کد خبر: 382309
تاریخ انتشار :

در گفت و گو با نامه نیوز؛

هانی زاده: کارشکنی های آمریکا ارتباطی با برجام ندارد/ ایران همه تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا نریخته است/ اگر آمریکا برجام را نادیده بگیرد ایران از گزینه های روی میز استفاده می کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن هانی زاده ، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با نامه نیوز در خصوص ورود اولین ایرباس به ایران پس از رفع تحریم‌ها گفت: نخستین هواپیمای ایرباس که وارد کشور شد مشخص شد که برجام همچنان به عنوان یک توافق نامه که دارای ارزش بین‌المللی هست در حال اجرایی شدن است . وی ادامه داد: اگر چه آمریکا در طول یک سال نیم گذشته همواره کارشکنی‌های برای اجرایی شدن برجام داشت، اما این توافق نامه یک توافق نامه دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست، بلکه یک توافق نامه‌ای است میان ایران و 6 کشور دیگر که آن را اجرا کردند و در دبیرخانه سازمان ملل به عنوان یک سند رسمی ثبت شده است و از پشتوانه بین المللی برخودار است. هانی زاده با بیان اینکه آمریکا برای باج خواهی بهانه‌های مختلفی را در خصوص ایران مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: این توافق نامه ماهیت بین‌المللی دارد و قبول فروش هواپیما از سوی فرانسه به ایران نشان می‌دهد که کشورهای غربی درصدد تعامل با ایران هستند و دنبال اجرایی شدن توافق‌نامه برجام. لذا به نظر می‌رسد که اگر آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرده است به مفهوم پایان توافق نامه برجام نیست، بلکه راه‌کارهای دیگری وجود دارد که کشورهای دیگری هستند که منافع خودشان را در خطر می‌بینند، مثلا فرانسه که همسویی زیادی را با آمریکا دارد اکنون با یک بحران اقتصادی مواجه شده است و اکنون تمایل بیشتری برای همکاری با ایران دارند. وی ادامه داد: ورود نخستین ایرباس به ایران در واقع آزمونی برای سیاست مستقل فرانسه است و ایران نیز به خوبی این مسئله را درک کرده است و همه تخم‌مرغ های خود را در سید آمریکا قرار نمی‌دهد بلکه کشورهای دیگری هم هستند که ضامن اجرایی شدن برجام به شمار می‌روند. هانی زاد با بیان اینکه برخی جریان‌های غیرهسمو با دولت یازدهم تلاش دارند برجام را کمرنگ کنند، تصریح کرد: به هرحال تیم مذاکره کننده ایران انصافا توانسته است تا آنجایی که شرایط بین‌الملل اجازه می‌دهد توانسته اند یک توافق نامه قابل قبولی را اجرایی کنند و این توافق نامه‌ای است که منافع ایران نیز در آن لحاظ شده است اگرچه آمریکا کارشکنی می‌کند، ارتباطی با برجام ندارد بلکه مرتبط با سیاستهای تهاجمی امریکا علیه ایران است. وی ادامه داد:دونالد ترامپ ممکن است همانطور که در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده است ممکن است برجام را پاره کند اما در این صورت ایران نیز گزینه های دیگری دارد و از اختیارات خود استفاده خواهد کرد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه باید از جنجال علیه تیم مذاکره کننده و دولت پرهیز کرد، تصریح کرد:باید در انتظار آینده بود زیرا ایران گزینه های دیگری دارد و آمریکا اگر بخواهد برجام را نادیده بگیرد قطعا ایران از گزینه های روی میز خود استفاده خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها