کد خبر: 536879
تاریخ انتشار :

ایران بخشی از تعهداتش براساس برجام را به حالت تعلیق درآورد/ ایران می‌تواند اقدام به راه اندازی راکتور اراک کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن بهشتی پور با بیان اینکه اساس برجام بر این مبنا بوده و هست که فعالیت هسته ای ایران ضمانت پیدا کند، اظهار داشت: اینکه آمریکا از توافق هسته ای خارج می شود، تعهدات خودش را زیر پا می گذارد و علاوه بر آن، در اجرای تعهدات طرفین هم در عرصه همکاری های هسته ای و هم همکاری های اقتصادی سنگ اندازی می کند تا آنها اقدام به نقض صریح برجام بکنند، به خاطر این است که ایالات متحده می خواهد تیر خلاص به برجام بزند.

این کارشناس مسائل هسته ای با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا برای آن است که ایران از برجام خارج شود، تصریح کرد: تلاش ایران در شرایط کنونی باید به گونه ای باشد که نگذارد نقشه و خواست آمریکا علیه کشورمان به نتیجه برسد. در این راستا، لازم نیست ایران از توافق هسته ای خارج شود بلکه می تواند در چارچوب خروج آمریکا از برجام و تعلل شرکای دیگر برجام در تامین منافع ایران، بخشی از تعهداتش براساس برجام را به حالت تعلیق درآورد. بهشتی پور ادامه داد: برای مثال می توانیم این کار را درخصوص راکتور اراک انجام دهیم. براساس برجام، بازسازی راکتور جدید اراک باید با همکاری ایران، چین و نظارت آمریکا انجام می شد که پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای، انگلیسی ها جایگزین آمریکایی ها شدند. اینک در چارچوب تعلل طرف مقابل در بازسازی اراک، ایران می تواند در اولین گام، اقدام به راه اندازی راکتور اراک کند. وی با بیان اینکه راکتور اراک را نباید با کارخانه تولید آب سنگین اراک اشتباه بگیریم، خاطرنشان کرد: فعالیت کارخانه تولید آب سنگین اراک از سال 2003 شروع شده و قبل و بعد از برجام هم به فعالیت هایش ادامه می دهد ولی راکتور اراک یا همان IR40 به خاطر توافقی که برای بازسازی صورت گرفت، فعالیتش متوقف شده بود. صرف انجام یکسری از اقدامات هسته ای، کارگشا نیست

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تعلیق بخشی از تعهدات می تواند هشدار مهمی از سوی ایران به طرف های مقابل از جمله آمریکا باشد که متوجه باشند آنها نمی توانند هر کاری که بخواهند بکنند، ابراز داشت: نکته ای که باید متوجه آن بود این است که صرف انجام یکسری از اقدامات هسته ای، کارگشا نیست بلکه باید به صورت همزمان در عرصه های دیگر نیز اقدامات موازی انجام داد.

بهشتی پور افزود: به طور مثال، در حوزه اقتصادی کشور، وضعیت فوق العاده ای وجود دارد و می توان از شرایط اقتصاد جنگی سخن گفت. در این چارچوب لازم است اصلاحات جدی و کارشناسی انجام داد به طوری که تحولی بنیادین در بانک ها رخ دهد، اتکا به نفت کاهش یافته و بهره وری افزایش یابد. اگر این اقدامات مکمل همزمان با اقدامات هسته ای انجام شود، ایالات متحده و ترامپ مجبور به عقب نشینی خواهد شد همان گونه که اوباما در سال 91 مجبور به عقب نشینی شد.

وی درباره تمدید معافیت های همکاری در مورد نیروگاه های بوشهر، فردو، تهران و اراک هم گفت: نیروگاه های بوشهر، فردو، تهران و اراک فعالیت هایشان در راستای فعالیت های صلح آمیز هسته ای است. به طور مثال، نیروگاه بوشهر برق تولید می کند و براساس توافق ایران و روسیه که قبل از برجام منعقد شد، روس ها همانطور که متعهد به تامین سوخت آن هستند، پسماند سوخت را به روسیه برمی گردانند.

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه بخشی از تمدید معافیت همکاری در این حوزه به خاطر آن است که طرف عمده مقابل ایران در این همکاری روسیه است و واشنگتن نمی خواهد در تقابل مسکو قرار بگیرد، یادآور شد: هدف آمریکا در لغو معافیت های مربوط به انتقال مازاد آب سنگین به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده در ازای کیک زرد به خاطر این است که ایالات متحده از اساس با غنی سازی اورانیوم و تولید آب سنگین از سوی ایران مخالف است و این دو حوزه نیز در این چارچوب فعالیت می کنند ولو آنکه غنی سازی ایران در سطح 3.67 درصد باشد. آمریکا می خواهد در عمل مانع انجام تعهدات ایران شود تا تحریم ها را برگرداند

بهشتی پور با بیان اینکه آمریکا می خواهد در عمل مانع انجام تعهدات ایران شود تا ایران را به عدم پایبندی به تعهدات خود متهم کند و تحریم های مبتنی بر قطعنامه های تحریمی شورای امنیت را بازگرداند، عنوان کرد: در برابر این تخلف، آژانس بین المللی انرژی اتمی کار چندانی نمی تواند انجام دهد چراکه نقش ناظر را در فعالیت اتمی ایران ایفا می کند.

وی اضافه کرد: در این شرایط باید ایران ضمن تشریح شرایط خود به آژانس، سازمان ملل و دیگر مجمع بین المللی و کشورها تاکید کند که فعالیت هایش در عرصه هسته ای صلح آمیز بوده و در چارچوب نظارت آژانس به فعالیت هایش ادامه می دهد. صحبت های ظریف درباره خروج از NPT پیام مهمی داشت

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درخصوص احتمال خروج ایران از معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای (NPT) گفت: این مسئله قبلا از سوی ایران مطرح شده بود و اخیرا هم وزیر امور خارجه در سفری که به نیویورگ برای حضور در اجلاس چندجانبه گرایی به نیویورک داشت، آن را در گفت وگو با رسانه ها مطرح کرد و البته در کنار آن هم از سفر احتمالی خود به کره شمالی و روسیه خبر داد.

وی ادامه داد: این سخنان حاوی پیام مهمی بود بر این مبنا که اگر فشارها نسبت به ایران تداوم داشته باشد و ایران از مزایای حاصل از برجام نتواند استفاده کند، ایران به سمتی می رود که نه تنها از برجام بلکه از NPT هم خارج خواهد شد. فقط کره شمالی از NPT خارج شده است

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه خروج از NPT، خروج از یک پیمان اساسی و پایه ای در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای است که براساس آن همه کشورها از حق فعالیت های صلح آمیز هسته ای برخودار هستند، اظهار داشت: معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای یک دستاورد بشری در جهت انجام فعالیت های صلح آمیز در حوزه اتمی است و 190 کشور عضو آن هستند و خروج از یک کشور از آن به معنای این است که این کشور به سمت ساخت سلاح اتمی حرکت می کند.

بهشتی پور با بیان اینکه فقط کره شمالی از NPT خارج شده است، تصریح کرد: اسرائیل، هند و پاکستان که هر کدام دارای بمب هسته ای هستند، عضو NPT نیستند اما ایران از جمله کشورهایی است که از ابتدا عضو این معاهده بوده و برای اجرای آن ترتیبات مشخص و ساختارمندی را در نظر گرفته است. خروج از NPT هزینه های سنگینی را برای کشور دارد

وی با بیان اینکه خروج از NPT هزینه های سنگینی را برای کشور به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نکته ای که باید به آن توجه داشت این بوده که تندروها و جنگ طلبان همواره مدعی بوده اند که ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای و استفاده از آن برای نابود کردن برخی از کشورها است و خروج از NPT این بهانه را به آن می دهد که فشارهایشان را نسبت به ایران مشروع جلوه داده و کشورهای دیگر به سمت آمریکا و اسرائیل بروند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه خروج از NPT خروج از توافق هسته ای هم است هرچند که نابودی برجام لطمات جبران ناپذیری را به نظام عدم اشاعه وارد می کند، ابراز داشت: برجام ذیل نظام عدم اشاعه تعریف می شود و می توان آن را براساس NPT دانست که هم از دسترسی یک کشور به سلاح اتمی جلوگیری کرده و اعتمادسازی می کند و هم زمینه تداوم فعالیت های صلح آمیز هسته ای را فراهم می سازد. طرح خروج از NPT به معنای بسته نبودن دست ایران در برابر هر اقدامی است

بهشتی پور با بیان اینکه خروج از NPT یک تهدید سخت است و باید جزو آخرین گزینه های روی میز ایران باشد، عنوان کرد: طرح مسئله خروج از معاهده منع گسترش تسیلحات هسته ای به معنای آن است که ایران دستش در برابر هر اقدامی بسته نیست.

وی افزود: ایران زمانی گزینه خروج از NPT را عملی خواهد کرد که دیگر نتواند مواد مورد نیاز خود را تامین کند، واردات و صادرات کشور به شدت کاهش یافته و به صفر رسیده باشد و شرایط عمومی را به حداکثر محدودیت برای ایران برسانند.

به گزارش ایرنا طی روزهای اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد این کشور پنج مورد از هفت مورد معافیت مرتبط با همکاری هسته ای غیرنظامی روسیه و کشورهای اروپایی با ایران را تمدیدکرده است.این معافیت ها که روز شنبه منقضی می شد به مدت 45 روز تا 90 روز تمدید شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت نیروگاه هسته ای بوشهر، تاسیسات غنی سازی فردو و تاسیسات هسته ای در اراک و راکتور تحقیقاتی تهران تاسیساتی هستند که مشمول تمدید معافیت شده اند.

به گفته این مقام آمریکایی، یکی از دو معافیت لغو شده به ایران امکان می داد آب سنگین را به عمان منتقل کند و معافیت دیگر به روسیه اجازه می داد تا اورانیورم ایران را فرآوری کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها