کد خبر: 298360
تاریخ انتشار :

20 عکس تامل برانگیز از جهان عرب که در تاریخ ماند/ از شهادت محمد‌الدوره و اعدام صدام تا خودسوزی جوان تونسی و غرق شدن آیلان کردی+18

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از سایت شبکه تلویزیونی ام.بی.سی، در ادامه به 20 تصویر تامل برانگیز از جهان عرب که در تاریخ و خاطره ها ثبت شده است نگاه میکنیم.

1. شهادت «محمد الدوره» نوجوان فلسطینی در نوار غزه در سال 2000 میلادی در دومین روز از آغاز انتفاضه مسجد الاقصی رخ داد. محمد الدوره 12 ساله در کنار پدرش جمال الدوره در میان درگیری های نیروهای اسرائیلی و فلسطینی گرفتار شدند و محمد الدوره به شهادت رسید. 2. در سال 2004 میلادی، جنگنده های اسرائیل با حمله به نوار غزه شیخ احمد یاسین را هدف قرار دادند. بنیانگذار حماس در حالی که بر روی صندلی چرخ دار نشسته بود و قصد داشت سوار خودرو شود، در مسیر بازگشت از نماز صبح هدف حملات جنگنده های اسرائیل قرار گرفت.

3. صبح روز شنبه 30 دسامبر سال 2006 میلادی، همزمان با عید قربان صدام حسین رئیس جمهور مخلوع عراق اعدام شد.

4. آیلان کردی، کودک3 ساله سوری، در حالی که به همراه خانواده اش در حال فرار از سوریه بودند در دریا غرق شد؛ جنازه وی در سواحل ترکیه پیدا شد. خانواده کردی قصد داشتند تا از طریق دریا به یونان بروند. برادر و مادر آیلان نیز غرق شدند و تنها پدرش نجات پیدا کرد.

5. محمد بوعزیزی جوان تونسی در سال 2010 در اعتراض به رفتار نیروهای شهرداری با بساط سبزی فروشی‌اش در شهر بوزید، خود را به آتش کشید. حرکت اعتراضی که قیام های بزرگی را در تونس، مصر، لیبی و دیگر کشورهای عربی رقم زد.

6.آیات، دختر جوان فلسطینی در سال 2002 اقدام به انفجار انتحاری در قدس غربی کرد. وی با پوشیدن لباس نظامی اقدام به انفجار انتحاری کرد. قرار بود چند ماه پس از آن مراسم ازدواج آیات برگزار شود.

7. در سال 2011 و در سایه انقلاب مردمی در مصر، دختر مصری با شلیک نیروهای مسلح ارتش این کشور زخمی شد و پس از آن و در جلوی چشم دوربین های تلویزیونی روی زمین کشیده شد. این تصاویر با موج گسترده ای از همدردی و محکومیت از سوی کشورهای عربی و جهان مواجه شد و نام «دختر التحریر» بر وی گذاشته شد چرا که وی در میدان التحریر روی زمین کشیده شد.

8. معاذ الکساسبه، خلبان اردنی در سال 2014 میلادی و پس از سقوط جنگنده اش به اسارت نیروهای داعشی درآمد. وی در حال انجام عملیات ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش بود. الکساسبه در منطقه الرقه در شمال سوریه به اسارت گرفته شد. نیروهای داعش الکساسبه را در قفسی آهنین قرار دادند و او را زنده زنده به آتش کشیدند.

9. گروه تروریستی داعش تصاویری از اعدام دست جمعی 21 قبطی مسیحی مصری را که در لیبی ربوده شده بودند منتشر کرد. تصاویری که با واکنش های شدیدی مواجه شد.

10. شیما صباغ، فعال سیاسی در طی یک تظاهرات مسالمت آمیز در سالگرد انقلاب مصر در میدان التحریر در قاهره مورد اصابت گلوله ارتش مصر قرار گرفت و کشته شد.

11. در سال 2004 میلادی، رسوایی آزارهای جسمی، روحی و جنسی نیروهای ارتش آمریکا علیه زندانیان زندان ابوغریب در عراق افشا شد .

12. خالد محمد سعید، جوان مصری در شهر اسکندریه این کشور در سال 2010 میلادی به دست نیروهای ارتش مصرکشته شد، شهادت خالد و تصاویر منتشر شده از وی موجی از اعتراضات و محکومیت های گسترده در این کشور و از سوی گروه های حقوق بشری را به همراه داشت.

13. جامعه کویت هیچ گاه حادثه آتش سوزی در عروسی در اردوگاه الجهرا در کویت در سال 2009 را فراموش نمیکند. آتش سوزی که طی آن 55 نفر از جمله بسیاری از زنان و کودکان کشته شدند. پس از انجام تحقیقات مشخص شد که همسر اول داماد با استفاده از بنزین اقدام به این اتش سوزی کرده است. وی در نهایت به اعدام محکوم شد.

14. قتل عام در حرم ابراهیمی یکی دیگر از رخدادهایی است که از حافظه تاریخ عربی پاک نخواهد شد. در پی عملیات تروریستی یک پزشک یهودی در سال 1994 ، 29 نمازگذار کشته و 150 نفر دیگر نیز در این حادثه زخمی شدند.

15. صبح روز جمعه 11 سپتامبر سال 2015 میلادی، جرثقیلی در حیاط خانه خدا در مکه سقوط کرد و در نتیجه آن 180 حاجی کشته و در حدود 238 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

16. عبدالجلیل الاربش نام خود را در تاریخ عربستان سعودی و مردم این کشور ثبت کرد. وی از ورود یک تروریست انتحاری به مسجدی در شهر الدمام این کشور جلوگیری کرد تا در نهایت این تروریست در مقابل مسجد و پیش از ورود به آن مفجر شود. عبدالجلیل در این حادثه کشته شد اما از کشته شدن بسیاری از نمازگذاران در داخل مسجد جلوگیری کرد.

17. در فوریه سال 2005 حدود یک کیلو و 800 گرم ماده انفجاری قوی در کاروان نخست وزیر لبنان در بیروت پایتخت این کشور منجر به کشته شدن رفیق حریری شد. با گذشت چندین سال از این حادثه اما تصاویر کشته شدن نخست وزیر وقت لبنان یکی از غم انگیزترین و دردناک ترین صحنه ها است.

18. ارودگاه یرموک، شامل پناهجویان فلسطینی حاضر در سوریه، بزرگترین اردوگاه پناهجویان فلسطینی در جهان است. در سال 2013 و در پی درگیری های ارتش سوریه و نیروهای مسلح و تروریست ها در این کشور بیش از 97 پناهجوی فلسطینی از جمله زنان و مردان و سالمندان کشته شدند.

19. در اردن و در پایتخت این کشور هیچ گاه خاطره چهارشنبه سیاه پاک نمی شود. روزی که سه انفجار انتحاری سه هتل را در مرکز شهر عمان هدف قرار گرفت و در اثر آن تعداد زیادی کشته شدند. در یکی از این هتل ها مراسم ازدواج برپا بود.

20.تصویر پایانی نیز به پناهجویان سوری و اقدام تصویربردار تلویزیون لهستان تعلق دارد. در جریان فرار پناهجویان سوری از دست نیروهای امنیتی مرزی در لهستان این تصویر گر اقدام به هل دادن و انداختن یکی از این پناهجویان کرد که فرزندش را نیز در آغوش گرفته بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها