را داغ کرده است.

بارسا با ژاوی در اولین فصلی که او از ابتدای کار تیمش را بسته و آماده کرده بود با اقتدار قهرمان لالیگا شد و با اینکه در رقابت‌های اروپایی توفیقی نداشت اما همه از ژاوی به عنوان یک مربی آینده‌دار که اتفاقا ژن بارسا را دارد و با فلسفه این باشگاه آشناست ، یاد کرده و به موفقیت او در ادامه راهش امیدوار شدند.

ژاوی فصل را بد شروع نکرد اما هر چه از رقابت‌های لالیگا و لیگ قهرمانان گذشت تردیدها درباره او و اینکه آیا این فصل هم موفق خواهد شد یا نه بیشتر و پر رنگ‌تر شد. بارسا در شرایطی مقابل خیرونا دومین شکست خانگی و دومین باخت فصل خود در لالیگا را متحمل شد که در لیگ قهرمانان هم شکست عجیبی مقابل شاختار دونستک متحمل شده با دو برد نزدیک و بسیار دشوار مقابل پورتو به سختی توانست قبل از هفته پایانی مجوز صعود به مرحله حذفی این رقابت‌ها را بعد از دو فصل حذف در مرحله گروهی به دست بیاورد.

بارسای ژاوی در شرایطی حالا 7 امتیاز از خیرونا همشهری کم‌نام و نشانش عقب افتاده که مقابل این تیم نمایش عجیبی ارائه کرد و با از دست دادن موقعیت‌های زیاد، در فاز دفاع فوق‌العاده نامنظم و از هم گسیخته نشان داد تا جایی که هر ضدحمله خیرونا یک موقعیت برای این تیم خلق می‌کرد و در دقایقی بازیکنان بارسا حتی از توپ‌گیری عاجز بوده و محو تماشای نمایش درخشان شاگردان میشل سانچز بودند.

همچنین تغییرات و تصمیمات ژاوی هم در طول این مسابقه باعث نشد تا بارسا از شکست سنگینش فرار کند و  با وجود اینکه می‌توانست در وقت‌های تلف شده شکست سه بر یک را با تساوی 3-3 عوض کند اما با ضعف گلزنی لواندوفسکی، گل چهارم را هم خورد تا بسیاری از تصمیمات ژاوی مثل بازی دادن به رافینیا در ترکیب اصلی و حضور همزمان کانسلو و بالده در جناح چپ مورد انتقاد قرار بگیرد.

نکته مهم در مورد بارسای این فصل اینکه آن‌ها بعد از برد 5 گله مقابل بتیس در ماه سپتامبر در چهار ماه گذشته هیچ وقت نتوانسته‌اند بردی با اختلاف بیش از یک گل به دست بیاورند و تقریبا در تمام مسابقات خود نمایشی متقدرانه و کاملا برتر ارائه نکردند.

بارسا با وجود بهره بردن از مدافعان شاخصی مثل ژول کنده، آندرس کریستنسن و رونالد آرائوخو در حالی مقابل خیرونا چهار گل خورد که آخرین‌بار سال  2018 در خانه باختی چهارگله مقابل رئال بتیس متحمل شده بود. در عین حال این باخت اولین شکست رسمی بارسلونا مقابل خیرونا در یک مسابقه رسمی در تاریخ بود و هر چقدر که دو باشگاه رابطه خوبی داشته باشند ، این شکست در حکم یک فاجعه برای ژاوی و تیمش به حساب می‌آید.

حالا بعد از این باخت دوباره شرایط برای ژاوی سخت شده و بحث کنار گذاشتن او حتی در رسانه‌های حامی بارسا داغ خواهد شد. او در اولین واکنش با صراحت گفته موقعیتش را در خطر نمی‌بیند و هنوز راه درازی در پیش دارند و باید شرایط تیم را بهبود ببخشند. ژاوی همچنین گفته با در نظر گرفتن اینکه بارسلونا تیمی در حال ساخته شدن است این اتفاقات غیر قابل اجتناب بوده و ممکن است رخ بدهد هر چند به‌زعم او بازی با خیرونا برابر بوده و می‌شد در این مسابقه شکست نخورد.

ژاوی از حمایت خوان لاپورتا اطمینان دارد و در صحبت‌های شب گذشته نیز به این نکته اشاره داشته که با او و تحلیل‌گران مسابقات بارسا در باشگاه صحبت کرده اما دکو مدیر ورزشی بارسا می‌تواند اوضاع را برای او پیچیده کند. دکو در ظاهر در تمام مصاحبه‌ها و اظهار نظراتش از ژاوی حمایت می‌کند اما او در این سمت دنبال این است تا کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و شاید در ادامه راه لازم باشد ژاوی قربانی تصیمات سختگیرانه او و لاپورتا شده تا بارسا از این وضعیت پرنوسان و متزلزل خارج شود.

نکته اینکه دکو به عنوان مدیر ورزشی باشگاه با رافائل مارکز سرمربی فعلی تیم دوم بارسا رابطه صمیمی و بسیار نزدیکی دارد و معمولا بازی‌های بارسا را در کنار هم‌بازی مکزیکی و سابق خود تماشا می‌کند. برخی معتدند در صورت برکناری ژاوی ممکن است رافا مارکز گزینه اصل جانشینی او باشد چرا که هم فلسفه باشگاه را می‌شناسد هم مربی آینده‌دار و قابلی نشان داده که در تیم ب باشگاه کاملا آبدیده شده اما دکو هیچ‌وقت در این‌باره صحبت نکرده است.

ژاوی در حالی در این موقعیت قرار گرفته که بعد از اخراج ارنستو والورده در میانه‌های فصل به‌خاطر ناکامی در لیگ قهرمانان و سپس نتایج اسفناک کیکه ستین، دو سال قبل جانشین رونالد کومان شد که تنها یک کوپا دل ری برای بلوگرانا برده بود اما حالا موقعیت او نیز در میانه فصل به خطر افتاده و شاید چهارمین مربی‌ای باشد که در دوران تازه بارسا مدت حضورش در راس کادر فنی به سه فصل نخواهد رسید.

بعد از حضور موفق لوئیس انریکه و بردن سه گانه، بارسا در تابستان 2017 ارنستو والورده را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و با وجود موفقیت در لالیگا، این مربی در ژانویه 2020 بعد از باخت و دو حذف متوالی در سی ال مقابل رم و لیورپول و سپس شکست در سوپرجام اسپانیا از سمتش اخراج شد. سپس نوبت به کیکه ستین رسید اما حضور او نیز به یک سال نرسید و باخت 8 گله مقابل بایرن باعث اخراج این مربی شد. با بازگشت لاپورتا به راس هرم مدیریتی باشگاه بارسلونا، او رونالد کومان را از تیم ملی هلند جدا کرد تا مربی دیگری با فلسفه بارسا دوباره این تیم را روی ریل موفقیت برگرداند اما کومان نیز بعد از 13 ماه از کار برکنار شد.

حالا ژاوی از نوامبر 2021 هدایت بارسا را برعهده دارد و مدت حضورش در این سمت از دو سال عبور کرده اما اگر قرار باشد با همین شرایط پیش برود شاید دوران سرمربیگری او نیز در بارسا به سه سال نرسد به‌خصوص که با این کیفیت و نوسان، بارسا در لیگ قهرمانان اروپا هم شانسی برای قهرمانی ندارد.

در حالی‌که شاید تصور می‌شد این تیم که بعد از بازگشت مصدومان مهمی مثل پدری، فرانکی دی یونگ و لواندوفسکی با حضور درخشان ژوائوهای پرتغالی و ستاره‌هایی مثل گوندوغان، آرائوخو و پدیده‌هایی چون یامال بعد از برد مقابل اتلتیکو شرایط بهتری پیدا کند با شکست سنگین مقابل خیرونا دوباره نظرها را از خود برگرداند.

بارسا در سال 2023 دو بازی دیگر مقابل والنسیا و آلمریا خواهد داشت ضمن اینکه در لیگ قهرمانان  اروپا نیز یک بازی تشریفاتی در بلژیک مقابل رویال آنتورپ برگزار خواهد کرد. آن‌ها در شرایطی سال 2023 را پشت سر می‌گذارند که بعد از مصدومیت سنگین گاوی یکی از برجسته‌ترین مهره‌های تیم در فاز تدافعی، اینیگیو مارتینز خرید خوب‌شان در خط دفاعی و سپس تراشتگن دروازه‌بان برجسته و کاپیتان دوم تیم را به دلیل مصدومیت از دست دادند و شاید این گلر آلمانی به‌خاطر جراحی کمر سه ماه دور از میدان باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها