کد خبر: 422556
تاریخ انتشار :

در مراسم تودیع و معارفه وزیر قدیم و جدید وزارت دادگستری،

پورمحمدی: مهمترین کار مسئولان رعایت حقوق بشر است/ رعایت حقوق مردم کم رنگ شده است/ حقوق عامه در قانون اساسی باید رعایت شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مصطفی پورمحمدی در مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید دادگستری ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) و خوش آمدگویی به حضار گفت: هرجا که بودم سعی کردم کار خوب، ابتکار و دستاوردی قابل ارائه داشته باشیم.
به گزارش نامه نیوز، او خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم با توجه به مشکلات میان قوا، وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات در حد اندازه خودشان کار خود را انجام داده‌اند و شهادت عمومی همین است. وزیر سابق دادگستری تاکید کرد: سازمان تعزیرات به طور جدی وارد سالم سازی فضای کسب و کار شد و اصحاب رسانه تلاش زیادی برای معرفی بهتر این سازمان کردند. البته در حد مطلوب نیست اما گام‌های خوبی برداشته شده است. او ادامه داد: در وزارت دادگستری در بخش ضد فساد به نتایج خوبی رسیدیم و در مجموع سازماندهی جدیدی ارائه شده که امیدوارم دوستان این راه را ادامه دهند. پورمحمدی با اشاره به اینکه آینده کشور در دست کودکان و جوانان است اظهار داشت: با توجه به اینکه ۲۳ میلیون کودک زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد، آینده در دست آنان است. در حوزه حقوق کودک کارهایی انجام شده است و برای ۳۰ دستگاه شرح وظایف تعیین کردیم . وزیر سابق دادگستری با اشاره به نقش نهادها در زمینه رعایت حقوق کودک گفت: استانداری‌ها همکاری خوبی کردند و تلاش شد رویکرد خوبی در این زمینه به وجود بیاید. من باید از دوستان و همکاران که تلاش زیاد و همت بالایی داشتند تشکر کنم. او خطاب به حاضرین عنوان کرد: از این به بعد همکاران به جناب آوایی کمک کنید تا اهداف محقق شود. پورمحمدی با اشاره به سخنان رییس‌جمهور در مراسم تحلیف و تنفیذ و نکاتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند احیا حقوق عامه بسیار مهم است که باید در صدر کارها باشد. رئیس جمهور نیز بحث حقوق شهروندی را مطرح کردند. در واقع نام و انقلاب و قانون اساسی ما بیش از هرچیز به رعایت حق و حقوق تاکید دارد. قانون اساسی و دین ما مملو از رعایت حقوق عامه است. امردز نام اسلامی باید تابلو اصلی اش رعایت حق مردم باشد و حقوق بشر از ما یاد بگیرند وزیر سابق دادگستری گفت: حقوق بشر باید از این فضای سیاسی خارج شود و به اصل اصیل انسانی تبدیل شود که جمهوری اسلامی مبشر و مبلغ این است. مهمترین کار مسئولان رعایت حقوق بشر است. مشروعیت و جایگاه ما براساس رعایت این حقوق است. باید پیشگام و پیشتاز از دیگران حقوق شهروندی را اجرا کنیم. دیگران نباید به ما یاد دهند که چنین وزن و اعتباری ندارند. باید حقوق عامه در قانون اساسی رعایت شود و وظیفه اصلی وزارت دادگستری نیز همین مسئله است. پورمحمدی با تاکید براینکه رعایت حقوق مردم کم رنگ شده است و باید به طور جدی این رسالت تعقیب شود، اظهار کرد: خدا به ما منت گذاشت , به ما یک نظام اسلامی اهدا کرد. حضور مردم مایه مباهات است. باید سربازی در این نظام را افتخار خود بدانیم. من نزدیک ۴۰ سال به عنوان یک سرباز کوچک کار کردم. از خدا می‌خواهم این لباس تا پایان عمر که انشالله مفتخر به شهادت باشد ادامه داشته باشد.
برای حفظ نظام حق ظلم کردن به دشمنانمان را هم نداریم/ ظلم عمر حکومت‌ها را کم می‌کند
آوایی: برای حفظ نظام حق ظلم کردن به دشمنانمان را هم نداریم/ ظلم عمر حکومت‌ها را کم می‌کند
سید‌علیرضا آوایی در مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری گفت: از زحمات حجت‌الاسلام پور محمدی بابت تلاش‌ها و تحولاتی که ایجاد کردند تشکر می‌کنم. همچنین از رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور نیز سپاسگزارم که توفیق این خدمت گذاری را برای من فراهم کردند.
وزیر دادگستری خاطر‌نشان کرد: امید است با راهنمایی بزرگان و کمک همکاران در این فرصت کوتاه که سریع هم می‌گذرد قدمی برداریم که بعدش زمانی که وزارت تمام شد خجالت نکشیم.
او افزود: جمله‌ای است که می‌گویند فلانی زرنگ بود بارش را بست؛ این جمله بدی است که با مال حرام بارمان را ببندیم. امیدوارم بارمان را ببندیم و پیش خدا دست خالی نرویم. شهید جهان آرا می‌گفتند می‌شود یک روز امام حکومت دینی تشکیل دهد ما در آن سوپور بشویم و با زبان خود خیابان را جارو بزنیم؟
آوایی تاکید کرد: مسئولیت گرفتن در نظام، امتحان بسیار سخت و بار سنگینی است که بر دوش ماست. در همه حکومت‌ها بار مسئولان سخت است اما اینگونه نیست که ۳۰۰هزار شهید طلبکار آدم باشند. خدا کند، خدا ما را به حال خودمان واگذار نکند.
او بیان داشت: کارهای وزارت دادگستری زیاد است اما بد جاافتاده است. گاهی خواص نیز راجع به آن درست صحبت نمی‌کنند. همین کارهایی را که قانون برای وزارت درنظر گرفته را انجام دهیم خیلی کار کرده‌ایم.باید کمک کار روابط قوای سه گانه باشیم تا برنامه‌های کشور با سرعت پیش برود.
وزیر دادگستری تشریح کرد: یک سخن نه چندان پخته، یک اقدام کارشناسی نشده، یک بی‌مهری از روی غفلت، یک عصبانیت کنترل نشده استعداد این را دارد که کشور را بر هم بزنند و امید را به یاس و روند کار را مختل و دشمنان را شاد و مردم و نظام را با چالش مواجه کنند.
او افزود: ما برای موضع‌گیری‌های خود باید دقت کنیم. صحبت‌های ما در لحظه بازتاب بین المللی دارد. همه مکلفیم برای خدا و کشور و صیانت از خون بچه‌های نماز شب خوان‌ و جانبازان شیمیایی دست هم را بگیریم و برای حل مشکلات کشور خوبی‌‌های هم را آشکار و مشکلات را بپوشانیم و با این رویه کشور را آبادکنیم .چقدر خوب است وقتمان صرف خودمان شود تا عیب جویی از دیگران.
آوایی تصریح کرد: بحث دوم راجع به اهتمام در مورد سازمان تعزیرات است. این سازمان بسیار مهم است. ضرورت وجودش قابل انکار نیست اما همه باید کمک کنیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم تا در کنار همه خدمت‌هایی که به مردم می‌کند، خدای نکرده به کسی ظلم نشود.
او افزود: ظلم عمر حکومت‌ها را کم می‌کند و این ظلم‌ها تبدیل به عقده‌ها می‌شود. هیچ کس فکر نکند برای حفظ نظام حق داریم ظلم کنیم. ما حق نداریم حتی به دشمنان و ظالمان ظلم روا داریم. دوام و بقایی نظام با عدالت است ما متکفل بقیه نیستیم. خدا تشرع را ببیند کمک می‌کند با تضییع حق کار پیش نم‌یرود.
او خاطر‌نشان کرد: تعزیرات باید تقویت شود و با احتیاط خدا ترسی بیشتر کار کند. شایدجریمه‌ها برای ما عادی شده باشد چون شغل ماست اما برای خانواده‌هاعادی نیست. ممکن است اگر حواسمان نشود دشمنان قسم خورده‌ای برای نظام درست کنیم و بزرگ‌ترین آسیب همین عادی شدن مجازات است.
وزیر دادگستری درباره اهتمام حقوق شهروندی گفت: باید در این زمینه بسیار کار کنیم. کمک کنیم حق مردم که در قانون اساسی به آن تصریح شده است، از بین نرود. دغدغه همه ما اشتغال تولید و دین ماست. خیلی مشترکات داریم حیف است اندکی از وقت ما صرف غیر اینها شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها