کد خبر: 474299
تاریخ انتشار :

چین از تعهد کره شمالی در خلع سلاح اتمی خبر داد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از دو روز گمانه‌زنی، چین و کره شمالی تایید کردند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به پکن سفر کرده و با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین دیداری داشته است که البته به گفته وزارت خارجه چین این دیداری غیررسمی بوده و از روز یکشنبه تا چهارشنبه ادامه داشته است.
این نخستین سفر خارجی کیم جونگ اون به چین از زمان روی کار آمدنش در 2011 محسوب می شود.
خبرگزاری رسمی کره شمالی به تعهد رهبری این کشو در خلع سلاح اتمی یا تمایلش برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که قرار است در مه سال جاری میلادی رخ دهد، اشاره‌ای نکرده است.
در دیدار میان رئیس جمهوری چین با رهبر کره شمالی، شی جینپینگ همچنین قول داد تا به دوستی‌اش با این کشور منزوی ادامه دهد.
تصاویر تلویزیونی دو مرد را نشان می‌دهد که با یکدیگر به گرمی صحبت می کنند و ری سول یو، همسر کیم جونگ اون با پنگ لیوآن، همسر رئیس جمهوری چین به گرمی مورد استقبال قرار می گیرد.
رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای طولانی خطاب به شی جینپینگ آورد که اوضاع در شبه جزیره کره رو به بهبودی است چون کره شمالی ابتکار عملی در راستای کاهش تنش‌ها اتخاذ و پیشنهادهایی را برای مذاکرات صلح مطرح کرده است.
در ادامه این بیانیه همچنین آمده است، مساله خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره می‌تواند حل شود اگر کره جنوبی و آمریکا به اقدامات پیونگ یانگ با حسن نیت پاسخ دهند، شرایطی برای صلح و ثبات ایجاد کنند و اقداماتی همگام و ترقی خواهانه برای به رسمیت شناختن صلح انجام دهند.
روز پنجشنبه یکی از دیپلمات‌های ارشد چین قرار است در سئول مقام‌های کره جنوبی از جمله مون جائه این، رئیس جمهوری این کشور را در جریان سفر رهبر کره شمالی به چین بگذارد.
خبرگزاری رسمی کره شمالی همچنین گزارش داد که رئیس جمهوری چین دعوت رهبر کره شمالی را برای سفر به این کشور پذیرفته است اما در بیانیه دولت پکن اشاره‌ای به پذیرش این دعوت از سوی شی جینپینگ نشده است.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها