کد خبر: 696894
تاریخ انتشار :

دوقلوها مالکیت سرخابی‌ها را در اختیار می‌گیرند!

رضا خانکی، کارشناس بورس، به سوالاتی پیرامون واگذاری ۵۱ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پاسخ داد.

دوقلوها مالکیت سرخابی‌ها را در اختیار می‌گیرند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، صبح امروز سازمان خصوصی‌سازی با انتشار بیانیه‌ای از واگذاری ۵۱ درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به مبالغ ۱۸۰۰ و ۲۱۰۰ میلیارد خبر داد؛ رقمی که از ارزش کامل دو باشگاه در بورس بیشتر است. این موضوع سوالات و ابهاماتی را پیرامون این واگذاری ایجاد کرده که رضا خانکی، کارشناس بورس، در گفت‌وگویی با ورزش سه در این باره توضیح داده است.

خانکی در ابتدا گفت: ارزشی که دولت برای ۵۱ درصد سهام این شرکت‌ها متصور است، بیشتر از ارزش صددرصد این باشگاه‌ها روی تابلوی بورس است. کل باشگاه استقلال روی تابلوی بورس، ۱۷۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است اما حالا دولت، ۵۱ درصد این باشگاه را ۱۸۰۰ میلیارد می‌فروشد. در حال حاضر پرسپولیس هم روی تابلوی بورس ۱۹۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده، در صورتی که ۵۱ درصد آن ۲۱۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

او سپس با تاکید بر اینکه این ارزش‌گذاری طبیعی است، عنوان کرد: این موضوع غیرمعمول نیست، چون داشتن ۵۱ درصد یک شرکت یا باشگاه، ارزش مدیریتی دارد و به خاطر داشتن ارزش مدیریتی و کنترل آن شرکت و باشگاه ورزشی، به اصطلاح یک پرمیوم یا مازادی بر ارزش معاملاتی شرکت داده شود. طبیعتا در بورس هم همین‌طور است و زمانی که شما می‌خواهید یک شرکت را تصاحب کنید، اگر میزان سهمی که برمی‌دارید باعث شود شما کنترلی روی آن شرکت پیدا کنید، با قیمت‌هایی بالاتر از تابلوی بورس خریدای می‌شود.

اعلامیه سازمان خصوصی‌سازی که صبح امروز برای واگذاری بلوک ۵۱ درصدی سهام استقلال و پرسپولیس منتشر شد. بلوک ۵۱ درصدی استقلال و پرسپولیس حدود ۱۸۰۰ و ۲۱۰۰ میلیارد هزینه دارد.

 

خانکی ادامه داد: طبیعتا هر خریداری برای این شرکت‌ها که باشگاه ورزشی هستند، پیدا شود، بعد از معامله مالک مدیریتی شرکت هستند و می‌توانند ترتیباتی اتخاذ کنند که مسیر باشگاه در آینده به نفع ذی‌نفع‌های جدیدش باشد. این معمول است که در بورس سهام‌های کنترلی را به‌صورت یک‌جا و به صورت نقد یا گاه اقساط ارائه کنند. در حال حاضر دولت نزدیک ۹۰ درصد دو باشگاه را دارد و کمتر از ۱۰ درصد آن را در بورس برای عموم عرضه کرده است. استقبال چندانی از این موضوع نشد و اکثر سرمایه‌گذارانی که خریدند، سرمایه‌گذاران خرد و ضعیفی بودند. دولت مجبور است برای خروج از کنترل و بنگاه‌داری در دو باشگاه و ایجاد حاکمیت شرکتی، واگذار کند و طبیعتا واگذاری دولت به سمت کنترل خواهد بود.

این کارشناس بورس همچنین اظهار داشت: تصور من این است که احتمالا دولت از قبل با خریداران احتمالی به توافق رسیده و فکر نمی‌کنم رقابتی بر سر خرید بلوک ۵۱ درصدی به وجود بیاید. اگر در نوبت اولی که آگهی و روی تابلوی بورس عرضه می‌شود، این اتفاق رخ بدهد، طبیعت همانجا خریدار مشخص می‌شود و اگر نیفتد مجبور است با قیمت متفاوت و در زمان متفاوتی آن را عرضه کند.

او در پایان گفت: با توجه به اینکه این دو باشگاه بسیار‌ محبوب هستند، دستگاه‌های نظارتی رو این معامله نگاه ویژه‌تری خواهند داشت و احتمالا شرکت‌هایی که تایید بشوند و اهلیت معامله را داشته باشند، محدود خواهند بود و فکر می‌کنم احتمالا باید این دو باشگاه به دو شرکتی که شکل دوقلو دارند، واگذار شود. البته شایعاتی در بازار هست اما من ترجیح می‌دهم در این باره صحبت نکنم و باید ببینیم فرآیندهای قانونی به چه شکل پیش می‌رود.

از صحبت‌های این کارشناس این چنین برمی‌آید که احتمالا دولت، ایرانسل و همراه اول را برای مالکیت پرسپولیس و استقلال در نظر گرفته و آنها برای خرید سهام این دو باشگاه وارد عمل خواهند شد. البته ممکن است شرکت‌های خودروسازی مثل سایپا و ایران خودرو نیز مدنظر دولت باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها