کد خبر: 489420
تاریخ انتشار :

پیام مقامات دو حزب حاکم در منطقه کردستان عراق به سفیر آمریکا در اربیل

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان، عصر شنبه، میزبان «داگلاس سیلیمان» سفیر آمریکا در عراق و سرکنسول این کشور در اربیل و هیأت همراهشان بود.
پروسه سیاسی در عراق و مصوبات اخیر پارلمان این کشور درباره انتخابات برگزار شده در 12 می گذشته، از مهمترین مسائلی بود که در این نشست بررسی و بر ضرورت حل کلیه مشکلات فرارو در روند تشکیل دولت جدید عراق، تاکید شد.
بارزانی در این دیدار تاکید کرد که دولت منطقه کردستان و کلیه طرف‌های سیاسی برای مشارکت یکپارچه و جدی در دولت آتی، تلاش می‌کنند دولتی که ضامن ثبات سیاسی و اقتصادی در عراق باشد.
«مسرور بارزانی» مشاور شورای امنیت منطقه کردستان عراق نیز در استقبال از ژنرال «برادلی بیکر» مسئول دفتر هماهنگی امنیتی سفارت آمریکا در عراق تاکید کرد که منطقه کردستان در بازشماری دستی آراء مانعی نمی‌بیند.
به نوشته پایگاه خبری «باس‌نیوز»؛ بیکر که به مناسبت پایان ماموریتش در عراق و معارفه «شان جینکیس» به عنوان جانشینش به طرف‌های مسئول در منطقه کردستان به این منطقه سفر کرده بود؛ در دیدار با مسرور بارزانی درباره برنامه‌های طولانی مدت برای آموزش و تجهیز نیروهای پیشمرگه گفت‌وگو کرد.
در این دیدار درباره انتخابات پارلمانی برگزار شده در 12 می گذشته نیز سخن گفته شد و بارزانی به اهمیت تشکیل یک ائتلاف کردستانی شامل کلیه طیف‌های سیاسی منطقه کردستان اشاره کرد و گفت: تشکیل یک فراکسیون واحد کُردی قدرت بیشتری ایجاد می‌کند تا از حقوق منطقه کردستان و مردمش دفاع شود.
درباره قانون مصوب در پارلمان درباره نتایج انتخابات اخیر نیز مشاور شورای امنیت منطقه کردستان گفت که این منطقه هیچ مانعی برای بازشماری دستی آراء نمی‌بیند اما ابطال آراء منطقه کردستان در مرحله نخست انتخابات، یک اقدام سیاسی ضد کردها به شمار می‌رود.
مرحله نخست این انتخابات، 10 و 11 می برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌های کشور و دفاع و کمیساریای عالی انتخابات، در سراسر عراق برگزار شد تا در روز انتخابات سراسری در 12 می، کلیه نیروهای امنیتی و کارمندان بخش‌های مذکور بر روی برگزاری انتخابات شفاف متمرکز شوند. کمیساریای عالی انتخابات عراق، اخیرا در پی اعتراض‌های مستمر مردمی، بخشی از آراء مربوط به مرحله نخست انتخابات را باطل اعلام کرده است.
از سوی دیگر یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» در روز یکشنبه (امروز 11 ژوئن)؛ اظهار داشت که دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان در اربیل به سفیر آمریکا در عراق نامه‌ای مهم تقدیم کرده‌اند و درباره عدم توجه به این پیام هشدار دادند.
به گفته این منبع، این دوحزب به سفیر آمریکا ابلاغ کرده‌اند که در صورت تغییر کرسی‌هایشان پس از شمارش دستی آراء، از روند سیاسی کشور خارج خواهند شد و در دولت آتی مشارکت نخواهند کرد.
بر اساس این گزارش، سفیر آمریکا نیز به آنها اطمینان داده که همه امور مطابق میل آنهاست.
پارلمان عراق چهارشنبه پیش (6 ژوئن)، تغییراتی کلی در کلیه بندهای سومین قانون تعدیل انتخابات پارلمانی ایجاد کرد و این تغییرات را تصویب کرد و بر اساس آن، بازشماری دستی آراء باید صورت گیرد و کار کمیساریا و مدیران دفاتر آن در استانهای مختلف متوقف می‌شود و جای آنها، 9 قاضی مسئول پیگیری این مسئله شدند.
پارلمان عراق همچنین تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره انتخابات و تخلفات صورت گرفته را تصویب کرد.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها