کد خبر: 697736
تاریخ انتشار :

کلاف سردرگم مهمترین اوزان کشتی آزاد ایران

جایگاه امروز حسن یزدانی و کامران قاسم پور، روزگاری جولانگاه اسطوره های تکرار نشدنی و محبوب تاریخ کشتی آزاد ایران بوده است.

کلاف سردرگم مهمترین اوزان کشتی آزاد ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه" وزن ٨٦ کیلوگرم که در هفت سال اخیر حسن یزدانى به عنوان یل کشتى ایران صاحب بى چون و چراى آن به حساب مى‌آید، روزگارى جولانگاه اسطوره به نام جهان پهلوان آقا غلامرضا تختى و بزرگانى نظیر منصور مهدی‌زاده و علیرضا حیدرى بوده و وزن ٩٧ کیلوگرمى نیز که کامران قاسمپور در آن پا گذاشته خاستگاه ترک‌تازى و یکه‌تازى آقا تختى، عباس جدیدى، علیرضا حیدرى و رضا یزدانى.

بى‌ تعارف و اغراق، وزن‌هاى ٨٦ و ٩٧ کیلوى کشتى آزاد ایران براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس با عمل جراحى کتف حسن یزدانى و پارگى درجه یک کشاله پاى کامران قاسمپور، کلاف سردرگم گیج‌کننده و پیچیده‌اى مى‌نماید که پیدا کردن سر کلاف و حل معمایش، بى‌شک روح و روان محسن کاوه سرمربى تیم ملى و عاشقان ورزش اول سرزمینمان را به بازى گرفته است.

در دل تاریخ پیکارهاى کشتى آزاد قهرمانى جهان، وزن ٨٦ کیلوگرم از سال ٢٠١٤ شکل گرفت، جایى که عبدالرشید سعد‌الله‌یف روس مدال طلا را به گردن آویخت و محمدحسین محمدیان از ایران برنزى شد.

برنزى که سال ٢٠١٥ علیرضا کریمى آن را براى ایران تکرار کرد و سعد‌الله‌یف، تانک روس‌ها، هم دوباره طلای جهان را به خود اختصاص داد.

این داستان از سال ٢٠١٧ و بعد از المپیک ٢٠١٦ ریو با ورود حسن یزدانى به این وزن و خروج تانک روس به سمت ٩٧ کیلو، رنگ و بوى دیگرى به خود گرفت تا یل جویبار تاج‌گذارى خود در ٨٦ کیلوى جهان را با ایستادن بر سکوى نخست فریاد بزند و این‌چنین، قصه تازه یزدانى و تیلور هم نوشته شود.

و اما نزدیک‌ترین وزن‌ها به ٨٦ کیلوى رقابت‌هاى کشتى امروز المپیک و جهان را باید دو وزن ٨٥ و ٨٧ معرفى کرد، جایى که آقا تختى و علیرضا حیدرى مدال‌هاى طلاى جهان را به چنگ آوردند تا در دل ملت کشتى‌دوست ایران، به محبوبیتى شگرف دست یابند.

وزن ٧٨ کیلوگرم از سال ١٩٥١ تا ١٩٦٧ در قهرمانى جهان برگزار شد و جهان پهلوان غلامرضا تختى مدال طلا و نقره المپیک و دو طلاى جهان را از آن خود کرد.

سنتى که منصور مهدى‌زاده نیز آن را با کسب دو طلاى دیگر قهرمانى جهان ادامه داد.

اما در ٨٥ کیلو که از ١٩٩٧ تا ٢٠٠١ در رقابت‌هاى قهرمانى کشتى جهان گنجانده شد، این علیرضا حیدرى بود که با طلاى ١٩٩٨ جهان و برنز ١٩٩٧ خودى نشان داد.

افتخارات کشتى ایران در وزن‌هاى ٨٥، ٨٦ و ٨٧ کیلوى المپیک و جهان:

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها