کد خبر: 556200
تاریخ انتشار :

مرتضی عزتی در گفتگو با نامه نیوز درباره مذاکرات نیویورک؛

مذاکره انجام نخواهد شد / صادرات به روسیه برگ برنده است / در جنگ اقتصادی باید برعکس اقتصاد دوره جنگ عمل کنیم

مذاکره انجام نخواهد شد / صادرات به روسیه برگ برنده است / در جنگ اقتصادی باید برعکس اقتصاد دوره جنگ عمل کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز-گروه اقتصاد: یکی از چالش‌هایی که گمانه‌زنی‌ها درباره آینده روند تعاملات سیاسی ایران و اروپا و آمریکا را دچار برخی اشتباهات می‌کند، فقدان تحلیل مبتنی بر دانش اقتصاد سیاسی در این زمینه است. «مرتضی عزتی» اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در این گفتگو به بیان ابعاد مختلف اقتصادی ماجرای مذاکرات و درنظر گرفتن مسیر آینده اقتصاد ایران در صورت عدم مذاکره میان تهران و واشنگتن پرداخته است.

بخش خصوصی راه خود را باز می‌کند!

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر این مسئله که «برداشت من این است که مذاکره‌ای انجام نخواهد شد» در رابطه با مسیر کشور پس از حرکت‌های دیپلماتیک تیم ایرانی در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک، توضیح داد: عدم انجام مذاکره به معنای ادامه روند موجود است و در شرایط اقتصادی فعلی قطعا به هر دو طرف فشار وارد خواهد آمد. در این سو در داخل کشور تلاش‌هایی برای مقابله با تحریم‌ها و کاهش آثار آن اجرا می‌شود، ولی در این بازی قطعا آخر یک طرف کوتاه می‌آید و چالش پیچیده «توافق-تحریم» بین ایران و آمریکا یک جا پایان می‌پذیرد. اگر آمریکا متوجه شود که سیاست تحریم راهی به جایی نخواهد برد، بالاخره مجبور است برای کسب امتیاز به برداشتن تحریم‌ها تن دهد.

وی در ارتباط با بحث امکان مقاومت اقتصاد ایران در برابر سایه سنگین تحریم‌های آمریکا گفت: «کشور به ثبات بیشتری به نسبت گذشته از نظر اقتصادی رسیده است. ایرانی‌ها فکر می‌کنند بهتر می‌توان نسبت به گذشته مقاومت کرد و فهمیده‌‌اند که حجم تحریم‌ها ضد ایران به هیچ وجه از میزان کنونی بیشتر نخواهد شد. این را یک نقطه قوت برای خود می‌دانند و به همین دلیل از منافع خود در مذاکرات کوتاه نمی‌آیند.»

عزتی در پاسخ به سوالی پیرامون راهکارهای ایران برای مقابله با تحریم‌ها از جمله بحث «کانال 400میلیارد دلاری چین» و «سوئیفت روسی» به خبرنگار نامه نیوز گفت: پتانسیل اقتصادی چین در تولید انواع و اقسام کالاها بالاست و به نظرم چرخش بازارهای ایران از سمت اروپا به سمت شرق و چین درحال شکل‌گیری است. شاید کیفیت این بازارها پایین‌تر باشد اما بخش عمده‌ای از نیازهای ما را رفع می‌کند. این اقدام می‌تواند توان ما را در برابر تحریم‌ها افزایش دهد. در مورد روسیه نیز بهترین ظرفیت ما «صادرات» به این کشور و اقمار منطقه‌ای آن است که باید از آن نهایت استفاده را ببریم. صادرات کالاهای ارزان و با کیفیت ایرانی برگ برنده ما در برابر همه رقبای شرقی است. این اقدامات می‌تواند توان ارزی ایران را نیز افزایش دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درباره کمک به تولید در شرایط تحریمی و الزامات مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر موج تحریم‌ها گفت: اولین اقدام ضروری، کاهش حداکثری بوروکراسی و موانع اداری سرمایه‌گذاری و تولید است. تسهیل سریع و فوری حداکثری فرآیند اخذ مجوزها و تسهیل مقررات مربوطه، یکی از اساسی‌ترین گام‌ها برای تقویت تولید داخلی در شرایط تحریم است. تامین مالی بنگاه‌ها و کمک ارزی برای تهیه مواد اولیه و یا تلاش برای فراهم آوردن این مواد در داخل یا کشورهای منطقه، نقش ویژه‌ای در این زمینه دارد. بخش خصوصی توان این را دارد که خودش مشکلات خود را حل کند. من معتقدم باوجود جنگ اقتصادی دشمن، ما نباید به اقتصاد دوره جنگ برگردیم و اتفاقا باید به سمت شکوفایی و آزادی بیشتر اقتصادی برویم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها