کد خبر: 369797
تاریخ انتشار :

چه رؤسایی خواستار رفتن بشار اسد شدند، اما خودشان رفتند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، از آغاز بحران سوریه، شاهان عرب (وابسته به غرب) و برخی از رؤسای جمهور غرب و آمریکا که مخالف دمشق هستند، همیشه تأکید داشتند که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه باید از قدرت کناره‌گیری کند.
هواداران و طرفداران از آغاز بحران می‌گفتند اسد به دلیل حمایت مردمش، در قدرت باقی خواهد ماند، ولی برخی از رهبران غربی و عربی با حمایت نظامی، مالی و سیاسی از معارضان و گروههای تروریستی سعی کردند دولت قانونی این کشور را با توطئه سرنگون کنند.
اما پس از گذشت پنج سال از بحران سوریه، مشخص شد که آنان یکی پس از دیگری از قدرت کناره‌گیری کردند یا مُردند، ولی اسد همچنان در رأس قدرت دولت سوریه قرار دارد.
چه کسانی خواستار رفتن اسد شدند اما خودشان رفتند؟
وبگاه خبری «خط تماس» با بیان مطالب فوق، درباره این رؤسای جمهور و پادشاهان گزارش داد:
1- نخستین رئیس جمهور «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور فرانسه است که در سال 2012 و تنها پس از یک سال از آغاز اقداماتی که «انقلاب سوریه» نام داشت از قدرت کناره گرفت. وی خواستار مداخله ائتلاف بین المللی برای سرنگونی اسد بود و تأکید داشت که این شیوه باید به سبک لیبی صورت گیرد.
2- دومین نفر، «حمد بن خلیفه» پادشاه قطر است. وی در سال 2013 به سود پسرش از قدرت کناره گرفت؛ هر چند که تحلیلگران سیاسی بر این باورند که این مسئله به صورت ارادی نبود، بلکه یک کودتای نرمی بود که توسط پسر علیه پدر [و با حمایت غرب] انجام شد [چون او در پروژه سرنگونی اسد شکست خورد، و از اینجا کار به عربستان واگذار شد]. امیر پیشین قطر از اقدامات معارضان حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی می‌کرد. معارضان سوریه نیز قطر را کشور دوست ملت سوریه می‌نامیدند؛ حال آنکه دوحه در واقع از تروریسم در سوریه حمایت می‌کرد.
3- سوم؛ «محمد مرسی» رئیس جمهور پیشین مصر. مرسی یک سال پس از بحران سوریه ریاست جمهوری مصر را در دست گرفت ولی در سال 2013 برکنار شد. با وجود اینکه مدت زمان حکومت وی بیش از یک سال نبود، ولی حامی معارضان سوری و خواستار برکناری اسد بود. مرسی در کنفرانس موسوم به «نصرة سوریا» که در قاهره برگزار شد ضمن حمله به دولت سوریه، اعلام کرد که روابط خود را با دمشق قطع خواهد کرد.
4- چهارم؛ «محمد منصف المرزوقی» رئیس جمهور پیشین تونس است. وی ادعا کرد که در پی افزایش رفتار خشونت بار دولت سوریه علیه شهروندان این کشور، سفیر دمشق را بیرون کرده است. المرزوقی همچنین بر این باور بود که تنها راه حل بحران سوریه کناره گیری بشار اسد از قدرت است.
5- پنجم؛ «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه پیشین عربستان سعودی. با وجود اینکه او مانند افراد فوق از قدرت کناره گیری نکرد، ولی فوت وی در سال 2015 با موجی از خوشحالی از سوی حامیان اسد مواجه شد؛ چرا که او همیشه مدعی کناره گیری اسد از قدرت و حامی تروریستها بود؛ شیوه‌ای که عربستان سعودی همچنان در سوریه ادامه می‌دهد.
6- ششم؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا. اوباما رئیس جمهوری است که «دونالد ترامپ» جایگزین وی خواهد شد. اوباما همیشه میگفت که اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید از قدرت کناره‌گیری کند.
در کنار این رؤسا، مقامات، مسئولان و وزرای متعددی بودند که خواستار کناره‌گیری اسد شدند اما یا مانند سعود الفیصل از دنیا رفتند یا مانند احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر وقت ترکیه، از قدرت کنار گذاشته شدند.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها