کد خبر: 353361
تاریخ انتشار :

نگاهی به حراج نفت ایران در قبال غذا در دولت دهم/ طلایی که می رفت؛ ثروتی که پوچ شد!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، کوتاه بودن حافظه تارخی برخی مسئولان آنقدر بارز و مشخص است که برای تعریف آن، هیچ گزنیه ای یافت نمی شود. امروزه عده ای از نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی ایران که در روزگاری نچندان دور شاهد بحران های عمیق و گسترده سیاسی،اجتماعی و اقتصادی بودند، ایرادهایی از دولت می گیرند که گویی دولت را از لای پر قو به روحانی تحویل داده اند و امروز وی دست روی دست گذاشته است و شاهد ریزش شاخص های مختلف یک جامعه مدرن و پیشرفته است !

فراموشی تا چه حد؟!

گویی فراموش کرده اند در همین چند سال اخیر چه روزگاری که بر مردم ما نگذشت. آنهایی که تحریم ها و قطعنامه ها و مشکلات نفتی و اقتصادی را هیچ می پنداشتند، اوضاع را به سمتی کشانده بودند که ایران مجبور شده بود نفت خود را برای تهیه مایحتاج ابتدایی ملت به حراج برساند .!

آنهایی که مدعی هستند برجام هیچ دستاوردی نداشته، کافی است به همین سه سال قبل بازگردند و ببینند که به صفر رسیدن فروش نفت چه بلاها که بر سر ایران نمی آورد. گذشته از بحران های سیاسی و اجتماعی، موضوع اصلی یعنی اقتصاد، با مشکلات فراوانی مواجه شده بود .

فاجعه تبادل نفت با غذا

تبادل نفت بدون دریافت حتی یک ریال فاجعه ای بود که در صورت ادامه سیاست های خصمانه غرب علیه ایران، به وقوع می پیوست. در همین زمینه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با اشاره به اوضاع نابسامان دوران احمدی نژاد گفت: در سال 92 به جایی رسیدیم که نفت در برابر غذا قرار بود مبادله شود و لایحه ای هم برای این کار آماده شده بود. تورم در سال 92 بیش از 40 درصد بود و رشد اقتصادی ایران به منفی 6،8 درصد رسیده بود .!

ملاک صحت سخنان نوبخت، اعترافات معاون وزیر نفت احمدی نژاد است. احمد قلعه بانی ،مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران در اوایل اردیبهشت سال 92 خبر آغاز تهاتر نفت با کالا، مواد غذایی و دارو را علنی کرد. البته این موضوع از سال قبل یعنی سال 91 شروع شده بود. دورانی که ایران در اوج تورم و رکود اقتصادی به سر می برد و تحریم ها عرصه را تنگ کرده بود. روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ 1391/06/26 به سفر «یحیی آل‌اسحاق»، رییس وقت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که به همراه هیاتی تجاری در پاکستان به سر می‌برد، اشاره می کند و با پرده برداری از این ماجرا می نویسد:«بخش خصوصی ایران و پاکستان برای تبادل کالاهای نفتی با مواد غذایی و صادرات ماهانه 10 هزار تن گوگرد به پاکستان توافق کردند.»

البته این موضوع در دوران روحانی و زمانی که هنوز دستگاه دیپلماسی موفق به نتیجه رساندن برجام نیز نشده بود، ادامه داشت. تا جایی که اوایل سال 94 یعنی چند ماه مانده به اجرایی شدن برجام، روسیه از این روند پرده برداشت و از آغاز اجرای قرارداد مبادله نفت در برابر کالا با ایران خبر داد. در همان زمان دمتری بیسکوف، سخنگوی کرملین با اعلام این مطلب، از ارائه جزئیات توافقنامه مبادله کالا در برابر نفت میان ایران و روسیه خودداری کرد. یک مقام ارشد در وزارت خارجه روسیه هم در پاسخ به سوالی درباره این که آیا اجرای قرارداد مبادله نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه آغاز شده است گفت: "بله قطعا" قبل از این رسانه های غربی به نقل از منابعی در روسیه گفته بودند براساس این قرارداد ایران روزانه نیم میلیون بشکه نفت خام به روسیه صادر می کند و روسیه نیز در مقابل به جای پرداخت پول نفت، به میزان پول آن، کالای روسی به ایران صادر می کند.

آری، حافظه تاریخی تا این حد نیز نباید کوتاه باشد. نبایدفراموش کرد که چگونه نفت این کشور که سرمایه ملی و پشتیبان حیات آیندگان این مرز و بوم است را ندانم کاری های برخی بر باد می داد. ولی امروز با اقتدار میزان فروش نفت ایران به 2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها