کد خبر: 359901
تاریخ انتشار :

گزارش فوربس از پیام جدید ایران به بازار نفت/ تهران در نشست آینده اوپک در الجزایر شرکت می کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، فوربس در گزارشی به پیام جدیدی که ایران برای بازار نفت ارسال کرده است اشاره کرده و می نویسد: ایران خواهان قیمت «عادلانه» نفت است و می گوید که این موضوع برای هردوی تولید کنندگان و مصرف کنندگان خوب است. این پیام جدیدی است که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدار با همتای ونزوئلایی خود نیکلاس مادرو در کاراکاس ارسال کرد. هیچ اظهارنظری در ایندیدار درباره سهم بازار ایران در دوران پیش از تحریم ها نشد.

پیام روحانی اندکی پیش از نشست 26-28 سپتامبر در الجزایر ارسال شد، نشستی که قرار است در آن کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفتی جهان برای بحث درباره پیشنهاد فریزنفتی از سوی عربستان سعودی و روسیه گردهم آیند.

ایران از پیوستن به این طرح خودداری کرده است چرا که هنوز به سطح تولید نفتی در دوران پیش از تحریم های اقتصادی نرسیده است. آوریل گذشته، ایران در نشست دوحه جایی که طرح فریز نفتی نیز در دستور کار بود حضور پیدا نکرد، موضوعی که باعث ایجاد آشفتگی در میان اعضای اوپک شد چرا که آنها نیز بدون پیوستن ایران به این طرح خاضر به پذیرش آن نشدند.

اما به نظر می رسد این بار در الجزایر داستان متفاوت است، ایران سریع تر از آنچه که می تواند در حال افزایش تولیدات خود است. میزان صادرات نمفت ایران در ماه آگوست گذشته نسبت به ماه ژولای با 15 درصد افزایش به 2 میلیون بشکه در روز رسید و به سطح تولیدات نفت تهران در دوران پیش از تحریم ها در پنج سال گذشته نزدیک تر شد.

در این میان، تولیدات نفت خام عربستان سعودی در ماه آگوست از 10.67 میلیون بشکه در روز به 10.63 بشکه در روز کاهش پیدا کرد. به همین دلیل است که ممکن است ایران آمادگی بیشتری برای پیوستن به طرح فریز نفتی یا اصلاحیه آن با هدف رسیدن تهران به سطح تولیدات نفتی خود به سطح دوران پیش از تحریم ها دارد.

با این حال، هرچیزی ممکن است با توجه به دشمنی دیرینه میان عربستان سعودی و ایران که فراتر از بازار نفتی و اقتصاد و کشور کشیده شده است، تغییر کند.

به همین دلیل است که بازار نفت به دلیل چشم انداز امکان دستیابی به توافق در هفته گذشته با نوسان مثبتی مواجه بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها