کد خبر: 350224
تاریخ انتشار :

نقش رسانه‌ها در مسئله فیش‌های حقوقی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، همایش «سوگند به قلم» به مناسبت روز خبرنگار با حضور سید عزت‌الله ضرغامی (رییس اسبق صداوسیما) و مهدی نصیری (روزنامه‌نگار و پژوهشگر دینی) برگزار شد.

در این مراسم که به همت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برپا شد، همچنین از خانواده‌های شهدای خبرنگار تقدیر بعمل آمد.

سید عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق صداوسیما و عضو شورایعالی فضای مجازی در این همایش به سه نکته قابل توجه برای خبرنگاران اشاره کرد و گفت: رابطه بین روایتگری در خبر و خوانش‌های متفاوت مخاطبان، مسئله‌یابی بجای، مسئله سازی و استقلال رسانه نکاتی است که می‌بایست به آن توجه شود.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاری روایتگری از حوادث واقعی است، تاکید کرد: مخاطبان بر حسب تفاوت ادراکی پیش زمینه‌های فبلی ذهنی که دارند، برداشت خاص خودشان را از یک خبر دارند. در علم ارتباطات هشت مانع جدی وجود دارد که هرکدام راه حلی دارد و مربوط می‌شود به مخاطبان، اما آن چیزی که به روایت کننده مربوط می‌شود که منظور خبرنگار است، باید به شیوه‌ای مطالب خود را بیان کند تا زمانی که مخاطب آن را می‌خواند تا حد زیادی به واقعیت و نیت اصلی روایت‌کننده نزدیک باشد.

ضرغامی افزود: تعریف یک ارتباط موفق در علم ارتباطات آن است که اولا پیام از فرستنده به گیرنده برسد و ثانیا بر اساس هدفی که فرستنده دارد، باعث تغییر رفتار گیرنده شود. اگر تغییر رفتار ایجاد نشود این ارتباط غیرموفق است. روایتگریمان باید به گونه‌ای باشد که خوانش‌ها و قرائت‌های غلط در جامعه به حداقل برسد.

رییس اسبق صداوسیما در ادامه تصریح کرد: از نظر من در روایتگری باید به دو نکته توجه کرد؛ مسئله اول قصه‌پردازی و مسئله دوم نوآوری و خلاقیت در واژه‌پردازی است که بسیار قابل توجه است و می‌تواند در بیان یک موضوع بسیار موثر باشد.

وی افزود: همان‌طور که یک کار نمایشی اگر خالی از قصه و بدون ریتم داستانی که مخاطب را به دنبال خود بکشاند، باشد، هرچقدر هم که دیالوگ‌های قوی بگذارند آخر سر موفق نیست، در کار خبر همین‌طور است. خبرنگاران بزرگ در دنیا که توانسته‌اند جریان‌های فکری را در جامعه تغییر دهند، از همین قصه‌پردازی کمک گرفته‌اند؛ البته قصه‌پردازی نه به این معنا که قصه‌سرایی کنیم.

عضو شورایعالی فضای مجازی درباره واژه‌پردازی و ساختن کلید واژه تاکید کرد: یک کلمه خوب و هوشمندانه می‌تواند به اندازه ده‌ها مقاله و سخنرانی اثرگذاری کند و به عنوان چارچوب جاودانه شود. این کار سواد، هنرمندی و خلاقیت می‌خواهد و اگر ما بتوانیم این کار را خوب انجام دهیم تا حد زیادی توانمند خواهیم شد تا خوانش‌های مخاطبان را بر اساس آنچه که مد نظرمان است هدایت کنیم.

به گزارش ایسنا، ضرغامی در بخش دوم صحبت‌هایش درباره مسئله‌یابی در کار خبر گفت: خبرنگار متعهد حرفه‌ای زمانی که تعهد سازمانی و حرفه‌ای می‌دهد، بر اساس تمام اعتقاداتی که نگاه دینی و اخلاقی آن سازمان است و حرفه‌ای، نتیجه حاصل می‌شود. کار خبرنگار اولا مسئله‌یابی و دوما توانایی پردازش مسئله است؛ به گونه‌ای که منجر به تصمیم‌سازی درست بشود تا تصمیم‌گیری درست در جامعه صورت گیرد. از ضعف‌های جدی جامعه این است که مشکلات مسئولان و مدیران را شجاعانه اعلام می‌کنیم اما آنجا که باید درباره مردم آسیب‌شناسی درست شود، کم می‌گذاریم. اینها مثل دو بال هستند که باهم باید جامعه را پرواز دهند.

وی افزود: اگر تلاش ما مسئله‌سازی باشد، این نه نگاه حرفه‌ای، نه متعهدانه و نه نگاه دینی و اسلامی است که به آن اعتقاد داریم.

ضرغامی درباره ساخت کلید واژه فیش‌های حقوقی گفت: یک واژه‌سازی درست و صحیح، باعث شد که همه اقشار از این واژه استفاده کنند. این کار حرفه ای بود که باعث شد تا درمورد این موضوع مسئله‌یابی شود.

رییس اسبق صداوسیما با بیان اینکه فضای خبر خشک است و باید عامیانه‌تر و روان‌تر بیان شود تا خواناتر باشد، گفت: ایده خبر ۲۰:۳۰ به همین دلیل اجرا شده و خوشبختانه تا به امروز محبوب‌ترین بخش خبری در صداوسیما است که بسیار قدرتمندانه هم در حال پیگیری است.

سید عزت‌الله ضرغامی در ادامه گفت: رسانه‌ها در مسئله فیش‌های حقوقی مسئله‌یابی و جامعه را روشن کردند و گرفتاری‌های معیشتی مردم را بیان کردند. روی چه حسابی برای یک کار ریتم‌دار که دور هم جمع می‌شوند چنین حقوق‌هایی میگرند. رسانه‌ها با مسئله‌سازی‌شان باعث تصمیم گیری و تصمیم‌سازی دولت و مسئولین شد و طبق فرموده‌های رهبر معظم انقلاب، انقدر باید این موضوع را گفت تا حل شود.

عضو شورایعالی فضای مجازی درباره افرادی که در چند جا سمت دارند، تصریح کرد: وقتی حقوق یک مدیر دولتی برای زندگی او کافی است، چرا باید برای سمت‌های دیگرش مانند عضویت در هیات مدیره شرکت‌های مختلف، حقوقی ثابت برای خود تعیین کند؟ حداقل کمکی که مدیران دولتی می‌توانند بکنند این است که اگر عضو هیات مدیره ای هم شدند آن را برای مردم و فی سبیل‌الله انجام دهند.

وی تاکید کرد: اکنون خیلی از افراد هستند که نمی‌گذارند مردم از مشکلات حاشیه‌ای به متن مشکلات بیایند. متن مشکلات مردم، مشکلات اقتصادی و گرفتاری‌های معشتی است و مسئولان باید به متن مشکلات بپردازند.

ضرغامی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره استقلال رسانه‌ها سخن گفت و بر لزوم همکاری و هم‌افزایی رسانه‌ها با هم تاکید کرد و آنها را بر این اساس به رسانه‌های خودی و غیرخودی تقسیم کرد.

رییس اسبق صداوسیما درباره رسانه‌های خودی و غیرخودی تصریح کرد: در تمامی مسائل روز می‌توان رسانه ها را به رسانه‌های خودی و غیرخودی تقسیم کرد. رسانه‌ها باید در مسائل روز با هم هم‌افزایی کنند تا مسائل را مانند پازل کنار هم قرار دهند و کار بزرگ انجام دهند.

ضرغامی درباره جبهه‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف اظهار کرد: من به این واژه‌ها مثل اصولگرا واصلاح طلب که سال‌ها ما را موظف به بازی در آن کرده‌اند، سال‌هاست که اعتقادی ندارم. خیلی وقت‌ها دعوای جناح‌ها و جبهه‌های مختلف جنبه کاریکاتوری به خود می‌گیرد و در حالی که باید فقط باید بحث انقلاب و ضد انقلاب مطرح باشد.

وی در پایان افزود: نباید جبهه‌ها و جناح‌ها را وارد رسانه کنیم. رسانه ها باید با منش خودشان پازل را حل کنند. نباید پشت واژه‌ها مثل استقلال رسانه‌ای قایم شویم.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم مهدی نصیری به بحث فیش‌های حقوقی و لزوم ساده زیستی مسئولین نظام پرداخت.

وی درباره رسالت خبرنگاران تصریح کرد: همه با من موافق هستید که هیچ یک از ما به خبرنگاری به عنوان یک حرفه نگاه نمی‌کنیم و همه، این عنوان را باید ذیل عناوینی مثل انجام رسالت و اصولگرایی و واژه‌های مثبت مانند امر به معروف و نهی از منکر نقل کنیم. لذا جز اینهم از یک خبرنگار مومن و مسلمان انتظاری نیست.

نصیری افزود: درباره رسالت امروز خبرنگاری می‌توان بحث‌های مختلفی مطرح کرد ولی من میخواهم از یک زاویه آن را مطرح کنم و آن حفظ نظام و انقلاب اسلامی و تداوم آن است. عنوان یک کانون استکبارستیز و حمایت از مستضعفین در دنیای بیرحم امروز، مهمترین رسالت ما است.

مدیر مسئول اسبق روزنامه کیهان و صبح درباره چگونگی حفظ نظام اسلامی توسط خبرنگاران اظهار کرد: ما باید آرمان‌ها و شعارهای اولیه انقلاب که مردم به خاطر آنها به امام(ره) پیوستند و تا امروز جانفشانی کرده‌اند را حفظ کنیم. بخش زیادی از این شعارها عدالت‌طلبانه، فسادستیزانه و دوری از تجمل‌گرایی به ویژه میان مسئولان است.

وی تصریح کرد: به اوایل انقلاب برمی‌گردیم و آیات و روایاتی که برای مردم می‌خواندیم؛ روایاتی از امام علی (ع) و یارانش که با تجملگرایی مسئولان و حاکمان دولت اسلامی مقابله می‌کردند. جلوگیری از تجملگرایی مسئولان باعث می‌شود تا فقرا علیه نظام شورش نکنند و بتوانند تلخی‌های محرومیت را تحمل کنند.

وی تاکید کرد: مهمترین رسالت ما بعنوان اصحاب رسانه،حفظ و تداوم این شعارهاست.

نصیری مسئله فیش‌های نجومی را یک پدیده زشت عنوان کرد و گفت: این مسیر یک شبه طی نشده است و محصول یک جریان است.

مدیر مسئول اسبق روزنامه صبح اولویت اول کاری خود را موضوع فساد اقتصادی بیان کرد و در ادامه درباره افزایش میزان این فساد گفت: بحث مفاسد اقتصادی را باید با حمله مغول به ایران مقایسه کرد. بحث فیش‌های نجومی با بحث اختلاس متفاوت است. من واقعا نمی‌دانم چطور این پدیده را تحمل کرده‌ایم و می‌بایست واکنش جدی تری نشان دهیم.

وی افزود: با فرض اینکه تمامی این مبالغ حلال است، ولی منطق قرآن و عدالت و امیرالمومنین می‌فرمایند که آدم اشرافی صلاحیت تصدی مسئولیت در نظام را ندارد. بنده احساس می‌کنم که این ماجرا مشروعیت و مقبولیت نظام را هدف گرفته و با اینکه این افراد در اقلیت هستند، ولی این خطر که این پدیده همه‌گیر شود، وجود دارد و در آن زمان هیچ راهی برای برخورد با آن وجود ندارد.

نصیری در پایان گفت: عرض من این است که مطبوعات باید برای انجام رسالت دینی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند و باید این مسائل را دنبال کنند تا لاپوشانی نشود. باید مجازات جرم با جنایت یکی باشد وگرنه می‌بینیم که یک خطر عظیم برای نظام را به زیر پوست جامعه برده‌ایم که هر لحظه ممکن است موجودیت نظام را به خطر بیندازد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از 3 تن از خانواده های شهدای رسانه تقدیر بعمل آمد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها