کد خبر: 426428
تاریخ انتشار :

'راموش هارادینای' مامور تشکیل دولت جدید کوزوو شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ائتلاف «PAN» که از حزب دموکراتیک کوزوو به رهبری 'هاشم تاچی' رئیس جمهوری، حزب پیمان آینده برای کوزوو به رهبری 'راموش هارادینای'، حزب ابتکار برای کوزوو به رهبری 'فاتمیر لیمای' و 9 حزب کوچک تشکیل شده است در انتخابات پارلمانی که در 11 ژوئن امسال ( 21 خرداد) برگزار شد، بیشترین آرا را از آن خود کرد.
به گزارش نامه نیوز،این احزاب مجموعا از حمایت 63 نماینده در مجلس برخوردار هستند. برای تشکیل دولت به حمایت 61 نماینده نیاز است. مجلس کوزوو 120 کرسی دارد.
بنا برقانون اساسی کوزوو و دادگاه قانون اساسی از سال 2014، هر ائتلاف و یا حزبی که بیشترین آرا را در انتخابات بدست بیاورد می تواند از طرف رئیس جمهوری برای تشکیل دولت مامور شود.
هارادینای که برای تشکیل دولت جدید انتخاب شده است در طی پانزده روز آینده بایستی برنامه و اعضای دولت خود را به مجلس معرفی کند.
کادری وسلی رئیس مجلس کوزوو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نشست عمومی مجلس که براساس قانونی به درخواست نخست وزیر برای تشکیل دولت جدید برگزار می شود در روز شنبه 9 سپتامبر تشکیل می شود.
هارادینای که در جنگ های کوزوو رهبری ارتش آزادیبخش کوزوو را عهده دار بود در دادگاه جنایات جنگی در لاهه بخاطر مضنون بودن به جنایات جنگی علیه ساکنین صرب غیر نظامی در کوزوو در سال های 1998 و 1999 محاکمه و در سال 2012 توسط این دادگاه از تمامی اتهامات مبرا شاخته شد.
هارادینای در سال 2005 میلادی سمت نخست وزیری کوزوو را به مدت کوتاه به عهده داشت.
دولت جدید در کوزوو علاوه بر اینکه با مساله بیکاری 30 درصدی مواجه است، بایستی روابط با صربستان را که پیش شرط ورود به اتحادیه اروپا می باشد، حل و فصل کند.
پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 بطور یکجانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.
بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راه های صلح آمیز است.
مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.
کوزوو از ژوئن سال 1999تحت قیمومیت هیات غیرنظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با عنوان نیروهای حافظ صلح ناتو ( کی فور) نیز مسئولیت تأمین امنیت آن را به عهده دارند.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها