کد خبر: 328915
تاریخ انتشار :

لاریجانی: کفران نعمت است که وقت را صرف جدال‌های بلاوجه کنیم/ دفاع از عملکرد جنتی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، علی لاریجانی در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب با اشاره به تکمیل پروژه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: آقای قالیباف کار بزرگ و همت عالی کردند که اینجا را ایجاد کردند.

وی افزود: کار ایشان قابل تقدیر است، روحیه تداوم و مجاهدت و تداوم در کارهای این افراد مشاهده می‌کنیم و باید خدا را شکر کرد که شهردار قابلی داریم که اوضاع شهر را به سامان کردند.

لاریجانی اظهار کرد: البته این کار پیام دیگری هم دارد و پیام آن این است که وقتی بخش های مختلف کشور با هم هماهنگ کار می‌کنند این هم افزایی باعث رشد جدی جامعه می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: آن‌هایی که کار اجرایی کرده‌اند می‌دانند این کارها چقدر مشکل است، وقتی بخش‌های مختلف دست به دست هم می‌دهند، یک کار با اساس صورت می‌گیرد، یکی از مسائلی که بارها گفته‌ایم این است که باید شرایط را به هم‌گرایی سوق دهیم. در هم‌گرایی و همدلی است که کارهای بزرگ حاصل می‌شود نه در مجادله و نزاع.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: باید برای پیشرفت کشور همگرا بود و تلاش کرد و کاستی‌های یکدیگر را جبران کنیم تا ایران آباد شود. امکانات زیادی داریم و کفران نعمت است که وقت را صرف جدال‌های بلاوجه کنیم، کشور باید همگرا شود.

رییس مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد هم تشکر کرد و گفت: این نمایشگاه یک رویداد مهم فرهنگی است و گشت و گذاری در عالم علم و فرهنگ است که تمهید مقدمات آن کار زیادی می‌طلبد. نمایشگاه امسال به خوبی برگزار شد؛ هم ناشران راضی بودند هم مردم توانستند به خوبی بازدید کنند. این در حالی است که سال‌های قبل که برای اختتامیه می‌آمدیم گله‌گزاری زیاد بود.

لاریجانی از عملکرد جنتی در حیطه‌های مختلف فرهنگ دفاع کرد و افزود: آقای جنتی در شان وزارت فرهنگ کشور خوب عمل کرد. گاهی حرف‌هایی گفته می‌شد اما برآیند کار ایشان مثبت بود. فیلم‌های سینمایی امسال بهتر، معنادارتر و پرمغزتر به وجود آمد و خلق شد.

او در ادامه خطاب به ناشران نیز گفت: در روایات آمده است که یکی از خصوصیات مربوط به زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) این است که در آن زمان عقل انسان‌ها کمال پیدا می‌کند و بالفعل می‌شود. در واقع رشد عقلانی در جامعه بشری حاصل می‌شود. شما با کارهای علمی و آثار خود شرایط رشد عقلانی در جامعه را فراهم می‌کنید. همت ناشران و اهل قلم باعث رشد فکری و عقلانی جامعه می‌شود.

رییس مجلس در ادامه پیشنهاداتی را به اصحاب هنر، فرهنگ و قلم مطرح کرد و با اشاره به مراسم نقالی خوانی در اختتامیه نمایشگاه گفت: این مراسم هم جذاب بود و هم دوستان را به شرایط چند هزار ساله ایران می‌برد. تمدن ایرانی تمدنی بسیار پرمغز و از زوایای مختلف با خیر و اندیشه ساخته شده است. حالا عده‌ای تلاش می‌کنند در خلیج فارس اسم فارس را حذف کنند؛ تمدن را که نمی‌توانید حذف کنید؛ این تلاش‌ها کودکانه است و ایران از یک تمدن فاخر برخوردار است.

لاریجانی سپس اظهار کرد: در بخش نشر سال‌های سختی را طی کردیم. سال‌های گذشته برای نشر سال‌های سختی بود و دوستانی که امروز جایزه گرفتند سال‌ها تلاش کردند. دسترسی مردم به کتاب به دلیل مجموعه مشکلات کشور و نابسامانی‌های اقتصادی و تحریم‌ها آسان نبود. همه این‌ها در کنار هم دست به دست هم داد تا فضای کشور در شرایط اقتصادی ناگواری باشد اما حالا شرایط کشور را بهتر می‌بینم و پس از توافق هسته‌ای، شرایط کشور آرام آرام تغییر خواهد کرد که امیدوارم وضع نشر هم بهتر شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائلی در حوزه نشر اشاره کرد و گفت: در سیستم توزیع مشکل داریم که باید از اتحادیه ناشران کمک بگیریم. خودتان باید دست به دست هم دهید. ما هم تلاش می‌کنیم که تسهیلاتی را فراهم کنیم و در برنامه ششم مد نظر قرار دهیم ولی کار باید به دست خودتان صورت گیرد. ما پرهیز داریم که بخش‌های دولتی را وارد کار کنیم؛ اگر خودتان طرحی را آماده کنید، وزیر فرهنگ نیز استقبال می‌کند و ما هم در مجلس جاهایی را برای حمایت از این امر در نظر خواهیم گرفت.

او ادامه داد: سیستم‌های چاپ در ایران هم باید مطابق شرایط روز، روزآمد شود و سرمایه‌گذاری‌های جدید صورت گیرد. وضعیت چاپ و صحافی بهبود پیدا کند. اگر خودتان دست به کار شوید، ما هم کمک خواهیم کرد.

لاریجانی سپس به مشکل کپی‌رایت در کشور پرداخت و گفت: ممکن است عدم توجه به کپی‌رایت فواید کوتاه مدتی در کشور داشته باشد ولی در دراز مدت عدم رعایت آن شما را از تحقق بازارهای جهانی بازمی‌دارد. باید در مورد قانونمندی بین‌المللی فکر کرد. این مسئله باید سامان پیدا کند.

او همچنین پیشنهاد داد: وزارت ارشاد با همکاری ناشران قاعده‌ای تنظیم کند و مجلس آینده نیز می‌تواند کمک کند و سامانه جدیدی را برای نشر به وجود بیاید.

رییس مجلس در پایان تاکید کرد: دولت و مجلس باید از بخش نشر حمایت کند تا زمینه برای در دست گرفتن کتاب توسط مردم آسان‌تر شود. نباید این را هزینه در نظر گرفت؛ حمایت از این بخش مورد توجه ماست. اگر در برنامه ششم پیشنهادی داشته باشید، ما تمهیداتش را فراهم خواهیم کرد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها