کد خبر: 660601
تاریخ انتشار :

فرق بین کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک

فرق بین کابینت کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک در کابینت، بسیار پرطرفدار و محبوب شده‌اند. اما بسیاری به تفاوت های موجود در این سبک آگاه نیستند و ممکن است آنها را با هم اشتباه بگیرند.

برای شناخت تفاوت بین کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک، نیازی به کشیدن جدول مقایسه ندارید. این دو سبک را با شناخت جزئی از هرکدام، به راحتی می‌توانید مقایسه کنید و در تصمیم گیری برای خرید هر کدام، راحت تر عمل کنید. در این مقاله سعی کردیم هر کدام را جداگانه برای شما تشریح کنیم.

سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در معماری چیست؟ 

برای آنکه کابینت کلاسیک و نئو کلاسیک را بشناسیم، نیاز است به سبک معماری که آنها را به وجود آورده اند رجوع کنیم. اما در این مقاله سعی ما بر این است که از ورود به حوزه تخصصی معماری دوری کنیم و تعریفی ساده و قابل فهم برای همه ارائه کنیم.

سبک های کلاسیک در معماری معمولا به دنبال نمایان کردن عظمت و شکوه یک محیط هستند. این قضیه حتی در طراحی داخلی، مبلمان و وسایل درون خانه هم سرایت کرده است. در سبک های کلاسیک علاوه بر استفاده از المان های بسیار بزرگ و زیاد، معمولا از رنگ هایی استفاده می‌کنند که معمولا بسیار به چشم می‌آیند.

سبک دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک

اکثر عمارت های قدیمی و آثار باقی‌مانده از اماکن تاریخی، گواه این قضیه هستند که پادشاهان و افراد ثروتمند، تمایل زیادی به قدرت نمایی از این طریق داشتند.

در مقابل، سبک های معماری مدرن امروز به گونه ای هستند که هیچ اثری، واقعا هیچ اثری، از وجود المان های اضافه در فضای داخل و خارج ساختمان ها دیده نمی‌شود. این معماری برگرفته از طرز تفکر مینیمالیست یا مینیمالیسم است. مروجان تفکر مینیمال بر این عقیده هستند که از هر چیز اضافه‌ای که صرفا خارج از جنبه کاربردی تولید یا تهیه شده است دوری می‌کنند.

به همین دلیل در سبک های مدرن، خبری از عظمت و شکوه نیست و هر المان، باید رفع کننده‌ی نیازی خاص باشد. حال معماری نئوکلاسیک را می‌شود حد وسط این دو سبک دانست. یعنی تا حدودی نیاز های اشرافی را برآورده میکند و در مقابل از مواردی که خارج از کاربرد هستند نیز دوری میکند. می‌شود گفت که حد وسط دو سبک مدرن و کلاسیک است.

سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

سبک معماری کلاسیک که در ایران بسیار پرطرفدار است را به سبک شرقی می‌شناسند و در کشورهای پیشرفته عربی بسیار رایج هستند.

تفاوت بین کابینت کلاسیک و نئو کلاسیک چیست؟

الان که با سبک های مدرن و کلاسیک آشنایی پیدا کردید، میتوانید حدس بزنید که کابینت‌های کلاسیک و کابینت نئوکلاسیک چه حال و هوایی دارند.

در کابینت های کلاسیک، جنبه های اشرافی و تجملاتی اهمیت زیادی دارند. کابینت کلاسیک ظرافت و ریزه کاری های بسیار زیادی برای ساخته شدن دارند.

در مقابل، کابینت های نئوکلاسیک، المان های تجملاتی و اشرافی را به ابزار های ساده روی درب خلاصه می‌کنند و خبری از طرح های اضافه و غیر کاربردی در آنها نیست. امروزه این مدل کابینت طرفداران زیادی پیدا کرده است. چرا که نه شلوغی زیادی دارد که بعد از مدتی باعث خستگی و دلزدگی شود، نه آنقدر یکنواخت است که فضایی بی روح و یکنواخت را سبب شود.

کابینت نئوکلاسیک سفید

کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک از چه جنسی هستند؟

کابینت های سبک کلاسیک از جنس چوب، ام‌دی‌اف با روکش چوبی و کابینت های روکش ممبران ساخته می‌شوند.

به طور کلی این کابینت ها قیمت بیشتری نسبت به کابینت مدرن دارند. دلیل افزایش قیمت آنها، اول جنس و متریال مورد استفاده و دوم ظرافت هایی که برای ساخت دارند، است. قسمت هایی اعم از ستون ها، سرستون ها، تاج و زیر چراغ، به دلیل زمانبر بودن در ساخت، حجم قابل توجهی از قیمت را دربرمی‌گیرند. در کنار آن طرح ابزار روی درب ها نیز، قیمت را بالا تر می‌برند.

در ساخت کابینت های نئوکلاسیک هم از همان متریال های کابینت کلاسیک استفاده می‌شود. قیمت این کابینت ها نیز، از کابینت های مدرن گرانتر است.

دلیل اول که همان متریال های مورد استفاده است. دلیل بعدی معمولا رنگ های گران قیمتی است که در کابینت های نئوکلاسیک استفاده می‌‍شود. مزیت این سبک کابینت، سازگاری با محیط های مدرن و کلاسیک است. یعنی، هم در خانه هایی که دکوراسیون داخلی کلاسیک دارند و هم خانه هایی با دکوراسیون مدرن دارند قابل استفاده است.

تاریخچه سبک نئوکلاسیک

اصل معماری کلاسیک، معماری دوره روم باستان را شامل می‌شود. شاید تصور کنید که سبک های نئوکلاسیک بعد از پیدایش سبک مدرن و با تلفیق آن با سبک کلاسیک روی کار آمدند. اما سبک کلاسیک به مرور (در اواسط قرن 18) تبدیل به سبک نئوکلاسیک شد. البته به این معنی نیست که کلاسیک جای خود را به نئوکلاسیک داد. به نوعی این سبک، به روز شده سبک های قدیمی تر از خود است.

برای انتخاب هر کدام از این سبک ها باید یک دید کلی نسبت به کل دکوراسیون منزل خود داشته باشید و با توجه به آن اقدام به انتخاب کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها