کد خبر: 561159
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز مطرح شد؛

قاسم روانبخش: دنبال وحدت حداکثری بین نیرو‌های اصولگرا هستیم/ می‌توانیم روی لیست واحد توافق کنیم / هدف ما رقابت سیاسی میان نیرو‌های انقلابی نیست / باید از دست مجلس وکیل الدوله موجود راحت شویم

قاسم روانبخش: دنبال وحدت حداکثری بین نیرو‌های اصولگرا هستیم/ می‌توانیم روی لیست واحد توافق کنیم / هدف ما رقابت سیاسی میان نیرو‌های انقلابی نیست / باید از دست مجلس وکیل الدوله موجود راحت شویم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست : پس از طرح برخی اخبار درباره لیست آتی اصولگرایان در انتخابات مجلس و احتمال شرکت قالیباف در این انتخابات به‌عنوان کاندیدا، مهدی چمران در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره عدم تایید خبر تعیین سرلیست اصولگرایان سخن گفت. این اخبار متفاوت، باعث شد تا برخی محافل خبری درباره وجود عدم توافق در این اردوگاه سیاسی گمانه‌زنی کنند. در این میان نقش جبهه پایداری به‌عنوان یکی از نیروهای سیاسی مهم جریان اصولگرا نیز مطرح است. درباره آینده احتمال توافق بین نیروهای سیاسی اصولگرا به سراغ «قاسم روانبخش» عضو هیئت علمی و شورای مرکزی جبهه پایداری و شاگردان آیت‌الله مصباح رفتیم.

*اخیرا برخی مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط با آرایش سیاسی آتی اصولگرایان و نیروهای موسوم به «جریان انقلاب» گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کردند که بیانگر وجود نوعی واگرایی و اختلاف بر سر چینش لیست‌ها و سرلیست‌ها میان این جریان است. به‌خصوص که دوباره دوگانه جریان آقای مصباح و جبهه پایداری در برابر جریان آقای قالیباف و شورای ائتلاف اصولگرایان مطرح و برجسته شده است. این گمانه‌زنی‌ها ناشی از چیست و تا چه حد قابل تایید است؟

من گمان نمی‌کنم اختلافات تا این حد (در میان اصولگرایان و جریان انقلاب) جدی باشد. به‌نظر می‌رسد این القائات رسانه‌ای بیشتر از سوی جریانات رقیب مطرح باشد و اهداف مشخص سیاسی داشته باشد. به‌هرحال پروژه اختلاف انداختن میان نیروهای ارزشی و یا جبهه نیروهای انقلاب روشن است. بحث اینکه برای سرلیستی در تهران و شهرهای بزرگ میان اصولگرایان نزاع وجود دارد، اصلا مورد تایید نیست.

*اخیرا آقای چمران در مصاحبه‌ای به بحث سرلیستی اشاره کرده بودند...

ایشان در آن مصاحبه‌ به این بحث اشاره کردند که این صحبت‌ها بیشتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بوده و واقعی نیست. جناح مقابل به‌طور طبیعی رمز موفقیت خود را در شرایط فعلی‌‌اش، اختلاف اندازی بین نیروهای جبهه اصولگرایی قلمداد می‌کند تا بتواند جای خود را همچنان در کرسی‌های مختلف حفظ کنند. بنده نیز در مصاحبه‌ای طی هفته گذشته تاکید کردم که نگاه ما در ارتباط با انتخابات مجلس آینده، حول محور «تشکیل مجلس انقلابی» است.

مجلس انقلابی بدون نماینده انقلابی شکل نخواهد گرفت و برای چنین نماینده‌ای شاخصه‌ها و مولفه‌هایی مدنظر است که اکثر آن‌ شاخص‌ها از سخنان و بیانات مقام معظم رهبری برگرفته شده است. اعتقاد عمیق و ریشه‌ای به اسلام و انقلاب، توانایی، مردمی‌بودن و ساده‌زیست بودن، تنها بخشی از این شاخص‌ها محسوب می‌شود.

*اگر باز هم اختلافاتی میان نیروهای اصولگرا و موسوم جریان نیروهای انقلاب پیش آمد، واگرایی نیروها ممکن است؟

در شرایط فعلی باید همه نیروهای انقلاب روی این شاخصه‌های مورد وفاق وحدت اصولی پیدا کنند و نیز ما به‌دنبال وحدت حداکثری میان این نیروها هستیم. اگر اختلافی پیش آمد، به‌دلیل وجود شاخصه‌های انقلابی ذکر شده، لیست‌های متعددی ممکن است ایجاد شود که در آن صورت هم برای رسیدن به لیست مشترک می‌توانیم توافق کنیم.

*در انتخابات‌های 92 و 94 جبهه پایداری و سایر نیروهای نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی در برابر نیروهایی مثل آقای قالیباف، بحث دوگانه «صالح مقبول» و «اصلح» را مطرح کردند. آیا باتوجه به تعدد شاخص‌ها همچنان این جریان به‌دنبال بهترین گزینه‌هاست و از آن دیدگاه گذشته خود بخاطر انتخابات کوتاه نیامده است؟ مثلا در ارتباط با نیروهایی مانند آقای قالیباف همان نظر را دارید؟

ما هم در آن زمان و هم در زمان حال، روی بحث انتخاب «اصلح» پافشاری کرده‌ و خواهیم کرد، زیرا بحث ضرورت انتخاب «اصلح» مبنای دینی دارد. رهبری نیز همواره بر انتخاب «اصلح» پافشاری داشته‌اند. یعنی اگر کسی حتی یک‌درصد از فردی دیگر در شاخص‌های ارزشی و انقلابی جلوتر بود، باید از انتخاب فرد یک درصد ضعیف‌تر خودداری شود و به اصلح رای داده شود.

حال برخی نیروهایی که به آن‌ها اشاره کردید، سخن از «صالح مقبول» را مطرح کردند. ما در جواب می‌گفتیم که چرا به‌جای «صالح مقبول» از ضرورت انتخاب «اصلح مقبول» صحبت نمی‌کنید؟ ما نگفتیم که فرد اصلح فاقد امکان رای‌آوری مطرح شود، بلکه از اصلحی که امکان و توان رای آوری نیز دارد، حمایت شود. رای آور بودن، اتفاقا یکی از شاخص‌های «اصلح بودن» است. امروزه در حوزه‌های انتخابیه مختلف، افراد اصلحی که توان رای آوری نیز دارند، کم نیستند و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

*یعنی تا این حد ما در کشور از نیروهای اصلح بهره‌مند هستیم؟

اشتباه نباید کرد که فکر کنیم افراد اصلح دارای شاخص‌های انقلابی، معصوم هستند. هر فردی نقاط ضعف و قوت مختلفی دارد، ولی برتری‌هایی بین افراد در زمینه صلاحیت وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. جریان انقلابی نیروهای خوبی در سراسر کشور تولید کرده که می‌توان در میان آن‌ها به گزینه‌های اصلح رسید. به‌خصوص که در شرایط فعلی لازم است از دست مجلس وکیل‌الدوله فعلی راحت شویم.

*آیا روند مذاکرات و تبادل نظر با سایر جریانات و نیروهای اصولگرا را مثبت و در جهت همگرایی در انتخابات می‌بینید و با شورای ائتلاف و نیروهای نزدیک به آقای قالیباف (جمعیت پیشرفت و عدالت) تعامل دارید؟

ما به‌عنوان جبهه پایداری در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور نداریم، ولی معنای عدم حضور این نیست که با دوستان تعامل نداشته باشیم. برای اتحاد سیاسی لازم نیست حتما در یک تشکل حضور به‌عمل بیاید، بلکه کافی است که شاخص‌های انقلابی و اصول اصلی حاکم بر یک جریان انقلابی در میان انتخاب‌ها و رفتارهای سیاسی مشاهده شود تا به این وحدت برسیم. ما به‌عنوان یکی از جریانات نیروهای انقلاب، با رویت آن شاخص‌ها در جریانات سیاسی، همگرایی بیشتری با سایر نیروهای انقلاب خواهیم داشت. زیرا ما به‌دنبال رقابت سیاسی نیستیم!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها