کد خبر: 702773
تاریخ انتشار :

تکلیف آینده قلعه نویی و تیم ملی مشخص شد

فدراسیون فوتبال بلافاصله پس از حذف تیم ملی در مرحله نیمه نهائی جام ملت‌های آسیا تکلیف خود را با امیر قلعه نویی مشخص کرد.

تکلیف آینده  قلعه نویی و تیم ملی مشخص شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش‌ سه"، سایت فدراسیون فوتبال در این رابطه اینطور ادامه حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی تا پایان جام جهانی 2026 را اطلاع رسانی کرده است: «فدراسیون فوتبال از راهبرد اتخاذ شده توسط سرمربی تیم ملی مبنی بر جوانگرایی در تیم ملی استقبال می‌کند و به همین منظور از وی خواسته شده که در اسرع وقت نسبت به تدوین و ارائه برنامه مدون و عملی خود اقدام کند.»

امیر قلعه‌نویی در اسفندماه سال 1401 بود که پس از 16 سال بار دیگر شانس هدایت تیم ملی را پیدا کرد و 9 ماه فرصت داشت تا اجازه تکرار اتفاقات جام ملت‌های 2007 را ندهد. قلعه‌نویی پس از 12 سال تابوشکنی کرد و پرچم‌دار مربیان ایرانی، با گذر از دوران 8 ساله حضور کی‌روش و دوران کوتاه مدت مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ، روی صندلی داغ تیم ملی نشست.

این مربی باتجربه با برگزاری چند اردوی فشرده طی ماه‌های اخیر شاکله و ترکیب اصلی تیم خود را بدون اینکه تغییر زیادی نسبت به سال‌های گذشته ایجاد کند، آماده حضور در جام ملت‌های آسیای 2023 کرد و تیم ملی با شرایط خوب و امیدوارکننده‌ای به تورنمنت قطر رسید تا یکبار دیگر شانس خود را برای شکستن طلسم 48 ساله قهرمان نشدن امتحان کند.

قلعه‌نویی و شاگردانش به مانند بازی‌های تدارکاتی شروع بسیار خوبی در قطر مقابل فلسطین با رقم زدن برتری 4 بر یک داشتند، اما در بازی با هنگ‌‍کنگ با وجود پیروزی یک گله، انتقادات از عملکرد تیم ملی بالا گرفت که واکنش‌های جالب توجهی هم از سوی قلعه‌نویی در نشست‌های خبری به همراه داشت. با این حال پس از بازی خوب تیم ملی مقابل امارات شرایط تغییر کرد و حمایت‌ها از قلعه‌نویی و شاگردانش در دیدارهای مرحله حذفی مقابل سوریه، ژاپن و قطر دوچندان شد.

اوج کار امیر قلعه‌نویی در بازگشت به نیمکت تیم ملی پیروزی مقابل ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی جام بود که اعتبار ویژه‌ای به او در میان اهالی فوتبال بخشید و همین پیروزی بزرگ سبب شد تا شکست مقابل قطرِ میزبان و باقی ماندن حسرت 48 ساله برای صعود تیم ملی به فینال، خیلی به چشم نیاید و همه امیدوارانه از عملکرد امیر قلعه‌نویی و موفقیت تیم ملی با او در آینده حرف بزنند.

حالا و در شرایطی که ابهامات زیادی در میان جامعه فوتبال و همینطور مردم درباره سرنوشت تیم ملی وجود داشت، فدراسیون فوتبال خیلی زود به جمع‌بندی نهایی رسید و ادامه حضور قلعه‌نویی در راس کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران را به مدت دو سال دیگر و تا پایان جام جام جهانی 2026 که قرار است با میزبانی مشترک امریکا، مکزیک و کانادا برگزار شود، با قاطعیت اعلام کرد.

این واکنش سریع السیر فدراسیون به نوعی جبران برکناری امیر قلعه‌نویی پس از جام ملت‌های 2007 به شمار می‌رود که همچنان ناراحتی آن از دل سرمربی فعلی تیم ملی بیرون نرفته و در فرصت‌های مختلف نظیر همین تورنمنت قطر به آن اشاره می‌کند.

پس از این واکنش فدراسیون حالا نوبت امیر قلعه‌نویی است که کار دشوار و مسئولیت سنگین خود را روی نیمکت تیم ملی آغاز کند. او ماموریت سخت تغییر نسل فوتبال ایران را در فاصله دو سال مانده تا جام جهانی 2026 برعهده دارد. قلعه‌نویی باید تیم جدیدی را با اضافه کردن بازیکنان جدید و تلفیق آنها با  بازیکنان جوان و انرژیک بسازد و مهیای حضور در مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان کند؛ به طوری که این تیم هم بتواند عملکردی قابل قبول در اولین جام جهانی 48 تیمی داشته باشد و هم بازیکنانش با پختگی و تجربه مناسبی به جام ملت‌‌های 2027 برسند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها