کد خبر: 393872
تاریخ انتشار :

ناصری: رهبری اجازه ردصلاحیت روحانی را نخواهند داد /گاف‌های«نامزد پوششی» ممکن است به پای روحانی نوشته شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امید کرمانی ها: روزشمار انتخابات ریاست جمهوری به کمتر از 3 ماه رسیده است، حسن روحانی یک پای اصلی انتخابات است. انتظار می رود که از جریان اصولگرا چند نامزد در صحنه باشند. از آنجا که تلاش اصولگرایان این روزها بر این است که روحانی را مدافع وضع موجود نشان دهند، اصلاح طلبان ایده نامزد پوششی را مطرح می کنند تا در پروسه مناظرات تلویزیونی کمک حال روحانی باشد اما هستند کسانی همچون عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و عضو سابق شورای عالی سیاستگذاری که ایده نامزد پوششی را نه تنها مفید نمی دانند بلکه آن را عامل تضعیف پایگاه رأی روحانی بر می شمرند.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با این فعال اصلاح طلب به شرح زیر است.

***

آقای ناصری! شما از مخالفان ایده نامزد پوششی هستید، مضرات تعریف نامزد پوششی برای آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را چه می دانید؟

این پدیده فی نفسه فانتزی است. در عرصه رقابت سیاسی همه کنشگران باید مخاطبان خود را غافلگیر کنند نه آنکه ایده ای که بخشی از جامعه آن را فهم کرده بخواهد در دستورکار یک کنشگر یا جریان سیاسی قرار بگیرد. وقتی با وجود همه انتقادها به دولت یازدهم گفته می شود نامزد نهایی جریان اصلاحات آقای روحانی است پس طرح ایده نامزد پوششی می تواند جایگاه او را در انتخابات تضعیف کند. آقای روحانی باید با چنگ و دندان موقعیت خود را در جایگاه ریاست جمهوری حفظ کند تا کارهای نیمه تمام را به پایان برساند به ویژه آثار برجام را به ذائقه مردم بچشاند.

بالاخره همان کسانی که سال 92 به او رأی دادند اما سال 96 هم به او رأی می دهند تا بتوانند یک ارزیابی روشنی از عملکرد آقای روحانی به دست آورند چون شخصیت هایی در قد و قامت رئیس جمهور مستقر اساسا در دوره دوم ارزیابی می شوند.

ورود نامزد پوششی چه اشکالی در ارزیابی رأی دهندگان به آقای روحانی می تواند به وجود آورد؟

وقتی نامزد در سایه معرفی می شود از اول ضرورت های یادشده را لغو و سست می کند. ورود نامزد پوششی دو حالت می تواند باشد یا یک شخصیت قدر سیاسی به صحنه بیاید یا یک شخصیت عادی؛ هر دو حالت نیز با این توجیه که اگر آقای روحانی ردصلاحیت شد گزینه دیگری در صحنه برای رقابت باشد یا در دوره مناظرات نامزدهای انتخابات به آقای روحانی کمک برساند. در صورتی که معتقدم حتی اگر شورای نگهبان به جمع بندی ردصلاحیت آقای روحانی برسد رهبری نظام اجازه نخواهد داد بنا به دلایل حساس ملی و بین المللی رئیس جمهور مستقر ردصلاحیت شود. برخی دوستان می گویند آقای هاشمی ردصلاحیت شد و احتمال تکرار این اتفاق برای آقای روحانی نیز وجود دارد اما آقای هاشمی رئیس جمهور مستقر نبود. اگر نامزد پوششی قدر باشد طبیعتا بخشی از افکارعمومی پایگاه اجتماعی جناح اصلاحات و اعتدال را به خود جلب می کند -چون هم او و هم آقای روحانی یک گفتمان سیاسی را نمایندگی می کنند- روز آخر که کنار بکشد هیچ دلیلی ندارد با دادن یک بیانیه حامیانش به سمت آقای روحانی بروند، کما اینکه این اتفاق در سال 84 تجربه شد، آقایان کروبی، معین و مهرعلیزاده در دور دوم از آقای هاشمی حمایت کردند اما خیلی از رأی دهندگان به آنها در دور دوم انتخابات به آقای هاشمی رأی ندادند.

دوستان می گویند نامزد پوششی کمک حال آقای روحانی می شود اما کسی که 4 سال تجربه ریاست جمهوری دارد، خودش می گوید حقوقدان است و بیش از 20 سال در شورای عالی امنیت ملی بوده باید اینقدر توانمند باشد که مقابل یک لشکر نامزد هم به ایستد و از خود دفاع کند.

حالت دوم آن است که نامزد پوششی یک فرد عادی باشد که این نقض غرض است و اصلا فایده ای ندارد حتی ممکن است در مناظرات گاف هایی بدهد که رقبا از آن نکته ها به ضرر گفتمان حامی آقای روحانی بهره برداری کنند. در واقع گاف های نامزد پوششی به پای آقای روحانی نوشته می شود بنابراین آقای روحانی باید تک نفره به میدان بیاید و عقبه تشکیلاتی اش کاملا او را برای مواجهه با رقبایش مجهز کند.

منتقدان و حامیان رقبای آقای روحانی می خواهند او در موضع مدافع وضع موجود قرار بگیرد به نظر شما آقای روحانی چه تدبیری برای در این زمینه بیاندیشد؟

آقای روحانی ضمن آنکه اعتماد به نفس بالایی دارد باید به چند نکته اشاره کند نخست واقعیت های ساختاری کشور را بیان کند. رئیس جمهور در قانون اساسی نفر دوم است اما الزاما وقتی کسی در این مسئولیت قرار می گیرد قدرت دوم را ندارد چون خیلی از اختیارات از روی دوش او برداشته شده است و دیگر رسیدگی به خیلی از مسائل در توان او نیست. این نکته را باید روشن برای مردم شرح دهد. آن مسائلی که در اختیار قوه مجریه بوده و مدیرانش می توانستند کارهایی انجام دهند و نکردند صادقانه باید با مردم در میان بگذارد و عذرخواهی کند و قول دهد که در دور دوم این ضرورت ها را در حوزه اجرا مدنظر خواهد داشت و به آنها عمل خواهد کرد.

نکته سوم ناهماهنگی و نابسامانی و عدم انسجام در درون ساختار مدیریتی قوه مجریه غیرقابل کتمان است اگر هم مجلس نهم با دولت یازدهم همکاری نمی کرد اما مجلس دهم نشان داد که کاملا در سطح کابینه و مدیران استانی همراهی و تعامل دارد بنابراین فرصت 4 سال کافی بود آقای روحانی در این مسائل شناخت پیدا کند و در دوره آینده ریاست جمهوری درصدد اصلاح برآید. به عبارت بهتر آقای روحانی نه خودش و نه مجموعه اتاق فکر و ستاد انتخاباتش نباید در جهت توجیه اشتباهات دولت حرکت کند بلکه صادقانه با مردم سخن بگوید و وعده عملی بدهد برای رفع این اشتباهات در دور آینده ریاست جمهوری.

احتمال ندارد نامزد پوششی آقای روحانی تبدیل به الهه راستگو ثانی شود تا بازی اصلاح طلبان و آقای روحانی را به هم بزند؟

خیر، نامزد پوششی سرخود که تصمیم برای ورود به عرصه انتخابات نمی گیرد بلکه با تصمیم شخص آقای روحانی یا نظر تشکیلاتی و جریانی در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی خواهد کرد و آنها نیز حواس شان جمع است بنابراین نامزد در سایه، الهه راستگو نمی شود مگر در یک صورت و آن اینکه بخش های قدرتمند حاکمیت بخواهند با او وارد گفتگوهای ویژه شوند.

الان دو طیف از اصلاح طلبان ایده پوششی را مطرح می کنند یک طیف مجموعه آقای عارف است و گروه دوم کارگزاران هستند ...

بله کارگزاران هم فکر آقای هاشمی را دارند که حتما نامزد در سایه معرفی شود.

آیا هر دو طیف حامی ایده نامزد پوششی یک نگاه را دنبال می کنند؟ چون کارگزاران می گوید نامزد پوششی از داخل کابینه باشد اما مجموعه آقای عارف می گوید فردی خارج از کابینه باید چنین نقشی را ایفا کند.

مصادیقش خیلی فرق نمی کند. کارگزاران مصادیقی را مشخص کردند که مشمول انتخاب افرادی از درون کابینه می شود ولی دیگرانی که خارج از جریان کارگزاران هستند خیلی اصراری بر مصداق ندارند بلکه برای رفع نگرانی های یادشده ایده نامزد پوششی را مطرح می کنند. در مجموع تصمیم گیری درباره معرفی نامزد پوششی به عهده آقای روحانی گذاشته شد و پیش بینی من این است که او تصمیمی برای معرفی نامزد در سایه نخواهد گرفت. در مجموع تصمیم هرچه باشد احزاب اصلاح طلب، شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات و حامیان دولت از این نظر حمایت خواهند کرد. نهایتا معتقدم وضعیت آقای روحانی برای سال 96 سخت است.

به فرض آقای روحانی تصمیم گرفت که نامزد پوششی در کنار او به انتخابات ریاست جمهوری ورود کند آیا تعیین مصداق و نحوه برکناری نامزد پوششی هم با او خواهد بود؟

کلیت این مسئله به خود آقای روحانی واگذار شده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها