کد خبر: 700259
تاریخ انتشار :

صورت زخمی سکوی المپیک را شبیه‌سازی کرد!

کشتی فینال ٩٧ کیلوی تورنمنت کرواسی نوید تولد یک صورت زخمی دلاور از جنس شیران نترس گذشته را داشت.

 صورت زخمی سکوی المپیک را شبیه‌سازی کرد!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، در پایان رقابت دیدنى و جذاب امیرعلى آذرپیرا و کایل اسنایدر آمریکایى، تاج و تخت تاج الدینوف جوان که در بلگراد و قهرمانى ٢٠٢٣ جهان با در هم شکستن بزرگانى چون سعدالله‌اف و همین اسنایدر اعلام پادشاهى کرده بود به شدت لرزید، آن هم با تولد یک صورت زخمى در وزن ٩٧ کیلو از بیشه شیران کشتى ایران.

سال‌ها بود که بعد از خداحافظى قهرمان و پهلوانى بینظیر چون علیرضا حیدرى با آن همه مدال‌هاى رنگارنگ المپیک، جهانى و آسیایى از دنیاى کشتى، ورزش اول ایران در ٩٧ کیلو کشتى‌گیر شش دانگى به خود ندیده بود که صداى پاهایش و طرز راه رفتنش روى تشک دل را آنطور که باید و شاید قرص کند.

علیرضا حیدرى وقتى با ١٩ مدال از رقابت‌هاى المپیک، قهرمانى جهان، جام جهانى، بازی‌هاى آسیایى، قهرمانى آسیا و تک نقره بازی‌هاى نظامى جهان که ١٢ عدد آن در وزن ٩٧ کیلوگرم بود در سال ٢٠٠٦ از دنیاى کشتى خداحافظى کرد ١٧ سال طول کشید تا بیشه شیران به تماشاى پسرى در همین وزن بنشیند که با صورت همیشه زخمى دلربایى به سبک یکى از بزرگترین قهرمانان تاریخ کشتى ایران را مشق کند.

البته با احترام به رضا یزدانى که در ٩٦ و ٩٧ براى خود دلاورى بود، اما سبک کشتى‌اش با علیرضا حیدرى متفاوت.

امیرعلى آذرپیرا ٢١ ساله در شمایلى کوچک‌تر با راه رفتنش، کت‌هاى باز دستانش و نحوه قدم زدنش روى تشک کشتى به ویژه در جاهاى که دو دست را دور کمر مى‌گذارد ذهن را به یاد علیرضا حیدرى مى‌اندازد به ویژه وقتى در فینال زاگرب از اسنایدر به سبک حیدرى زیر سر رو از پاى چپ گرفت و در حرکت و فرار غول آمریکایى یک خم او را براى خاک کردن تبدیل به دوخم کرد.

امیرعلى که پسر حمید آذرپیرا کشتى‌گیر وزن‌هاى ٩٠ تا ١٠٠ کیلوى هم نسل محمد طلایى و دیگر بزرگان کشتى ایران است را یکى از بهترین مربیان سازنده پایتخت یعنى "اسماعیل پلویى" ساخته و سه سال قبل "علیرضا رضایى" به فدراسیون کشتى معرفى کرده است.

به گفته محمد طلایى وقتى در لیگ کشتى دو سه سال قبل علیرضا رضایى که دید فنى بسیار خوبى دارد این جوان ٩٧ کیلویى را به تیم استقلال آورد، گفت: از این پسر یک دلاور بى‌باک مى‌تواند متولد شود.

صورت‌زخمى امروز کشتى ایران روز پنجشنبه ٢١ دى ١٤٠٣ در رقابت‌هاى ٩٧ کیلوگرم تورنمنت بین المللى زاگرب کرواسى به عنوان مرحله دوم چرخه انتخابى تیم ملى سه کشتى‌گیر آمریکایى را پشت سر هم در هم شکست تا به طلا برسد.

تولد یک ٩٧ کیلوى ایرانى جسور، شجاع، نترس، سختکوش با دست‌هاى کشیده که در پیچ و تاب‌هاى کشتى و حتى وقتى زیر داده و پایش در دست رقیب است مى‌تواند کنده بکشد و امتیاز بگیرد در زاگرب، تاج و تخت پادشاه جوان و جدید روسی الاصل بحرینى جدید جهان را لرزاند.

به نظر سعدالله‌اف، اسنایدر و ماگمدوف در المپیک ٢٠٢٤ پاریس تنها چالشى به نام تاج‌الدینوف ندارند، غول‌هاى ٩٧ کیلوى یک دهه اخیر جهان حال دغدغه‌اى خواهند داشت به نام امیرعلى آذرپیرا پسرى از شرق تهران با صورتى زخمى و شمایل یک ٩٧ کیلوى ناب دیگر از بیشه شیران کشتى ایران.

امیرعلى آذرپیرا فاکتورهاى تبدیل شدن به قهرمانى بزرگ را دارد، جوان است، به حرف‌هاى مربى گوش مى‌دهد، میل به بهتر شدن از لحاظ فنى در او موج مى‌زند، در کشتى پا پس نمى‌کشد، وا نمى‌دهد، از باخت نمى‌ترسد، جنگجو است، کشتى را مى‌شناسد، به فنون مختلف آشناست، بدن او در کشتى حرکت مى‌کند، را بستن و دفاع کردن را با تبدیلش به حمله و هجوم را یاد گرفته و ظرفیت پیشرفت روز به روز را هم داراست.

صورت زخمى کشتى ایران در کرواسى و وزن ٩٧ کیلو خیلى سرتر از کامران قاسمپور کشتى گرفت، در فینال تغییر باخت ٣ بر صفر در دو دقیقه آخر به برد ٦ بر ٣ مقابل کایل اسنایدر با ٩ مدال المپیک و جهان دل شیر مى‌خواهد و جگر که آذرپیرا داشت.

نباید فراموش کرد که پسر تهرانى ٩٧ کیلوگرم کشتى ایران یک دهه هشتادى است و تنها ٢١ سال سن دارد و مقابل اسنایدر از تمام مدعیان این وزن یعنى مجتبى گلیج، محمدحسین محمدیان و کامران قاسمپور بسیار بهتر کشتى گرفت.

•مهمترین افتخارات امیرعلى آذرپیرا در کشتى:

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها