کد خبر: 499689
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

پشت پرده تغییر روابط دولت و مجلس؛ چه جریانی تقابل پاستور و بهارستان را تئوریزه می کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: تابستان و هوا گرم است اما نه برای مجلس و دولت. گویی برای این دو قوه خزان رسیده باشد. اتفاقات اخیر در بهارستان حکایت از سردی روابط مقیمان پاستور و بهارستان دارد. اعلام وصول سوال از رئیس جمهور کم نبود اما اعلام وصول استیضاح علی ربیعی وزیر کار و کلید خوردن استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد هم به آن افزوده شد.نامه نگاری های اخیر نمایندگان با روحانی در مورد ضرورت تغییر کابینه را هم اگر در نظر بگیریم روشن می شود که یک جریان علیه دولت در مجلس شکل گرفته است.
هدف اصلی این جریان اعمال فشار بر حسن روحانی برای ایجاد تغییر و تحول در دولت است. احتمالا افزایش فشارهای این جریان با اخبار غیر رسمی اخیر مبنی بر مقاومت رئیس جمهور در مقابل تغییر وزرا بی ربط نیست. به نظر می رسد حسن روحانی فعلا بر این عقیده اصرار دارد که چال ش های این روزهای ک ش ور چندان ارتباطی با کابینه ندارد و عوامل دیگری در این مورد دخیل هستند. برای همین هم در برابر این همه فشار رسانه ای و افکار عمومی ایستاده و اصرار دارد که کابینه دست نخورده باقی بماند. او تغییر رئیس کل بانک مرکزی و تغییر سخنگوی دولت را اگرچه قلبا لازم نمی دانست، پذیرفت اما بعید است که به اعمال تغییرات بیشتر رضایت دهد.
آنچه روحانی در این میان در نظر نگرفته اما تغییر مختصات روابط دولت و مجلس است. روحانی که تا کنون خیالش از مجلس همسو و کمک های علی لاریجانی و نزدیکان او راحت بود یکباره غافلگیر شده است. همان مجلسی که به لطف لاریجانی برجام را ظرف بیست دقیقه تصویب کرد، این روزها مشی دیگری دارد و دستش از نامه نگاری خالی نمی شود. تکلیف فراکسیون امید و همیاران اصلاح طلب دولت در تغییر این بازی همان قدر روشن است که تکلیف ولایی های مخالف دولت. مواضع آنان کما فی سابق ادامه دارد اما این طور که معلوم است مناسبات دو قوه از سوی یک جریان دیگر به هم خورده است.
جریانی که در میانه ائتلاف دو فراکسیون تلا ش کرده است تا از فراکسیون مستقلین یارگیری کند . این را می توان به خوبی از تحولات اخیر متوجه شد.
نگاهی دقیق تر به رفتارها و سخنان برخی نمایندگان ن شان می دهد که چگونه این تیم ویژه برای همسو کردن کل مجلس علیه دولت فعال است. آن ها تا اینجای کار یک هدف م ش ترک میان سه فراکسیون ایجاد کرده و مقابله با دولت را از همین جا سامان داده اند؛ لزوم تغییر در کابینه. این اسم رمز عملیات علیه دولت است.
حالا همه نگاه ها به علی لاریجانی دوخته ش ده است . او تا امروز برای حسن روحانی و موفقیت دولت او همه کار کرده است.تلا شهای او بوده که تا کنون حسن روحانی خیال ش از پارلمان راحت بوده است . اما آیا او در این مقطع هم به یاری حسن روحانی خواهد آمد .
دراین میان یک نکته مهم خودنمایی می کند ؛ برخی می گویند علی لاریجانی هم به برخی تغییرات در کابینه اعتقاد دارد . این همان مساله اصلی اصلی است .
حسن روحانی اکنون در شرایط بسیار تعیین کننده ای قرار گرفته است . اگر همه مجلس به تغییر در کابینه اعتقاد دا شته با شند، او باید در مورد نگه دا شتن روابط با دوستان تاثیرگذار ش در مجلس چاره اندی شی کند .
در این میان فارغ از تصمیمی که حسن روحانی خواهد گرفت،چگونگی مواجهه علی لاریجانی با این موج اخیر است . او باید راهی پیدا کند برای این تیم ویژه که برای تغییر روابط دولت و مجلس تلا ش می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها