کد خبر: 363704
تاریخ انتشار :

انتخابات پارلمانی حساس گرجستان آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این انتخابات حساس حزب حاکم "رویای گرجستانی" به رهبری بیدزینا ایوانیشویلی، نخست وزیر سابق گرجستان و حزب "جنبش متحد ملی" به رهبری میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق و در تبعید این کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گئورگی کویریکاشویلی، نخست وزیر گرجستان متعهد برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه شده که گام بسیار مهمی برای آینده گرجستان دموکراتیک محسوب می‌شود.

وی در بیانیه‌ای گفت: من از رای دهندگان می‌خواهم در این انتخابات شرکت کنند و در آینده اروپایی و بهتر گرجستان سهیم شوند.

پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده و حادثه تیزاندازی در یک راهپیمایی‌، تنش‌ها در گرجستان پیش از آغاز انتخابات امروز افزایش یافته است.

متحدان غربی گرجستان با دقت در حال تماشای این مساله هستند که آیا این کشور استراتژیک می‌تواند پس از نخستین گذار قدرت خود در انتخابات چهار سال پیش، دستاوردهایش را محکم‌تر سازد یا خیر.

اگرچه ساکاشویلی و ایوانیشویلی هیچ یک در گرجستان سمت رسمی ندارند اما همچنان در سیاست سلطه و نفوذ دارند و احزابشان امیدوارند پیروزی‌های قاطعانه‌ای را به دست آورند.

نظرسنجی‌ها اما حاکی از رقابت تنگاتنگ میان این دو حزب برای تشکیل دولت آتی است و تحلیگران هشدار داده‌اند که اگر این انتخابات هیچ برنده قاطع و کاملی نداشته باشد، گرجستان 3.7 میلیون نفری ممکن است گرفتار آشوب سیاسی شود.

با توجه به قوانین پیچیده انتخاباتی گرجستان، آرایش نهایی پارلمان 150 کرسی این کشور اواخر نوامبر سال جاری میلادی مشخص می‌شود.

اگرچه این دو حزب سیاسی اصلی گرجستان متعد تلاش برای الحاق کشورشان به اتحادیه اروپا و ناتو شده‌اند، اگر ممنک است برای نخستین بار در دهه‌های اخیر یکی از چند حزب کوچک حامی روسیه وارد پارلمان شود.

در حال حاضر دو منطقه جدایی طلب گرجستان دچار تنش است و به گفته مسئولان تفلیس، تحت اشغال و تصرف روسیه هستند.

مبارازت انتخاباتی گرجستان روز چهارشنبه به خاطر سوء قصد به جان یکی از قانونگذاران حزب "جنبش متحد ملی" خدشه‌دار شد. در این رویداد خودروی این قانونگذار در مرگز تفلیس منفجر شد که به موجب آن چهار عابر پیاده زخمی شدند.

انتخابات پارلمانی امروز ساعت 8 صبح به وقت گرینویچ آغاز شد و ساعت 16 پایان می‌یابد و ناظران بین‌المللی از سازمان امنیت و همکاری اروپا بر آن نظارت خواهند داشت.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها