کد خبر: 558446
تاریخ انتشار :

نامه نیوز گزارش می‌دهد:

آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: همایش جهانی اربعین امسال حال و هوایی متفاوت از اربعین سال‌های دیگر دارد. در شرایط حساس منطقه‌ای و محلی گرفته تا شرایط و مناسبات خاص اقتصادی سال‌های اخیر، این سفر رنگ و بویی متفاوت به خود گرفته و شاید همین امر باعث شده تا علیرغم خطرات و هشدارهای امنیتی، از تعداد زوار حرم حسینی چیزی کاسته نشود. در این میان هر زائر ایرانی در حقیقت سفیری برای ایران نیز هست. رفتار و منش او در میزبانان عراقی و سایر زوار دیگر کشورها تاثیر گذاشته و ذهنیت آنان را تحت شعاع خود قرار خواهد داد. در این میان آنچه یک زائر ایرانی باید بداند و آن رفتاری که باید از او توقع داشت و آن چیزهایی که باید انجام دهد، اهمیتی بسزا در انجام یک سفر پر برکت و معنویت خواهد داشت. در این گزارش به برخی از ملزومات چنین سفر با آسایش و بی‌دردسری اشاره خواهیم کرد:

1: در اربعین چه نباید کرد؟

شرایط و موقعیت عراق بسیار حساس است. حتی در صورت آشنایی به زبان‌های خارجی از جمله عربی و انگلیسی، از صحبت کردن خارج از میزان لازم بخصوص در موارد سیاسی و منطقه‌ای اجتناب کنید. عربی عراقی‌ها گویشی بسیار خاص است که تکلم با آن (آن هم با عربی دست و پا شکسته بسیاری از ما ایرانی‌ها) دشوار است. به‌دلیل مراجعه بسیار زیاد ایرانی‌ها به شهرهایی چون نجف و کربلا، بخش زیادی از مردم و کسبه (خصوصا روحانیون و طلبه‌ها و اقشار مذهبی) تا حد زیادی با زبان فارسی آشنا هستند. پس در عراق مشکل زبان نخواهید داشت.

2: زرنگی نکنیم

یکی از مسائلی که حساسیت زیادی درباره زوار بر می‌انگیزد، برخی رفتارهای خاص است که دون شان یک زائر حسینی است. برای مثال چانه‌زدن زیاد از حد در میان عرب‌ها و بخصوص مردم عراق چندان جایگاهی ندارد و عواقبی متفاوت از چانه زدن در هنگام خریدن جنس در ایران داشته باشد.

خروج از مسیر کاروان و مسیرهای منتهی به اربعین نیز، یکی از مواردی است که مردم و نیروهای امنیتی و پلیس عراق را حساس می‌کند و می‌تواند برای زائر نیز دردسر ایجاد کند. گاهی از روی کنجکاوی و گاه از روی تمایل استفاده از شرایط سفر بدون ویزا، برخی ممکن است پس از زیارت اقدام به حرکت به سوی سایر شهرها از جمله بغداد یا حتی سفر به شهرهای تجاری پر زرق و برق شمالی عراق مانند سلیمانیه و اربیل که تحت مدیریت حکومت اقلیم کردستان عراق است، بکنند. اقداماتی از این دست بسیار خطرناک هستند. جدا از اینکه نا آشنایی به زبان و فرهنگ و مسیرها و سیستم حمل و نقل عراق، ممکن است مسافر به راحتی طعمه کسانی شود که قصد سوء استفاده از توریست‌های خارجی را دارند. توجه داشته باشید که عراق به اطمینان دولت ایران بدون ویزا به شما اجازه ورود به خاک این کشور را داده است.

3: هزینه مسیر

کرایه حمل و نقل در کشور عراق متنوع است. برخی که خارج از کاروان سفر می‌کنند، باید به قیمت‌ها آگاه باشند. مثلا وسیله نقلیه‌ای مانند اتوبوس قیمت‌های ثابتی دارد. ون و ماشین‌های سواری از مرزها تا پایانه اصلی شهر مقدس نجف در سال جاری حدودا 15هزار دینار عراقی (حدود 165هزار تومان) قیمت دارد. بالا بودن قیمت‌ها بخاطر قیمت بالای بنزین و گازوئیل در عراق (به نسبت ایران) است. قیمت ماشین‌های سواری تندرو نیز حدود 50هزار دینار عراق (یعنی بیش از پانصد هزارتومان) است.

4: مرزها

ایران چهار پایانه مرزی مشترک با عراق دارد که همگی به شهر مقدس نجف می‌رسند:

الف) مهران: شلوغ ترین و اصلی‌ترین نقطه مرزی ایران و عراق مرز مهران است که در جنوب ایلام قرار دارد. از این مرز تا شهر نجف حدودا 4 تا 6 ساعت فاصله تا نجف است.

ب) چذابه: این مرز نیز در خوزستان است و با شهر نجف 7 ساعت فاصله دارد.

ج) خسروی: این مرز در کرمانشاه بوده و با شهر نجف حدودا بطور متوسط 6 ساعت فاصله دارد.

د) شلمچه: در جنوب خوزستان بوده و با وسایل نقلیه مختلف تا شهر نجف 5 تا 8 ساعت زمان می‌برد تا برسید.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

مسیر پیاده روی

میزان مسافت پیاده‌روی از شهر نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است. تعداد ستون‌های بین مسیر در راه پیاده‌روی ۱۴۵۲ ستون بوده و فاصله بین هر ستون حدود 50 متر است. هوای عراق معمولا در این فصل گرم‌تر از ایران است. این مسیر با پای پیاده قدم متوسط جمعا بیش از یک روز یعنی 24 ساعت مداوم است. اگر فردی تنها روزی 6 ساعت پیاده روی مداوم داشته باشد، با احتساب استراحت بیش از سه روز طول خواهد کشید. بهترین زمان برای حرکت زائر شانزدهم صفر است و به طور تقریبی تا نوزدهم صفر یا حتی هجدهم این مسیر پایان خواهد یافت.

از درب «باب الساعه» متعلق به بارگاه مبارک امام علی خارج شده و پیاده‌روی را مستقیم از کنار خیابان امام زین العابدین یا خیابان امام جعفر صادق شروع می‌کنید. این مسیرها شما را به بزرگراه کربلا می‌رساند. پس از اتمام ستون‌ها ابتدا به صحن حرم حضرت ابالفضل خواهید رسید.

ملزومات پیاده‌روی

پیاده‌روی را باید از بعد اذان صبح شروع کنید و قبل از نماز مغرب و عشا متوقف شوید. حرکت در شب بسیار خطرناک و به‌دلیل هوای سرد شب‌های مناطق بیابانی و خبر گم شدن در مسیر، اصلا توصیه نمی‌شود. مسیر را به سه بخش تقسیم کنید و تقریبا هر 500 ستون، در یکی از موکب‌ها (کمپ یا حسینیه‌ها) بگذرانید. طولانی‌شدن مسیر پیاده‌روی در مدت زمان کوتاه شما را در ادامه سفر و زیارت اذیت خواهد کرد. اگر توانایی لازم را برای طی مسیر طولانی ندارید، حتما بین نجف و کربلا خودروی مطمئن سوار شوید و نگران بحث معنوی ارزش سفر بدون پیاده‌روی این مسیر نباشید.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

گمشدگان

مراکز افراد گمشده در ستون‌های ۷۲- ۳۳۵- ۶۰۲ - ۱۱۰۳ و حرم حضرت ابالفضل العباس قرار دارند. یعنی در هر 3کیلومتر یک مرکز گزارش گمشدگان درنظر گرفته شده است. از آنجا که حتما باید از سیمکارت عراقی استفاده کنید، این شماره‌ها را داشته باشید و در صورت لزوم استفاده کنید:

اورژانس : ۱۰۴

گمشده‌ها : ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱

وسایل کوله زائر

هر زائری باید سعی کند وسایل سبک‌تر و کمتری با خود ببرد. فقط در صورتی که مصرف دارو یا غذای خاصی در برنامه شما موجود است با خود موارد فوق را حمل کنید. در مسیر مقدار بسیار زیادی غذا در مسیر توسط موکب‌ها از انواع مختلف توزیع می‌شود. تعدادی کلینیک‌ و درمانگاه صحرایی کوچک در مسیر وجود دارند پس نگرانی زیادی از این بابت نداشته باشید. به جای همراه داشتن کیف خرید، حتما یک کوله پشتی سبک را به همراه بیاورید.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

جوراب، دستکش، کلاه، ماسک، پوشش گوش، کاپشن (برای شب‌ها) و لوازمی از این دست، به‌صورت احتیاطی در این فصل لازم هستند. همچنین کرم یا پودر برای جلوگیری از تاول زدن و عرق سوز شدن را همراه داشته باشید. یک قرآن، مفاتیح و زیارت جیبی نیز خوب است که به همراه داشته باشید و اگر توانایی استفاده از اپلیکیشن‌ها را دارید، حتما روی گوشی نصب کنید. همچنین کفش تازه نپوشید، بهتر است یک کفش مناسب و آزاد داشته باشید تا پیاده‌روی بلندمدت شما را دچار مشکل نکند. پاسپورت و شارژر موبایل را هم حتما با خود بیاورید و اگر از پاوربانک استفاده می‌کنید، حتما با کابل در کوله خود بگذارید.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

همه خدمات در طول مسیر از خوراک و پوشاک و اسکان و حتی ماساژ به صورت رایگان ارائه می‌شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست مگر اینکه نذری داشته باشید یا بخواهید تا به موکب‌ها کمکی کرده باشید. سرویس‌های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و پتعدادی از موکب‌ها سرویس بهداشتی فرنگی دارند.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

توصیه‌های شهری و حرم

رفت و آمد به حرم‌های مقدس امام حسین و امام علی در کربلا و نجف ترجیحا در ابتدای صبح یا آخر شب انجام دهید. ازدحام جمعیت در طول روز زیاد است. امسال دمای هوا در عراق مناسب است، اما برای مقابله با رطوبت و تعریق ناشی از رفت و آمد در فشار جمعیت لازم است زوار پارچه یا دستمالی نیم‌تر داشته باشید و به‌شدت بهداشت فردی را رعایت کنید. با توجه به ممنوعیت بردن موبایل و کیف به داخل حرم و لزوم تحویل این وسایل به امانات حرم، بهتر است بجای دردسر نگهداری آن‌ها و صف تحویل امانات این وسایل را همراه نبرید. بردن ادعیه و قرآن کاغذی نیز به همین علت گاهی توصیه می‌شود. با توجه به ازدحام جمعیت، از قرار گذاشتن با دوستان و خانواده در محدوده حرم حتی‌الامکان اجتناب گردد. با توجه به ازدحام جمعیت و بی‌سابقه بودن آن در اربعین حسینی امسال، زیارت فوری و ترک محدوده ضریح مطهر امام حسین و حضرت ابالفضل العباس جهت بهره‌مندی دیگر زوار از حظ معنوی این زیارت بسیار مهم است. پس از بیتوته و توقف اضافی بخصوص در اطراف ضریح و نقاط مرکزی حرم اجتناب کنید.

اعمال توصیه شده مستحب

در سفر اربعین توصیه‌های دینی متعددی مطرح شده است:

ذکرهایی مانند: سبحان الله، لا اله الا الله و الله اکبر را مکررا در زمان پیاده‌روی تکرار کنید که این‌ها از بهترین اذکار هستند. «وتَزَوَّدُوا فَانَّ خَیرَ الزَّاد التَّقْوى وَاتَّقُون یا اولِی الاللْبَاب» از سوره مبارکه توصیه شده است.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

زیارت اربعین در خود حرم و زیارت خاص حرم امام علی و حضرت ابالفضل العباس، در این سفر توصیه شده‌اند. همچنین دعا برای تعجیل در فرج حضرت ولیعصر نیز بسیار توصیه شده است. برخی از علما نذر هزار صلوات یا ختم چند جزء قرآن را نیز در این سفر مطرح کرده‌اند.

زیارت عاشورا، ذکر استغفار و گفتن «لا حول و لا قوه الا بالله» -که در روز عاشورا ذکر امام حسین بود- نیز برای زائران حسینی توصیه شده است.

همچنین نقل است که امام صادق درباره برائت به یکی از یاران خود در سفر اربعین گفته‌بودند که بگویید: «در این مسیر، بسیار از کسانی که اساس قتل حسین(ع) را بنیان نهادند، برائت بجویید و بگویید: اللَّهُمَ‏ الْعَنْ‏ أَوَّلَ‏ ظَالِمٍ‏ ظَلَمَ‏ حَقَ‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِک؛ اللّهم العنهم ‏جمیعا».

توصیه‌های بازگشت

از آنجا که بسیاری از مردم در شامگاه اربعین باز می‌گردند، به‌هیچ وجه درصورت نداشتن عجله یا کار فوری، در همان شام‌گاه به‌راه نیفتید. توقف نسبی شما در کربلا مانع گیر کردن‌تان در ازدحام جمعیت درحال بازگشت است.

تهیه سوغاتی

تجربه نشان داده است که به هیچ وجه در عراق نباید وسایل آرایشی و بهداشتی و عطر تهیه کرد. بسیاری از اجناس دست چندم و متفرقه هستند و در ایران با هزینه بسیار کمتری و با کیفیت بسیار بیشتری می‌توانید خرید کنید. بسیاری از منابع رسمی درباره خرید محصولات آرایشی بهداشتی تقلبی عراق و بخصوص عطر‌های مارک «ریلکس» در کشور‌های عربی و عراق هشدار دادند. تهیه خوراکی نیز در شهر کربلا و نجف از فست‌فودها یا مراکز فروش غذا تنها از مراکز معتبر باید صورت گیرد. ترجیحا استفاده از غذاهای بسته‌بندی شده در مدت اقامت در نجف و کربلا بیشتر توصیه می‌شود.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

انگشتر و تربت را از مراکز معتبر تهیه کنید. بسیاری از ایرانیان مراکز فروش دّر نجف و سایر زیور آلات اصل را در شهر نجف و کربلا می‌شناسند. در این زمینه به ایرانیانی که تجربه سفر بیشتر به عراق دارند مراجعه کرده و راهنمایی بگیرید. بسیاری از فروشندگان از شهرهای دیگری مانند نجف و سامرا و بابِل به کربلا روند تا در ایام اربعین کاسب باشند. فروشندگانی که فرصت‌طلب هستند یک‌جا ساکن نمی‌شوند تا منتظر خریدار بمانند. آن‌ها در جاده‌ها و مسیرهای عبور زوار در حرکت‌اند و بساط خود را دقیقا در همان جاهایی پهن می‌کنند که محل ورود زوار است.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

سینی، دیس و مجمعه مسی و نقره‌ای کار شده، یکی از صنایع دستی پر طرفدار عراقی‌هاست. همچنین جای عود و گلاب نیز از سوغات‌هایی است که قابل حمل است.

شیرینی، میوه های خشک در عراق مانند ترکیه درست می‌شود و ظاهر زیبا و طعمی قابل توجه دارند. نگران تاریخ انقضای آن‌ها نباشید، زیرا ماندگاری کافی دارند. عراق مهد شیرینی‌جاتی است که با خرما تهیه شده و بیشتر حاوی خرما و ادویه‌های گرم مثل دارچین و زنجبیل عربی هستند. این گونه از سوغاتی‌ها نیز قابل حمل بوده و قیمت چندانی ندارند.

توصیه می‌شود به‌دنبال خرید وسایل الکترونیکی مانند موبایل و دوربین نباشید که از نظر قیمتی در این زمینه صرفه‌ای وجود ندارد.

(تولیدی بدون عکس) آنچه زائر اربعین باید بداند؛ از محتویات کوله و مسیرها تا سوغاتی‌هایی که نباید خرید!

به یاد داشته باشید که در بازگشت مدعی حتما ضروریات بهداشتی را رعایت کرده و حتی در صورت مشاهده علائم، برای چکاپ نیز به پزشک مراجعه کنید تا در صورت آلودگی به بیماری و ویروس از عراق، در ایران افراد دیگری آلوده نشوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها