کد خبر: 335281
تاریخ انتشار :

چیت‌چیان: ۹۰ درصد مایحتاج صنعت برق بومی است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حمید چیت‌چیان در جلسه امروز (سه‌شنبه 18 خرداد)، با اشاره به عملکرد وراتخانه متبوعش، اظهار کرد: در میان بخشهای زیرساختی کشور مثل حمل و نقل، ارتباطات و... بخش آب و برق به عنوان زیرساخت، زیرساختها در دنیا شناخته شده است و علت آن این است که تمام فعالیتهای اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی، بخش خدمات مانند حمل و نقل، ارتباطات، درمان، فعالیتهای بانکی و... وابسته به صنعت آب و برق است و حقیقتا این بخش موضوعی است که در تمام کشورها مدنظر قرار دارد.

وی افزود: وزارت نیرو خود را ملزم می‌داند که این دو خدمت حیاتی را با استمرار و بدون وقفه در تمام طول سال و تمام ساعات شبانه‌ روز ارائه کند و امیدواریم بتوانیم در برابر مردم روسفید باشیم.

چیت‌چیان با اشاره به توانمندیهای صنعت آب و برق کشور گفت: در حال حاضر تولید برق کشور 74 هزار مگاوات است که ایران در این زمنیه در منطقه رتبه اول و در جهان نیز رتبه چهاردهم را دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از 99.99 درصد جمعیت شهرها و روستای کشور به شبکه سراسری برق دسترسی دارند، خاطرنشان کرد: ایران با هفت کشور همسایه تبادل و صادرات برق دارد و از این جهت حائز رتبه اول در منطقه است.

وی افزود: خوشبختانه امسال چهاردهمین سالی است که شبکه برق بدون خاموشی سراسری فعالیت خود را انجام می‌دهد و این شاخص ملی در دنیا محسوب می‌شود. چرا که در همین مدت در کشورهای صنعتی مانند آمریکا، هند و... چنین مشکلاتی وجود داشته و خدا را شکر نیروهای متخصص در کشور توانسته‌اند این صنعت را به خوبی اداره کنند.

چیت‌چیان تاکید کرد: بیش از 90 درصد از کل مایحتاج صنعت برق چه در نیروگاهها و چه در پستها و چه در شبکه‌های انتقال و توزیع تماماً در داخل کشور و به دست صنعتگران ایرانی تولید می‌شود و این یکی از نمادهای بارز اقتصاد مقاومتی در کشور است.

وزیر نیرو افزود: ایران از نظر تولید توربینهای گازی و نیروگاهی جزو شش کشور اول دنیا است که غیر از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و ایران هیچ کشور دیگر به این صنعت دستیابی پیدا نکرده و از نظر سهم بازار صنعت توربین سازی ایران مقام سوم را در دنیا دارد.

وی همچنین به صنعت آب کشور اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته بیش از 167 سد بزرگ ملی با ظرفیت 51 میلیارد متر مکعب ذخیره آب در کشور احداث شده و وجود این سدها به مدیریت آب کشور کمک کرده است.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صادرات تجهیزات صنعت آب و برق به 30 کشور دنیا اظهار کرد: بیش از 95 درصد از کل تجهیزات و سیستمهای مورد نیاز تجهیزات آبی در داخل کشور تولید می‌شود، 99.1 درصد از کل جمعیت شهری ما به آب شرب دسترسی دارند و از نظر میزان زمینهای آبیاری شده که توسط شبکه‌ها آبیاری می‌شود ایران در کل جهان در رتبه چهارم قرار دارد و این نشان‌دهنده آن است که کار بسیار عظیمی طی سالهای گذشته در صنعت آب کشور انجام شده است. بیش از 42 درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش خدمات شبکه‌های فاضلاب قرار دارند.

چیت‌چیان به تشریح چالشهای صنعت آب و برق پرداخت و ابراز کرد: در بخش برق عمده‌ترین مشکلی که این صنعت دارد مسئله اقتصاد برق است در سال 94 هزینه هر کیلووات ساعت برق تولید شده بدون احتساب هزینه‌های سوخت 85 تومان بوده که تنها 60 تومان آن از محل فروش تامین شده و 10 تومان بابت پرداخت یارانه‌ها اختصاص داده و مابه‌التفات آن نیز از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1390 که هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد این وضعیت کماکان ادامه دارد و همانگونه که قانونگذار پیش‌بینی کرده بود، مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده به صنعت پرداخت شود متاسفانه تاکنون این امرمحقق نشده است.

وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو در حال حاضر 24 هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت از مجموعه دولت مطالبه دارد که نتیجه آن بیش از 31 هزار میلیارد تومان بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران، نیروگاههای خصوصی و بانکهاست.

وی به کاهش سرمایه‌گذاریها در صنعت برق اشاره کرد و گفت: در سال 1390، 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده که این موضوع سیر نزولی خود را طی کرده به طوری که در سال 94 فقط 900 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و این نگرانی را ایجاد کرده که ما باید هر ساله حداقل 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کنیم.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: مصرف برق در کشور ما رشد بسیار بالایی دارد و یکی از علل آن پایین بودن نرخ برق است به همین دلیل مردم نسبت به مصرف بیشتر برق تشویق می‌شوند. سالی 6 درصد مصرف برق در کشور در حال افزایش است در حالی که این عدد در بسیاری از کشورهای دنیا کمتر است.

وی همچنین با اشاره به معضل کمبود آب در کشور گفت: در این زمینه نگرانیهای زیادی وجود دارد به طوری که متاسفانه طی 15 سال گذشته میزان بارشها در کشور به طور شدید کاهش پیدا کرده تا جایی که در گذشته متوسط بارشها در سال 250 میلیمتر بوده اما هم اکنون این عدد به 240.7 میلیمتر در سال رسیده است.

وزیر نیرو افزود: میزان آب تجدیدشونده که 130 میلیارد متر مکعب در سال بود اکنون به میزان 116 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده که ما از سویی با کاهش بارشها مواجه بودیم و از سوی دیگر نیز به دلیل تغییر اقلیم با درجه حرارت زیاد مواجه شدیم و باعث تبخیر زیاد آب شده است. همچنین افزایش جمعیت باعث شده میزان آب تجدید شونده به ازای هر فرد ایرانی در طی 40 سال گذشته از 7500 متر مکعب به 1450 متر مکعب تقلیل پیدا کند که این موضوع نشان دهنده یک بحران قابل توجه در حوزه آبی کشور است.

چیت‌چیان تصریح کرد: نمی‌توان به بارش‌ سال آبی 94، 95 اشاره کرد زیرا مسئله بحران آب فراتر از اینها است و باید در این زمینه مجلس و دولت و ارکان نظام به آن توجه ویژه داشته باشند و این موضوع با یک یا دو سال بارش خوب قابل رفع نیست.

وی به برداشتهای غیرمجاز از آبهای زیرزمینی اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث بروز مخاطرات زیست محیطی در کشور شده تا جایی که امروز شاهد هستیم بسیاری از تالابهای کشور مانند دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی و... خشک شده است و دلیل آن این است که از یک طرف بارشها کاهش یافته و از طرف دیگر برداشتهای غیرمجاز از آبهای زیرزمینی افزایش یافته است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مسئله منابع آبهای زیرزمینی از آبهای سطحی نگران کننده‌تر است، ابراز کرد: بیش از 55 درصد از آب مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی، صنعت، شرب و مصارف دیگر از آبهای زیرزمینی برداشت می‌شود. برداشت از آبهای زیرزمینی با شدت برداشتهای غیرقانونی افزایش یافته و اکنون از 609 دشت کشور حدود 330 دشت با وضعیت بحرانی مواجه شده است و این موضوع به آن معناست که بیلان آب زیرزمینی در این مناطق منفی است.

چیت‌چیان افزود: نمونه‌های این موضوع را ما در استانهای مختلف مشاهده می‌کنیم که به عنوان نمونه در استان کرمان در منطقه‌ای آب زیرزمینی آن تمام شده و باغات پسته‌ای که به بسیار از نظر اقتصادی حائز اهمیت است در بخشهایی خشک شده و باعث شده کشاورزان از درختان خود برای هیزم استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور در تمام دشتهایی که بیلان منفی دارند شرایطی مانند دریاچه ارومیه داریم، دریاچه ارومیه به دلیل اینکه در سطح عبور و مرور قرار گرفته وضعیت دریاچه محسوس است.

وزیر نیرو افزود: در حال حاضر نزدیک به 300 طرح سد و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در بودجه داریم اعتباراتی که لازم است این طرحها را به اتمام برساند 95 هزار میلیارد تومان است که اگر هزینه این طرحها افزایش نیابد این طرحها به طور متوسط 39 سال طول خواهد کشید تا به اتمام برسد.

چیت‌چیان به عملکرد دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در طول سه سالی که از عمر دولت یازدهم گذشته 45 واحد نیروگاهی با ظرفیت 6 هزار و 103 مگاوات وارد مدار شده و 14 پست 400 کیلوولتی، 15 پست 230 کیلوولتی جدیداً افتتاح شده، همچنین میزان تلفات شبکه توزیع برق 4 واحد درصد کاهش یافته که این کار بسیار ارزشمندی است و از کارهایی است که نمود اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. سه و نیم میلیون مشترک جدید در بخش برق به جمع مشترکان این شبکه اضافه شده که در مجموع از مرز 33 میلیون مشترک در حال حاضر عبور کرده است.

وی افزود: در بخش آب خوشبختانه 14 سد در 11 استان به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد 5 سد در 5 استان آبگیری شده و مجموع این سدها می‌تواند حدود 4.5 میلیارد متر مکعب آب را در خود جای دهد. همچنین 12 طرح آبرسانی در 9 استان کشور برای 22 شهر، 16 تصفیه‌خانه آب برای 16 شهر، 25 تصفیه‌خانه برای 25 شهر اجرا و افتتاح شد و در این مدت حدود 2500 روستایی که از نعمت آب شرب محروم بودند از این نعمت خداوندی بهره‌مند شدند.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها